"Elektro dragracen,. wat heb je nodig"

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Re entry from the 80`s, 15 feb 2012.

  1. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    De titel van dit topic is gewijzigd vanwege de richting die het topic nam. Het eerste deel gaat over de burst van een ESC waarna de aap uit de mouw komt bij post 24. Hierna gaat het topic over de benodigdheden voor het bouwen van een RC Dragracer

    Beste allemaal en vooral de electronica en electro jongens,

    Op iedere esc of in ieder geval in de handleiding kun je de spec`s vinden van een ESC.

    Het is me duidelijk dat je spec`s moet bekijken en de combinatie met je motor moet kloppen. De esc groter dan de motor.

    In meerder topics over verschillende soorten ESC`s heb ik gelezen dat fabricanten soms erg overdrijven met de maximale prestaties van hun ESC`s en soms ook motoren.

    Inmiddels heb ik mijn middelbare school kennis over electra sommetjes weer wat opgehaald maar ik zal nooit een echte electro crack worden en ga ook niet roepen dat ik er alles van begrijp.

    Wel weet ik dat we in de jaren `90 met een boomcar rondreden en dat we gigantische condensatoren gebruikten om het tekort aan "stroom" op te vangen als de versterkers de koplampen deden flikkeren.

    Zoals in de titel van dit topic al aangegeven vraag ik me af of de maximale burst bij een ESC (mede) bepaald wordt door de condensatoren die er op zitten of er soms buiten hangen. Kun je (als je goed kunt solderen) die condensatoren vergroten / verzwaren om de burst te vergroten.

    Ik ben bezig met inventariseren wat een Dragracer zo snel mogelijk zou maken voor een korte rit op volle kracht. Het lijkt me dat dan de burst het grootst moet zijn.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2012
  2. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    de burst stroom heeft te maken met de opwarming van de mosfet's in de regelaar. Continu kunnen ze een bepaalde warmte=stroom aan maar voor even kunnen ze ook wel wat meer aan. Zou je continu die hoge stroom laten lopen dan gaat de regelaar te heet worden. Je kunt de burst stroom niet vergroten met grotere condensatoren. wel kun je die vergroten door de regelaar extreem te gaan koelen.
    Nog beter is om een grotere regelaar te gebruiken omdat die minder gewicht heeft als een kleinere regelaar met grote koelribben meer stroom aan kan en in totaal kleiner is.
     
  3. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De burst is niet zo belangrijk , de continustroom is veel belangrijker zeker als je hem in een dragracer wilt gaan gebruiken.

    De burst is maar zeer kort van toepassing eigenlijk alleen maar op het moment dat je gas geeft en de auto nog stilstaat , zodra de auto beweegt komt de continustroom om de hoek kijken en die gebruik je een stuk langer ;)

    De condensatoren op regelaars zijn er vooral om te grote spanningsverschillen op te vangen die de BEC van slag kunnen brengen. Ze dienen niet als boost voor de regelaar zelf.
     
  4. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    @Luppie,..
    @Savage.26 picco,..

    Dank voor de reacties.

    Moest even lachen om Luppie. Zo noem ik onze boodschappenauto (VW lupo)
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De specs van goede regelaars kunnen makkelijk gehaald worden.
    Praktijkvoorbeeld:
    Ik vloog met een Schulze 200A regelaar.
    Piekstromen van 470A gehaald en continu (6 seconden) van meer dan 350A behaald, op 4S 3600 mAh lipo's.
    Zonder koellichaam, gewoon in een dichte romp gebouwd.
    Mijn huidige regelaar, Hacker 195A, pieken van 300A , seconde of 2 lang, zijn geen probleem, op 5S 3600 mAh lipo's.
    De condensatoren zijn er mede voor om remstromen en spikes op te vangen, als wij de prop remmen gaan er >50A stromen richting de accu's.

