Elektro Charter??

• Topicstarter Topicstarter Ron 01
  • Startdatum Startdatum
R

Ron 01

Guest
Hoi,
Weet iemand of er meer mensen zijn die de Robbe Charter naar elektro (brushless) hebben omgebouwd??
Bij ons op de club (Aeroclub Bladel) vliegt er een en ik ben erg benieuwd of er meer mensen op dit idee zijn gekomen.
Vliegt trouwens fantastisch!

Heb je gegevens van die charter?
Gewicht, accu, motor, prop, vluchtduur etc...

We kunnen altijd leren van vliegtuigen die goed bevallen.

Ik heb er in Elspeet wel eens 1 gezien.
Vaak is het zo dat je beter electro kisten kan gebruiken die ervoor ontworpen zijn.
Ze zijn vaak lichter en minder weerstand en daardoor een langere vliegtijd

ron van sommeren zei:
elektrocuteren.
:lol:

Ik zou ook wel graag weten hoe die dat gedaan heeft, heb er eens een op marktplaats te koop gezien maar die was heel licht gebouwd.
Had geloof ik een gewone brushed aan boord...
Vraag me af hoeveel amps een brushless op een charter zou trekken...

Bij de modelbouw-FAQ staat (geschreven door harold) dat als ik mijn 6,5cc zou willen vervangen, ik een motor die 35A kan trekken op 16 cellen moeten vliegen?
Ok die richtlijnen zijn wel heel erg vaag, Ron, uitleg graag :D

Nee, een charter heeft geen 6.5cc nodig en elktrisch dus geen 16 cellen.
Een charter is ontworpen voor een 3.5 CCtje.Tegenwoordig zet je daar een 4tje op.

Dat betekend dat je volgens mijn FAQ regels (25 dubbel, dubbel, /10) op 10 cellen uitkomt.
Met GP3300 of zoiets waarmee gemiddeld hogere stroom kan lukt 8 cellen ook nog wel. Met lipo's kan je nog weer lichter komen, waardoor je ook weer minder vermogen nodig hebt.
enz...

Graag heb ik terugkoppeling dat dit in de praktijk zo uitkomt. Kan ik de FAQ ook weer op aanpassen aan nieuwe technieken.

Natuurkunde is nu eenmaal geen exact vak.
(kandidaat voor FAQ)

hey jij bent snel :D

Maar op mijn charter zit wel degelijk een 6,5cctje. Ik heb er es een gezien met een 7,5cc!!! Het is tegenwoordig de trend om trainers gigantisch te overpoweren...
Maar als ik er nou es een 3s LiPo op zou zetten (die 30A kan leveren), welke brushless kan er dan op?

Planelover_CrAzY_Murdock zei:
Het is tegenwoordig de trend om trainers gigantisch te overpoweren...

Jammer dat ze daar vaak niet beter van gaan vliegen.
Mijn broertje heeft er een met een 4cc irvine erop dat vliegt super relaxed.
Heb ook enkele keren een charter gevlogen met een 7,5 cc.
Wat een drama......

Bij ons op de club vliegt Han er mee. Geloof dat hij er gewoon een borstel motor in heeft liggen. Zal het hem eens vragen.

Dus het simpele antwoord op Ron 01 is ja er hebben er meer mee gevlogen punt.
Volgende vraag graag

bert, als je eens een beetje normaal doet ?
hoe zou jij het vinden als de mensen in jouw draadjes zulke antwoorden zouden geven ?

Gerard_nl zei:
bert, als je eens een beetje normaal doet ?
hoe zou jij het vinden als de mensen in jouw draadjes zulke antwoorden zouden geven ?
Zeggen bedankt voor je opmerking.
Ik denk dat ik een beetje verkeerd begrepen wordt.
De vraag wordt gesteld of er meer mensen op het idee zijn gekomen voor een electro charter.
En voorals als je het linkje van Han dan leest.
Is het antwoord ja.
Dan bedoel ik met volgende vraag.
Die de vraagsteller zou kunnen vragen.
Welke motor zou je nu moeten gebruiken.
Of welke accu's

Dus ik bedoelde wat wil je nog meer weten.
Dus niets negatiefs.

Ik heb vanmiddag de man van de charter gesproken en de volgende gegevens bij elkaar geschraapt:

1.De charter weegt 2 kilo, hier en daar is deze wat "afgeslankt" door middel van extra gaten te boren.
2.De motor is een Mega 22-20-4 met een 1:2,5 vertraging en 12X8 klapschroef.
3.Er is een 10 Sanyo 2400RC cellenpakket gebruikt.
4.De vliegtijd varieert tussen 8 en 15 minuten.
5.De opgenomen stroom is 20A.

