Elektro-aandrijving veroorzaakt radiostoring

In twee zwevers gebruik ik dezelfde aandrijving en besturing. Beiden hebben last van radiostoring bij motorloop.
Aandrijving: Hacker A30 10XL, Jeti Advance 40 plus met 3A BEC, 3s Lipo Powerhouse.
Besturing: Zender Futaba 9FF, ontvanger Futaba R137F, gevoed door BEC, 3 standaard Futaba servo's S3001.
Picolario vario/hoogtemeter.
Opstelling: Regelaar direct achter motor, dan 3 servo's, ontvanger en Picolario 20 cm achter regelaar.

Reeds geprobeerd:
  • Zonder PIcolario, geen verbetering.
    Ontvanger zover mogelijk verwijderd van servokabels, motor en regelaar, geen verbetering.
    Antenne buiten romp gelegd naar top kielvlak, geen verbetering.
    Ontkoppelde BEC en met losse ontvangeraccu, geen verbetering.
    Andere reglaar H-wing Pentium 40A met 55A piek, met BEC en zonder BEC, geen resultaat.
    Ontvanger afgeschermd met latoenkoperen doosje, doosje aan massa gelegd, geen verbetering.
Opvallend bij het uitlopen met ingeschoven antenne, één lid van de antenne uitgeschoven omdat de antenne op de bodem van de omkasting geschroefd is, is dat het bereik bij het aansturen van de servo's goed is tot ongeveer 40 mtr.
Bij aanzetten motor gaan alle servo's uitlopen. Pas bij teruglopen naar 20 - 25 mtr. is de storing weg.

Wat kan ik nu nog doen, nog geen test gedaan met UBEC waar ik geen ervaring mee heb, er is mee te vliegen maar alleen maar met een hartslag van 200+ en dat houd je niet een hele middag vol. :( Laat staan in de landing nog even de motor gebruiken.

Hoe lang is de bedrading tussen regelaar en accu? Hoe loopt die bedrading door het toestel?

Foto's van het inwendige van het toestel?

Bedankt voor je reactie Ron,

Maar even een beschrijving als antwoord op je vragen. De kabellengten zijn die als standaard aan de motor, regelaar en Lipo zitten, dus niet verlengd o.i.d.

Ik kan uiteraard nog wel een paar extra plaatjes schieten maar op mijn homepage staan de twee zwevers onder Bauerman en Solution voor de eerste indrukken. http://home.hetnet.nl/~alfaduc/ in het grijze vlak van "De Cockpit".

Bij beiden zit de ontvanger ter hoogte van de achterlijst van de vleugel, bepaald door standaard kabellengten van de BEC en servo's. Alle kabels zo goed mogelijk strak gelegd en zo ver mogelijk van de ontvanger af. Bij beide kisten ligt de Lipo kort (gedeeltelijk) boven de servo's voor een correct zwaartepunt. Veel variatie is niet goed mogelijk i.v.m. beschkibare ruimte vlgs. mij.
De Bauerman is geheel balsabouw en de Solution heeft een GFK-romp.

Hopelijk kun je me enige tips geven,
groeten Piet Boesveld

De drie motordraden lichtjes in elkaar draaien (dus niet zoals bij servosnoer, da's niet nodig), zodat ze geen oppervlak 'opspannen'.

Dat ga ik morgen direct uitproberen Ron. Ik denk dat ik niet verder dan twee à drie slagen met het ronddraaien van de regelaar kan komen omdat ik dat "motorschot" speciaal gemaakt heb om de kabels uit de buurt van het buitenhuis van de motor te houden i.v.m. de "kopbevestiging" van de buitenloper. Vanaf de frontplaat lopen ze door de linker luchthapper naar achteren.

Je hoort de resultaten en bedankt hè,
Piet

Ha die Ron,

Ook net precies de accu omgewisseld, fijn dat je nog verder gedacht hebt. Zijn beide hagelnieuw, pakweg 4 keer geladen. Overigens alle apparatuur is nog jong, slechts één jaar oud en nog nooit zwaar gecrashed
Het in elkaar draaien van de motorkabels heeft helaas geen echte verbetering gebracht. Beide modellen aangepast. De Bauermann begon naar mijn gevoel iets later te komen met pikkels. Zonder motorloop, ook weer op gevoel, is het bereik een meter of 5 meer. Blijft kritisch om daaruit conclusies te trekken.

Nog even dit:
Het bereik was in het begin aanleiding voor mij daar de oorzaak te zoeken. Maar een identieke zender van een clubgenoot gaf dezelfde resultaten. Ook gecontroleerd met het uitwisselen van de hoog-frequent module en kristallen.

Tja, was het bereik met "ingeschoven" antenne en met motorloop maar een 10 mtr. verbeterd dan ging ik nu direct een paar proefvluchtjes maken.

Ik heb nog wel een paar plaatjes gemaakt maar ik krijg het niet voor elkaar deze via het forum in een bericht te zetten. Misschien direct naar je mailadres? Ten minste als je dat wilt of alsnog belangrijk vindt hoor. Mijn adres is pietboesveld@hetnet.nl

Hartelijke groeten en ik hoop dat je nog iets te binnen schiet,
Piet Boesveld.

