Elektrisch schema?

  • Topicstarter Topicstarter Timothy 20
  • Startdatum Startdatum
T

Timothy 20

Guest
Hoi,

wij zijn Vital en Timothy, en als eindwerk maken we een duikboot. We zijn al goed opgeschoten. Het wordt tijd dat we aan de elektronica beginnen te denken, maar we weten niet hoe hieraan te beginnen. Kunnen jullie ons een duwtje in de rug geven alstublieft. Alle elektrische schema's (elektrotechnisch of blokschema's) zijn welkom.

Dank op voorhand en vele groetjes,
Vital en Timothy
 
Dag heren,

Welkom in dit hoekje,

Jullie duikboot is in een ver stadium en nu vragen jullie electrische schema's.

Beetje een open vraag vind ik.

Wat voor duikboot hebben jullie ?
Hoe duikt jullie duikboot?
Dynamisch of statisch, indien statisch wat voor systeem dan?
Wat voor aandrijving hebben jullie? 1 schroef of 2
Hoe sturen jullie, richting roer en duik roer(en)
Hoe groot is de beschikbare ruimte (WTC)
Hoe groot is jullie Boot.
Wat mag het kosten.

Dan graag wat meer info over jullie specifieke kennis van electronica en modelbouw en indien aanwezig wat foto's.

Niet om sneu te doen, want we willen iedereen helpen, maar een duikboot bouwen is geen wandeling in het park op zondag morgen.;)

Groeten,

Jan.
 
Dag heren,

Welkom in dit hoekje,

Jullie duikboot is in een ver stadium en nu vragen jullie electrische schema's.

Beetje een open vraag vind ik.

Wat voor duikboot hebben jullie ?
Hoe duikt jullie duikboot?
Dynamisch of statisch, indien statisch wat voor systeem dan?
Wat voor aandrijving hebben jullie? 1 schroef of 2
Hoe sturen jullie, richting roer en duik roer(en)
Hoe groot is de beschikbare ruimte (WTC)
Hoe groot is jullie Boot.
Wat mag het kosten.

Dan graag wat meer info over jullie specifieke kennis van electronica en modelbouw en indien aanwezig wat foto's.

Niet om sneu te doen, want we willen iedereen helpen, maar een duikboot bouwen is geen wandeling in het park op zondag morgen.;)

Groeten,

Jan.

Hey, hier zijn de antwoorden, in de juiste volgorde:

Het model is gebaseerd op de moderne Los Angeles-klasse.
Hij gebruikt een ballasttank om te schakelen tussen drijven en zweven.
We maken hem dynamisch, waarna we hem met extra ballast uitlijnen tot statisch.
Er is 1 schroef (7 blades)
en 4 roeren achteraan, 2 horizontaal, 2 verticaal.
De beschikbare ruimte is cilindervormig, met een diameter van 82mm. De lengte is nog te kiezen (het buisvormige gedeelte van de romp en het montageframe zijn nog niet gemaakt).
Totale grootte: Ø100mm, lengte=+/- 800mm.
We zullen kijken wat de voorstellen zijn en dan de beste kiezen (waarbij we letten op prijs, kwaliteit, eenvoud, etc.)

Hierbij mijn eerste idee en een paar tekeningen (gemaakt in Google SketchUp).




full

Blauw= massa(0V), rood= onder spanning (9.4V, 6V of 12V), zwart=stuurleiding of mogelijkheid tot 2 stroomrichtingen
De schakelaars met een rechthoekje rond zijn relais.
µC
betekent microcontroller. Het is een onderdeel dat misschien kan dienst doen als regelaar voor verschillende onderdelen (afhankelijk van welk type signaal we krijgen van de ontvanger, analoog of digitaal), maar het moet geprogrammeerd worden.
Zoals je (als je heel goed kijkt) kan zien werkt de motor op 9.4V, de servo's op 6V elk en de pompjes van de ballasttank op 12V elk. De µC en de ontvanger werken ook op 6V.
full
full


Ain't she a beauty?

