Elektrische aandrijving Riva motorboot

Ben bezig met een soort Riva motorboot op te knappen en wil deze voorzien van een elektrische aandrijving.
Afmetingen zijn lengte 1 meter, breedte 30 cm ,gewicht vaarklaar ca.3kg.
Wil varen met 3s lipo''s en een schuine schroefas met uithouder die eindigt voor het roer.
De boot moet geen raceboot worden maar 30 of 35 km/h is oke.
Mijn vraag is: welke schroefas moet ik nemen 4 of 5 mm?
Welk toerental van de schroefas ( Kv motor )?
Diameter en spoed van de schroef?
Gaarne advies
Gr, Renato

De schaalsnelheid (dat is de snelheid waarbij het model ongeveer hetzelfde vaarbeeld heeft als het origineel) is de snelheid van het origineel (in km/uur)gedeeld door de wortel van de schaal.

Even wat aannames:
de schaal zal ongeveer 1:8 zijn.
De topsnelheid van een Riva? 50 km/uur? (Dat is al erg snel op het water!!)
Dan krijg je dus een schaalsnelheid van:
50 : 2,828 = 17,nog-wat kilometer per uur.
En geloof me: dat is voor een schaalmodel al erg hard.
Vergeet gerust je 30 tot 35 kilometer per uur; het ziet er niet uit; je model ligt op haar kont met bijna alleen de schroef in het water, is dus vrijwel onbestuurbaar en het vreet stroom.

... Welk toerental van de schroefas ( Kv motor )? ...
Renato, de Kv motorconstante sec zegt niets over toerental, max.stroom, max.vermogen of het koppel van een motor. Het geeft alleen aan hoe snel een motor wil lopen bij een bepaalde spanning. Of de motor ook zo snel kan lopen met belasting, de bijbehorende stroom, is een ander verhaal. Een 100watt motor en een 10megawatt motor kunnen beide dezelfde Kv constante hebben..
Dus, heb je een bepaalde spanning in gedachten, en waarom? Of is die keuze (nog) vrij, open voor suggestie?

edit: over 3s heengelezen.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.Ik was even met vakantie vandaar de late reactie.
Ik begrijp dat 30km/uur voor deze boot te snel is.
Stel dat 20km/uur te doen is dan is mijn vraag welke schroefdiameter en welke spoed?
Welk toerental hoort hier dan bij.Als dat bekend is weet ik ook het teoretische toerental Kv van de motor bij 3s lipo.
Gaarne reactie,Renato

Als Klaas midden in de nacht zo'n berekening eruit poept dan heeft 'ie daar een tijdje over na liggen denken en kon er waarschijnlijk niet eerder van slapen dan dit neer te typen; dus ja, ik denk dat het in de buurt komt ;)

Gaat allemaal niet zo vlot meer Mike! Toch zie ik dat altijd weer als een soort uitdaging. Misschien een "tic" overgebleven uit mijn jonge jaren. Een paar jaar geleden samen met m'n kleinzoon een Wiesel gebouwd. Die moet (geschat) zo'n 30 km/u lopen. Ook daar wat aan zitten rekenen om een passend schroefje te kopen. Van 1993 tot 2009 voeren we met een zeilboot, waarmee ook twee vakanties als motorboot werden gemaakt. Toerental en spoed waren bekend, snelheid ook. En dan even rekenen om de slip boven tafel te krijgen. Of zou het komen dat mijn generatie nog echt heeft leren rekenen en achter de getallen de werkelijkheid probeert te zien? Al doende met pen en papier had je daar wel meer tijd voor. Maar uit het hoofd kom je ook een eind hoor! Gr. Klaas.

Bedankt Klaas,
De boot weegt zonder aandrijving 2400 gr.
Voor de aandrijving moet ook wel 1000 gr rekenen en dan kom ik met 3400 gr wat hoger uit
Gr,Renato

Hallo Renato,ik zag dat je vragen/problemen heb met invullen van het motorische gedeelte.
kijk maar op YouTube onder :rivaatje [7x] en misschien kan ik je helpen met de filmpjes van mijn Riva`s ,Cor

Back