Als je de mogelijkheid hebt dan een voor een alle onderdelen uitwisselen.

Heb je de spullen niet dubbel dan de regelaar en motor aansluiten en 1 servo. Als je dan geen storing hebt kan je de volgende servo bij prikken en zo ga je het rijtje af totdat je gevonden hebt waar de storing door komt.

ron van sommeren zei:
De drie motordraden lichtjes in elkaar draaien (dus niet zoals bij servosnoer, da's niet nodig), zodat ze geen oppervlak 'opspannen'.
Leg eens uit aub? Vooral dat 'opspannen'? 8O

En 'spikes op je accudraden'??

hallo

erg vervelend is dat!!

ik heb het zelf ook gehad!

ik heb een externe bec gebruikt.
dus de plus van de esc.los en gewoon een accu pakketje er in.

m.v.g niels

Theo Coenen zei:
Als je de mogelijkheid hebt dan een voor een alle onderdelen uitwisselen.

Heb je de spullen niet dubbel dan de regelaar en motor aansluiten en 1 servo. Als je dan geen storing hebt kan je de volgende servo bij prikken en zo ga je het rijtje af totdat je gevonden hebt waar de storing door komt.

Hallo Ron,

Ben ik helemaal met je eens. Vandaag al mee bezig geweest. Mijn twee kisten hebben op één na dezelfde componenten. In tegenstelling als eerder genoemd de regelaar. Er was me al eens een Jeti in de brand gevlogen die ik vervangen heb door een H-wing Pentium. Dat uitbranden werd en dat is me nu pas duidelijk geworden, veroorzaakt doordat ik bij een landing pakweg op 75 mtr. afstand de bok maakte door de kist met ingeschoven antenne op te halen. En de motor is door het gebrek aan reikwijdte gaan lopen althans dat wilde hij, maar plat op de grond was dat de oorzaak, door een te grote stroom te trekken van het uitbranden van de Jeti. Ik heb in de handleiding van de Jeti niet kunnen vinden dat deze bij het missen van pulsen de stroom uitschakeld. Daarom de H-Wing gekocht die heeft dat namelijk wel.

LES VOOR ANDERE BEGINNELINGEN: ALTIJD JE KIST OPHALEN MET UITGESCHOVEN ANTENNE DUS, UITERAARD WEL AAN LATEN STAAN, ehhhhh.....deze opmerking tegen mogelijke leuke forumreacties.

Wat dan nog uitwisselen? De ontvanger natuurlijk!! En ja hoor, een Multiplex Micro IPD Narrow-band met 10Khz-raster heeft zonder en met lopende motor een storingsvrije reikwijdte van 50 mtr. bij ingeschoven antenne!!

De twee Futaba R137F exemplaren werken goed als je ze maar niet in een elektromodel gebruikt. Iets genuanceerder, althans met mijn configuratie. Het oordeel is aan de lezer van mijn statement!

De Micro IPD kwam uit een motorkist en die doet het gagarandeerd ook met de R137F. Maar ik moet dus een gelijkwaardige als de Micro IPD erbij kopen.
Heeft iemand nog een advies voor mij?

Een eerste proefvlucht zal nog wel moeten bewijzen of alles correct werkt, maar ik heb daar nu aardig vertrouwen in.

Vanaf deze plaats mijn hartelijke dank voor het meedenken van Ron.

ik denk ook dat je eens moet proberen met een batterij ipv de BEC van je snelheidsregelaar. Wel zoals concept30 aangeeft de + (rode draad, 5V) van de regelaar uit de connector halen

wat ik verder nog zou proberen:
- zoals de draden tussen regelaar en motor rond elkaar wikkelen gaat dit ook op voor de draden van batterij naar regelaar
- die tuimelschakelaar, is dat een schakelaar naar de regelaar om de 5V uit te schakelen? Als deze tussen open en toe schakelt (Open/GND discrete), en GND betekent dat hij UIT staat (zo zou het moeten), kan het zijn dat deze gemakkelijk storing oppikt van de omgeving. Weeral afhankelijk van de draadlengte en organisatie in de romp. Of de tuimelschakelaar niet een beetje als 'antenne' werkt vraag ik me ook af

maar, eerst eens beginnen met de extra ontvangerbatterij, dat is het eenvoudigste :-)

Commander Clumsy zei:
...Leg eens uit aub? Vooral dat 'opspannen'? 8O ..
Tussen twee paralelle lijnen bevindt zich een oppervlak, afgesloten door de motor en de regelaar. Hoe kleiner dat oppervlak, hoe kleiner de uitgestraalde rotzooi. Vergelijk het een beetje met een ontvangantenne, hoe groter het oppervlak, hoe meer deze opvangt. Hetzelfde geldt voor een zendantenne, hoe groter hoe meer uitstraling.

Twee snijdende lijnen zowel als een lijn en punt definiëren ook een (niet gekromd), recht oppervlak, maar dat is hier niet gebruikt.

