Elektrische lier aandrijving

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jelmervis, 21 okt 2016.

  1. Jelmervis

    Jelmervis

    Lid geworden:
    25 jun 2011
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Hoogeveen, Drenthe (waar verder niemand vliegt? :(
    Hallo en welkom in dit draadje,

    Ik heb een vraag, namelijk welke motor en snelheid regelaar combo kan ik het beste gebruiken voor een elektrisch muggenpoets systeem (voor op een zweefvliegtuig). Een vriend en ik zijn al een tijdje bezig om dit te ontwikkelen alleen de combo die we nu gebruiken voldoet niet aan de eisen.

    De combo die we nu gebruiken:
    motor (265 watt 750 kv):
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19611__NTM_Prop_Drive_28_36_750KV_265W.html
    ESC (30A car esc):
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11742__HobbyKing_Brushless_Car_ESC_30A_w_Reverse.html

    De esc moet een reverse hebben omdat het touw anders niet weer terug komt. De overbrengen gaat nu met een wormwielvertraging (1:20) naar een as waar de spoel opzit met een slipkoppeling. Hierdoor zal de spoel over zijn as gaan slippen als er meer dan 10 kg aan het touw hangt (een beugel wordt met die kracht tegen de romp aan getrokken zodat hij goed vast zit tijdens het vliegen).

    Dit sturen we aan met een arduino via pwm.

    Het probleem met deze combo is helaas dat als het touw onder spanning staat en we het touw nog strakker willen trekken het niet gaat. De motor gaat dan alleen trillen en de esc schakelt zich na een seconde uit. Tijdens dit trillen levert hij maximaal 3 kg trekkracht aan het touw. (spoel diameter 41 mm dus 0,71 Ncm).

    Wij zoeken een combinatie, die zo klein mogelijk is, die minimaal 10 Ncm kan leveren (ook bij stilstand) en minimaal 6000 toeren draait volgas (bij de 1:20 vertraging). Bij een motor die een hogere max toeren heeft kunnen we een grotere vertraging ertussen (werkt op 12 volt het systeem).

    Hebben jullie tips? Meer data nodig, vraag gerust
     
  2. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.000
    Locatie:
    Gouda
    Als je brushless wilt met regelbaarheid vanaf stilstand heb je volgens mij motoren met sensor nodig zoals bij modelauto's worden gebruikt.
    Wel een flinke vertraging want ze zijn meestal vrij hoog-toerig.
     
  3. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    Een sensorloze brushless motor start i.d.d van af stilstand in belastte toestand heel slecht op.
    De ene wel beter als de andere zonder duidelijk aanwijsbare reden.
    Een laagtoerige motor met veel polen gaat meestal nog het beste maar een motor met sensor is de meest voor de hand liggende oplossing.
     
  4. Jelmervis

    Jelmervis

    Lid geworden:
    25 jun 2011
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Hoogeveen, Drenthe (waar verder niemand vliegt? :(
    Bedankt voor de reacties.

    Een sensored borstelloze motor word het dan. Het volgende setje lijkt me het beste voldoen aan onze eisen.


    Motor sensored:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...red_Brushless_Motor_3250KV_UK_Warehouse_.html

    Door hogere kv waarde naar 1:60 tandwielen:
    https://www.conrad.nl/nl/set-wormwielen-modulo-075-messingstaal-60-275168.html

    En een sensored ESC erbij:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...A_Sensored_Sensorless_Car_ESC_1_10_1_12_.html

    Klopt het dat dit met elkaar werkt?
     
  5. Jelmervis

    Jelmervis

    Lid geworden:
    25 jun 2011
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Hoogeveen, Drenthe (waar verder niemand vliegt? :(
    Nog een vraagje: hoe weet ik hoeveel koppel de motor kan leveren? Het systeem mag maximaal 10 A trekken (komt een 10A zekering tussen de accu)
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.625
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    koppel = stroom/Kv (alles in SI-eenheden)
     
  7. Jelmervis

    Jelmervis

    Lid geworden:
    25 jun 2011
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Hoogeveen, Drenthe (waar verder niemand vliegt? :(
    oke dankje!

    | dus: koppel = stroom/Kv
    | koppel = 10/3250 = 0,00307692307 Nm
    |
    | wormwiel 1:60 -> 0,00307692307*60=0,1846153846 Nm op de as van de spoel
    |
    | is gelijk aan 0,1846153846*100 = 18,461538462 Ncm
    | en ongeveer gelijk aan een trekkracht van 1,8461538 Kg met een arm van 1 cm

    Rpm/volt is geen SI eenheid zeker (kon het slecht op internet vinden) Het volgende op wikipedia gevonden, zou iemand misschien kunnen bevestigen dat de volgende berekening klopt?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_constants#cite_note-8

    60/(2*pi*Kv) = 0,002938245103 Nm/A
    10 A -> 0,002938245103*10 = 0,02938245103 Nm
    1:60 -> 0,02938245103*60 = 1,7629470618 Nm op de spoel as
    is gelijk aan 176,29470618 Ncm
    en ongeveer gelijk aan een trekkracht van 17,63 Kg met een arm van 1 cm.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.533
    Locatie:
    Woerden
    Dat het zo simpel zou zijn kon ik me niet voorstellen Ron. Daarom ben ik wat gaan zoeken en vond ik DEZE site. Er zit dus toch wel wat meer aan vast. Het lastigste zal zijn om te bepalen wat het rendement is. Dat heb je namelijk nodig om het koppel te kunnen berekenen.
     

Deel Deze Pagina