Elektro auto's inrijden??

• Topicstarter Topicstarter Dezzel
  • Startdatum Startdatum
D

Dezzel

Guest
Moet je (Brushless) Elektromotoren inrijden?
En als je het niet doet,wat zijn de gevolgen ervan?

Dezzel

Een brushless motor heeft geen koolborstels die ingesleten moeten worden dus voor hoe ver ik weet niet.
Dat zal iemand anders wel even moeten bevestigen.

Brushless is niet nodig om in te rijden.
In je auto zetten en rijden.
motor temp in de gaten houden. Niet boven de 80 graden laten worden. Dat is het enige waar je op moet letten.
Af en toe je motor schoon maken kan geen kwaat.

Vindt 80 graden erg heet,houd zelf eerder 60 aan, en das al mijn max (houd je je vinger geen 4 sec op.)... Maar goed...

min motor word meestal 70 a 75 graden maar als het buiten warmer word wil die wel eens boven de 80 komen met de wedstrijd.
Zolang die snel terug zakt is het ok.

Zit wel een verschil in. Eigenlijk niet zo slecht om een lage motor temp te hebben.
Als je puur voor de fun wilt racen is het wel beter en ze rijden meestal wat langer dan 5 a 6 minuten.

Bij wedstrijden hanteren wij wel een beetje een 'regel' van maximaal tussen de 80 en 95 graden. De meeste motoren kunnen dit goed hebben! Laatst had ik helaas een GM motor op 114 graden.... die is er niet meer... ;)

Tja ik rijd gerust 20 minuten.. Meende dat bij de 100 grqden het magnetisme van het materiaal, al afneemt, dus als de buitenkant 80 is, dan zou de rotor, lijkt me al heter zijn, of zit ik mis? Of kunnen die rotoren veel hogere temps aan voordat ze hun magnetisme verliezen?

Volgens mij zijn er genoeg fabrikanten die 120 graden aangeven als temperatuurgrens van de magneet. Zeker bij Neodym magneten etc. Bij Brushed motoren mochten deze magneten niet dus was de temperatuursgrens lager.

Bij Brushless merk je vooral dat je windingen pakket gaat smelten of het plastic tussen de windingen en de stator. Mijn LRP is al meermaals boven de 100Graden geweest en leeft nog steeds.
Echter zal het mooiste er wel vanaf zijn.
Wel koel ik mijn motoren gelijk met de compressor na het rijden. Na het rijden loopt de temperatuur een beetje op, dus is het handig dit voor te zijn.

80 graden is geen probleem voor een Brushless motor.
Een open motor zal wat koeler blijven dan een gesloten motor zoals LRP. Wanner je bij LRP de optionele open voorkant en aluminium achterkant er op zet kan dit tot wel 20 graden in temperatuur schelen.

Ik zou toch voorzichtig zijn met directe geforceerde koeling van bijv. een compressor op een motor. De lucht die uit een compressor komt kan behoorlijk koude lucht zijn en de meeste motoren zit een hoop aluminium in wat veel sneller reargeerd op temperatuur verschillen dan bijv. staal. Ga je een motor van +/- 90-100 graden ineens maximaal koelen met een compressor dan kan het dus gebeuren dat door "het werken" van het materiaal je juist iets stuk maakt. In mijn ogen kan je dan dus beter een koel-fin plaatsen inde richting van de motor zodat de temperatuur geleidelijk afneemt i.p.v. ineens een temp. daling van pak hem beet 30-50 graden.

Ik had op de laatste NK op de MACH ook mijn GM motor naar de 100 graden gejaagd maar toen heb ik er absoluut geen compressor op los gelaten maar gewoon een 12V fan achter de auto gezet en zo wat koele lucht erover laten gaan. Het klopt dat de motor na het rijden wat heter wordt nog en dat voorkom je hiermee én je koelt hem geleidelijker af...

LRP motoren kunnen 134 graden worden en dan beginne ze problemen te geven.
De GM kan 119 graden worden.
De andere motoren zitten ook hier ongeveer rond deze tempratuuren.
Betekent niet dat ze niet bij een lagere tempratuur stuk gaan.
Kan per motor verschillen.

Het geen waarom de meeste fabrikanten zeggen dat je max tot 80 graden moet gaan is vanwege de windingen, de rotor (levens duur)
Word de magneet te vaak te warm, dan verliest die zijn kracht.
De magneten kunnen tegen woordig meer hebben.
Ook zal bij een te hoge temp het vermogen terug zakken.

Maar in princiepe is 80 graden ok.
Als je de temp meet van de motor, plak dan een klein zwart stikkertje op de behuizing.
Als je een blinkende behuizing hebt zoals de Tekin, Novak en LRP hebben, kun je een afwijkende temp meten.

Back