Maarten Zanders zei:
... zoals de draden tussen regelaar en motor rond elkaar wikkelen gaat dit ook op voor de draden van batterij naar regelaar ....
Op die draden staat niet zoveel troep, daar zorgen de ingangs elco's van de regelaar voor.

ron van sommeren zei:
Commander Clumsy zei:
...Leg eens uit aub? Vooral dat 'opspannen'? 8O ..
Tussen twee paralelle lijnen bevindt zich een oppervlak, afgesloten door de motor en de regelaar. Hoe kleiner dat oppervlak, hoe kleiner de uitgestraalde rotzooi. Vergelijk het een beetje met een ontvangantenne, hoe groter het oppervlak, hoe meer deze opvangt. Hetzelfde geldt voor een zendantenne, hoe groter hoe meer uitstraling.

Twee snijdende lijnen zowel als een lijn en punt definiëren ook een (niet gekromd), recht oppervlak, maar dat is hier niet gebruikt.
Is me duidelijk en ga ik vanaf nu ook op letten.
Bedankt!

Ter afsluiting van mijn probleem met radiostoring tijdens motorloop.

Mijn conclusie was na veel uitprobeerwerk dat ik met een Multiplex Micro IPD de oplossing gevonden had. Dit had ik uitgetest met de Bauermann, die is daarmee gewoon perfect, mijn ogen staan nog te knipperen van verbazing.
Aangezien het een echte thermiekvlieger is en rustig weer nodig heeft vlieg ik vaker met de Solution. Je kunt met een aileronkist ook een beetje figuren vliegen en lekker scheuren.
De Multiplex dus daarin. Was gewoon Klaten met een O, geen bereik, dwz. binnen 15 mtr, knakpulsen enz. één en al gejutter op alle kanalen. Dus ook op de motor. Mijn opmerking dat de H-WingPentium ESC bij het verliezen van goede motorpulsen zich zou uischakelen is dus NIET waar!! Hij zal binnen de korste tijd weer zichzelf opblazen en kan de hele kist in vlammen doen opgaan als je pech hebt!!

Wat heb ik anders dan in de Bauermann? Wel. met het steeds verder naar achteren verplaatsen van de ontvanger had ik nu een verlengkabel aan de BEC nodig, zo'n platte gladde, ongetwirlde. Ontvanger zonder deze verlengkabel weer naar voren en de BEC-kabel ook in elkaar gedraaid. Meteen een verbetering, niet om over naar huis te schrijven maar voldoende voor een proefvlucht.

Daarmee bewezen dat Ron goede tips gegeven heeft, nogmaals bedankt Ron.

Nu nog een rustig dagje, weer geduld uitoefenen, tismiewâ mettie vliegtugen!

Allen gegroet

Eventueel zou je nog de servo- en regelaar-kabels met ferrietkernen verder kunnen ontstoren. Verder, kabels die netjes naast elkaar lopen, zijn in principe 1:1 transformatoren, pikken makkelijk rommel op van buurkabel ('overspraak', denk aan vroeger, toen je tijdens een telefoongesprek een zachtjes een ander gesprek kon horen). Rommelige kabelspaghetti is beter (kijk maar eens onder de vloer in een computercentrum).

Rommelige kabelspaghetti is beter (kijk maar eens onder de vloer in een computercentrum).[/quote]

Mooie ruggensteun, hou het maar rommelig, ik heb vaak mijn best gedaan de kabels te bundelen en zonodig vast te leggen. Bij andere dan electrokisten heb ik misschien wel steeds geluk gehad. Bij de genoemde laatste aanpassing heb ik de stekers op de ontvanger samen ingetaped en het hele boeltje in een worst gedraaid.

Het knullige van mijn tot nu toe opgedane ervaring is dat ik begin te twijfelen om door de verbetering met een andere ontvanger er nu nog weer eentje bij te kopen.

Feitelijk heb ik één component niet uitgewisseld, namelijk de Hacker outrunner!
STEL, dat daar de lagering niet meer optimaal van is, dan kan ik me voorstellen dat trillingen of niet meer optmale of variërende magneetspleet ook nog iets teweeg kan brengen.
Ben ik aan het muggenziften of gaat er nog bij iemand een ledje branden.

Graag nog een keer commentaar en alvast bedankt daarvoor mannen.

Beste forumleden,

Helaas nogal laat, maar ik wil deze draadjes toch fatsoenlijk voor mijzelf afsluiten.
Al met al geen betrouwbaar resultaat verkregen, wel gevlogen maar ik voelde me er niet safe bij. Een echte oorzaak of oplossing was niet gevonden. En ik hoor meerdere mensen wel eens een beetje mopperen met bepaalde systemen/merken en/of opstellingen.

Enfin de 2,4 Ghz hype had mij ook al een tijdje beïnvloed en heb ik de stap gewaagd voor mijn Futaba desbetreffende modules van Spektrum te kopen.

EN DAT GEEFT NU NA MEERDERE VLUCHTEN MIJ EEN PERFECT GEVOEL. Alles gewoon gevoed met BEC en storingsvrij is zo lekker eenvoudig geworden, onvoorstelbaar.

Iedereen nogmaals van harte bedankt voor de aan mij gegeven inspanningen, met groeten,
Piet Boesveld (alias: Pietjeduc)

Back