Foto`s staan ook op de website: www.aeroclubbladel.tk het is de witte charter zonder neuspoot/wiel

Groeten, Ron

Maar Ron ik begrijp je nog steeds niet.
Wil je er zelfvoom 1 bouwen?
Of wat is je vraag nu eindelijk?
Ik snap het niet meer :oops: :cry:

Jaha! Als het even kan wel.
Het ding vliegt geweldig, ik heb er vanmiddag even mee gevlogen en het vliegt echt net als een brandstofcharter. En elektro heeft gewoon mijn voorkeur (en de toekomst). Vandaar mijn vraag.

oke dan snap ik het nu :oops:
Maar volgens mij zijn er meer trainers die lekker vliegen.
En relatief goekoper zijn omdat ze minder vermogen nodig hebben.
Dat wilde ik eindelijk zeggen nu ik je vraag een beetje ga begrijpen.
Staar je niet blind op een charter.
Het is een super trainer vind ik.
Maar ik zou hem zelf niet electro maken.
Omdat er naar mijn mening beter kisten zijn
Die met minder power langer vliegen.
Ik denk vooral aan schuim modellen.
Dan ben je dus veel goekoper uit.
Maar ik weet dus verder niet wat je wil.
Kan je al vliegen of moet je het nog leren?
Wat wil je met electro in de toekomst gaan vliegen?
Deze vragen zijn belangrijk omdat je daarmee je aanschaf kan aanpassen.
Zodat je geen dure investering doe die je later niet meer kan gebruiken.

Ik vlieg al een klein jaartje elektro , eerst met de easy star en daarna met een piper cub (borstelloos) en nu de Rascal maar zoek nu een model waarmee ik ook nog bij windkracht 4-5 kan vliegen en dat ie dan ook nog vooruit gaat.
Vandaar

Groet,
Ron

Ron 01 zei:
1.De charter weegt 2 kilo, hier en daar is deze wat "afgeslankt" door middel van extra gaten te boren.
2.De motor is een Mega 22-20-4 met een 1:2,5 vertraging en 12X8 klapschroef.
3.Er is een 10 Sanyo 2400RC cellenpakket gebruikt.
4.De vliegtijd varieert tussen 8 en 15 minuten.
5.De opgenomen stroom is 20A.

Dat is leuk. Ik gebruik dezelfde motor, maar dan met 1:2.4 vertraging met een 13x8 prop en 16! cellen in een excel van 3kg.
Gaat vertikaal, trekt 40A (vanwege meer cellen en grotere prop)

Met 10 cellen (1.1V) en 20A zit je dus aan net iets meer dan 100 watt/kg ingangsvermogen. Top rendement motor en ook van prop. Blijkt dus voldoende.
Met een buitenlopertje (AXI2820/10, typhoon 29/18/10) en 3s lipo (zo rond 3000 mAh of meer) kan het nog 400g lichter.

Mooi voorbeeld. Bedankt.

De charter van Han heeft 12 cellen +120g) en een ultra 1600 van 400 gram (+200g). Zijn start gewicht klopt dus ook aardig vergeleken met deze versie.

Even in perspectief: Puur volgens de nummertjes Heeft een 2.5CCtje met een normale prop (8x4 of zo) ook 200 watt.
Een grotere prop brengt bij de elektro versie de winst. Betere aanpassing trekkracht en propsnelheid. Het voelt dus duidelijk aan als groter dan een 2.5cctje. Meer vergelijkbaar met een 4CC viertakt.
Zie link. 0.41 Pk = 0.41 x 736 = 300 watt op max toerental. ongeveer 2/3 bij normale prop)
http://www.hobbystores.co.uk/asp/default.asp?Tab=MoreInfo&ItemId=11530

Moraal: Probeer niet een inferieure brandstof motor te vervangen (draaid te snel voor een gunstige prop), maar zoek een juiste elektro aandrijving.

(kandidaat voor FAQ)

Met de techniek van heden tendage is het mogelijk om een stukje lichter tegaan.
Mijn charter is wel orgineel gebouwt zo uit de doos.
Er zijn geen gewicht besparende dingen gedaan.
Die ultra lag toch hier nutteloos.
Maar met die leuke buiten lopertjes en megatjes van tegenwoordig kun je een sukje lichter.
Maar een beetje vermogen in een charter is ook wel weer leuk.
Kun je tenminste zonder aanduiken of iets snelheids vermmeerderen een looping maken, bij goed accu's is het bijna mogelijk om prop tehangen.
Maar de charter leent zich daar niet voor.
Maar wel leuk.

Groeten Han.

Back