Alvast bedankt voor jullie tijd!!!
MVG,
Vital en Timothy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

tekeningen niet te zien

bij ons is zwart of bruin massa
rood spaning
en wit of geel signaal

signaal van de ontvanger is pwm pulsbreedte
dacht 1 ms is links 1.5 ms is midden en 2ms is rechts
dit komt in golf treintjes achter elkaar met een laatste puls van 5 ms als reset voor de ontvanger
deze reset puls kan ook varieren naargelang het merk

je schakelt niet tussen drijven of zweven maar je stuurt dit aan
pompjes ????? waarom meerdere pompjes met 1 kavan pomp heb je meer dan genoeg

groetjes raf
 
hallo

tekeningen niet te zien

bij ons is zwart of bruin massa
rood spanning
en wit of geel signaal

signaal van de ontvanger is pwm pulsbreedte
dacht 1 ms is links 1.5 ms is midden en 2ms is rechts
dit komt in golf treintjes achter elkaar met een laatste puls van 5 ms als reset voor de ontvanger
deze reset puls kan ook varieren naargelang het merk

je schakelt niet tussen drijven of zweven maar je stuurt dit aan
pompjes ????? waarom meerdere pompjes met 1 kavan pomp heb je meer dan genoeg

groetjes raf

Hoi,

Normaal gezien zou je de tekeningen nu moeten kunnen zien.

kleuren=> zie tek.
dank voor de uitleg ivm pwm
Wij gebruiken sproeipompjes uit auto's. Daarom werken ze op 12V (auto-accu spanning). Ze gaan maar in 1 richting, dus hebben we er 2 nodig. Als de ballasttank vol is, zweeft onze duikboot in het water (hij is dan even zwaar als het water dat hij verplaatst), als hij leeg is, drijft de duikboot. Dat bedoelde ik met schakelen (tussen een volle en een lege ballasttank).

Vraag: Kan een ontvanger een servo rechtstreeks aansturen?

MVG,
Vital en Timothy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een ontvanger kan een servo rechtstreeks aansturen. De benodigde elektronica voor het verwerken van de servo-impuls uit de ontvanger is in de servo ingebouwd.

Als ik het goed zie, gebruik je relais voor het aan- en omschakelen van de aandrijfmotor. Dat is een redelijk omslachtige weg. Een elektronische snelheidsregelaar, die in de modelbouwhandel verkrijgbaar is, kan dit ook en is volkomen regelbaar.

Normaal werken servo's en ontvanger op 4,8 Volt. Dat kan via een aparte ontvangeraccu of via een stroomvoorziening die in de snelheidsregelaar is ingebouwd.

Je schema is verder een beetje ongelukkig opgezet. Er is geen duidelijke nul of aarde verbinding waardoor je last kan krijgen van allerlei aardlussen. Het zou mooi zijn als je alles via één accu en eventueel een ontvangeraccu zou laten werken.

Je een beetje inlezen op het forum, en speciaal de FAQ's zou je erg kunnen helpen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Normaal gezien zou je de tekeningen nu moeten kunnen zien.

kleuren=> zie tek.
dank voor de uitleg ivm pwm
Wij gebruiken sproeipompjes uit auto's. Daarom werken ze op 12V (auto-accu spanning). Ze gaan maar in 1 richting, dus hebben we er 2 nodig. Als de ballasttank vol is, zweeft onze duikboot in het water (hij is dan even zwaar als het water dat hij verplaatst), als hij leeg is, drijft de duikboot. Dat bedoelde ik met schakelen (tussen een volle en een lege ballasttank).

Vraag: Kan een ontvanger een servo rechtstreeks aansturen?

MVG,
Vital en Timothy
Normaliter moeten die pompjes door ompolen de tegengestelde richting kunnen pompen.
Tenzij je de pompjes gebruik die rechtstreeks in het vat zitten, maar die zou ik niet aanraden.
 
Een ontvanger kan een servo rechtstreeks aansturen. De benodigde elektronica voor het verwerken van de servo-impuls uit de ontvanger is in de servo ingebouwd.

Als ik het goed zie, gebruik je relais voor het aan- en omschakelen van de aandrijfmotor. Dat is een redelijk omslachtige weg. Een elektronische snelheidsregelaar, die in de modelbouwhandel verkrijgbaar is, kan dit ook en is volkomen regelbaar.

Normaal werken servo's en ontvanger op 4,8 Volt. Dat kan via een aparte ontvangeraccu of via een stroomvoorziening die in de snelheidsregelaar is ingebouwd.

Je schema is verder een beetje ongelukkig opgezet. Er is geen duidelijke nul of aarde verbinding waardoor je last kan krijgen van allerlei aardlussen. Het zou mooi zijn als je alles via één accu en eventueel een ontvangeraccu zou laten werken.

Je een beetje inlezen op het forum, en speciaal de FAQ's zou je erg kunnen helpen.

Hallo,

Eerst en vooral dank u voor het antwoord op mijn vraag.
Wat de motor betreft vind ik mijn manier ook goed, al is het wat moeilijker. Vergeet niet dat dit een schoolproject is, en dus hoe moeilijker, hoe meer punten :p. Het is ook weer wat geld uitgespaard...
De snelheidsregeling van de motor zouden we met pwm doen, net zoals je een LEDje zou dimmen.
Op de datasheets van de ontvanger en van de servo's staat dat ze werken op een spanning tussen de 4.8 en 6V.
Op het schema is alles wat met massa verbonden is blauw. Ik zal eens kijken wat ik aan die vele accu's kan doen.

MVG,
Vital en Timothy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik dit schema als onderwijzer zou beoordelen, dan zou ik daar weinig waarde aan toekennen. Het is, hoe zeg ik dat heel voorzichtig, niet een toonbeeld van een doordacht ontwerp. Als ik het minder voorzichtig zeg, dan noem ik het knoeiwerk.

Maak een doordacht ontwerp met één accu, en eventueel een ontvangeraccu.

Het is juist dat ontvanger en servo's kunnen werken op 6 Volt. Maar voor servo's is dit een spanning waar ze zich al wat ongemakkelijk bij vinden. In ieder geval moet je rekening houden met een kortere levensduur.
 
hallo


1accu of meerdere maakt niet uit
in mijn duikboot zitten er 3 in een andere 2
het is naargelang de plaats die je hebt
die ruitensproeier pompen gaan niet werken
dat zijn vlinder pompen en die lekken als een zeef
neem een kavan pomp en je probleem is opgelost ook wat de spanningen aan gaat

een kavan pomp draait ook nog lekker op 9,4 volt
wat je spanning van 6 volt aan gaat van die 9,4 maak je met een µa7805 een mooie 5 volt voeding
wel een koelplaatje er op zetten want hij kan maar 3 amp verdragen

wat je sturing van je motor aan gaat met die relais
al eens een slag tegen je muil aan gekregen ???
wel elke keer je die relais in schakelt krijgt die motor een oplawaai waar hij niet gelukkig mee gaat zijn
in achteruit ben je zo je prop kwijt daar die door de slag gewoon los draait
koop een regelaar of bouw er eentje zelf
je hebt je processor en die kan makkelijk het signaal verwerken naar een pwm om de motor te sturen met een 3305 eind transistor is dit makkelijk te sturen als je der een 745 darlington voor zet
voor de achteruit gebruik je een relais
of je kan kiezen voor een transistor brug maar dan is je sturing iets ingewikkelder en kan je de serie van 145 en 146 dacht ik gebruiken als power transisitoren
het is te lang geleden om dit nog allemaal te weten uit het kopje

het is niet dat iets moeilijk moet zijn om punten te verkrijgen
het moet werken dat is veel belangrijker dan moeilijk
en de som die je spaart op de twee accu's daar kan je die pomp voor kopen bij conrad

groetjes raf
 
hallo

je sturing voor je motoren is ook een boel ellende
relais.jpg


als het er niet in moet zitten laat het dan weg is mijn moto

je gebruikt twee dubbel polige relais om de motor te sturen
heel inventief is deze schakeling niet dus weinig punten

deze is eenvoudiger van constructie en de relais kontakten zijn steveiger uitgevoerd dus kunnen meer verdragen

uitleg bij de foto

boven accu
twee relais/micro switchen
motor

zo staat de motor stil

bedien je de rechter relais /switch dan gaat hij BV rechts omdraaien
bedien je de andere dan gaat hij BV links om draaien

veel minder bedrading
eenvoudiger van opzet
en fail proef
als je switches gebruikt kan je deze zo monteren op een servo en als je die dubbel uitvoert heb je meteen je sturing voor je pomp ook nog eens

modulaire opbouw noemen ze dit (kan wel zijn dat modilair verkeerd geschreven is)
en een baas hoort dit graag
als hij vandezelfde onder delen in verschillende machines heeft zitten hoeft hij minder reserve in stock te houden
en stock kost geld waar hij niets aan heeft

groetjes raf
 
Wat denken jullie hiervan?
full


De µC geeft een PWM signaal, via de collectorweerstand Rc aan de transistor. Die versterkt dat signaal naar motorspanning. De µC zet ondertussen spanning op een van de schakelaars (dit zijn schakelaars met als voorkeursstand de getekende stand) zodat één ervan wisselt. Zo kunnen we de stroomrichting regelen (naar rechts door de motor als de rrechter schakelaar stroom krijgt en omgekeerd).

MVG,
Vital en Timothy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo


wel das nie verkeert
wel alleen schakelen in 0 doorgang van de transistor
anders gaat die in rook op door de mk die nog in de motor aanwezig is doordat deze niet meteen stilstaat

groetjes raf
 
hallo


wel das nie verkeert
wel alleen schakelen in 0 doorgang van de transistor
anders gaat die in rook op door de mk die nog in de motor aanwezig is doordat deze niet meteen stilstaat

groetjes raf

Dat is werk voor de µC.
full


Het weerstandje tussen de twee relais dient om kortsluiting te vermijden als beide relais in hun voorkeursstand staan (de motor is dan nog aan het draaien en doet dus dienst als generator).

Raf, dank u voor uw tijd en goede raad!
Vele groeten,
Vital en Timothy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben ik even blij dat ik de boel van tripple-S gekocht heb!

Ik moet zeggen in heb net zoveel bewondering voor die studenten als voor die ouwe knar! Wat een kennis! Ik ben maar een eenvoudige houtbouwer maar ben eindelijk wel weer een beetje verder gegaan aan mijn KXVIII
 
hallo


laat die weerstand maar weg
want als je die op je motor zet moet je die ook op je pomp zetten
hahaha jullie zien het echt weer verkeerd

als je de twee polen van een motor door verbind zoals in de schakelaar gebeurt dan heb je geen kortsluiting maar de enrgie die door de draaiende motor wordt opgewekt werkt als een soort rem
de motor remt zich bij wijze van spreken zelf en doordat hij trager begint te draaien is de emk die wordt opgewekt ook kleiner en uiteindelijk staat de motor stil
dus nada weerstand
onthoud nu eens die spreuk

als het niet nodig is er niet in zetten want dan kan het ook niet defect geraken

groetjes raf
en das geen moeite alleen ik moet diep spitten in mijn oude geheugen banken hahahaha
 
Hoi,

We hebben nog een vraag:

De servo's werken met pwm. Welke zender gebruiken jullie? Want de zender die wij op het oog hebben werkt met FSK (frequentieverschuivingsmodulatie).

MVG,
Vital en Timothy
 
hallo

da gaat dus niet werken

heb je een scoop ter beschikking ????
zo ja koop dan een servo tester of maak er zelf eentje
ik zal eens zien of ik aan het schema geraak dat op mijn uitgefikte pc staat
ik geloof dat hij werkt met een 4001 ic en wat losse onder delen

deze tester maakt de juiste impuls breedte aan

als je zelf door de processor de breedte gaat genereren dan kan je zelfs zonder tester werken
het is een impuls tussen de 1 en dacht 3 ms breedte
daar schommelt hij tussen

effeks proberen uit te leggen hoe een signaal trijn inelkaar steekt en wat de ontvanger nodig heeft

_!------!__!--!__!--!__!--!__!--!___

dit stelt een 4 kanaals signaal voor

6 ms reset signaal voor de ontvanger
dan weet hij dat er een puls trein gaat aan komen
dan de 4 kanalen achter elkaar met de sticks in het midden op ca 2 ms

_!------!__!---!__!--!__!-!__!--!___

zelde maar kanaal 1 zit op 3 ms en kanaal 3 zit op 1 ms

dit is gedaan om dat je bij een 7 kalaals zender toch een 4 kanaals ontvanger kan gebruiken
de rest van de 7 kanalen telt hij niet meer en wacht terug op die 6 ms puls om opnieuw te beginnen
het register in de ontvanger schuift elke keer op een negatieve flank een servo kanaal door

zo werkt het ongeveer de impulsen zijn niet helemaal juist maar het is ook 30 jaar geleden dan ik dat nog heb moeten vertellen mijn gedacht

ga je nu een zender zoals jullie gebruiken dan komen de servo kanalen in een knoop te zitten en weet de ontvanger niet meer welke servo op welke plaats zit en wordt het gewoon een romeltje van jewelste

de frequentie is 50 of 60 Hz schiet me daar niet op dood als ik het mis heb

het signaal heeft een oplopende voorste flank en een steile neergaande daarom triggert de teller in de ontvanger op de neergaander flank zodat er geen of maar een kort gebied is waar er storing kan optreden

dan is er nog FM en dergelijke bij maar dan wordt het nog een beetje moeilijker
en daar hebben ze een school voor en boeken en bibliotheek en een forum waar ernst en anderen het allemaal nog beter kunnen uit leggen want die zijn jonger hahaha en die hun geheugen chipjes zijn nog actiever dan die van mij

groetjes raf
 
Back
Top