    Veel belangrijker is om te kijken hoe de regelaar belast wordt.
    Motoren met meer polen belasten de regelaars zwaarder.
    Ik vloog 4 polen, nu 2 polen.
    Als ik nu dezelfde regelaar op een 10 poler zou zetten dan kunnen de stromen niet zo hoog worden omdat de regelaar meer moet schakelen.

    In een Dragster zou ik denken aan een laagtoerige, veel-polige motor met behoorlijke vertraging.
    Dat dan op 10S zodat je stromen laag blijven maar je toch veel vermogen hebt.
    En de draden zo kort mogelijk houden, totale draadlengte tussen accu en regelaar 20cm en de regelaar het liefst op 2cm van de motor.

    Als ruimte en gewicht niet een groot probleem is dan heb ik hier nog wel een regelaar liggen die zo'n 200A continu kan leveren bij 17S en 700A piekstromen in combinatie met buitenlopers.

    Gert-Jan
     
  6. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    @GJVO,.. dank voor reactie en input

    Zoiets als deze motor bijvoorbeeld bedoel je. Heeft nog niet eens zo`n hele grote behoefte aan ampères:confused:

    Van meer of minderpolig heb ik eerlijk geen kaas gegeten. Bedoel je dan inwendig de hoeveelheid polen. Dacht dat dat er altijd 3 waren bij een brushless?

    Kan ik hier meer over lezen ergens?

    Ps. zie nu staan poles 2 in de spec`s

    Nog beter dus deze motor voor nog meer watt`s en 2 extra polen

    Inmiddels wat uitleg gevonden over meerpolig
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2012
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik weet niet hoe groot je dragster mag worden maar ik zat meer te denken aan dit

    HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Aerodrive SK3 - 6374-168kv Brushless Outrunner Motor

    Bij een buitenloper draait de buitenkant.
    Hij is net andersom opgebouwd als die motor die jij aangaf, daar zitten de magneten aan de binnenkant en de wikkelingen aan de buitenkant.

    Bij een buitenloper zitten de magneten aan de buitenkant en de wikkelingen aan de binnenkant.
    Omdat je "trommel" groter is heb je een veel hoger koppel.
    Hier kan je goed zien hoe een buitenloper eruit ziet.
    De magneten zitten in die paarse trommel geplakt.
    [​IMG]

    Gert-Jan
     
  8. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Hoog of lage KV motor is geheel afhankelijk van je versnellingsbak. Ik kan me goed voorstellen dat een hoogtoerig (veel KV) icm een grote vertraging voor een dragster heel gunstig is omdat hij dan meer koppel kan leveren maar goed misschien kunnen de geleerden daar meer over zeggen omdat een buitenloper idd meer koppel leverd maar alleen bij lage toeren.

    Als je een beetje werkplaats hebt is het misschien leuk om te experimenteren met het voor de start om gang brengen van een zwaar vliegwiel en met een koppeling die de draaiende motor en vliegwiel bij groen licht bekrachtigd.

    de condensatoren in een audio installatie van een auto zijn er voor om spanningsdippen bij zware bass op te vangen maar bij een regelaar werkt dat anders omdat de spanningsdip daar voor veel te lang zou zijn. Als je spanning in kakt betekend dit simpelweg dat je accu de gevraagde stroom niet kan leveren of je accudraden zijn veel te lang en te dun. Condensatoren zijn er voor om zelfinductie van de accu/accudraden op te heffen omdat de zelfinductie voor spanningspieken kan zorgen (is wat ik heb gelezen).
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Motor bepaalt niet (alleen) welke maximale stroom er kan gaan lopen, die stroom is afhankelijk van Kv in toerental/Volt), spanning en mechanische belasting. De regelaar hakt die maximale stroom in stukjes waardoor je langzamer kunt rijden/varen/vliegen.

    Vermogen (in Watt) kun je gebruiken als ruwe indicatie, maximale stroom (in Ampère) is veel belangrijker.

    Polen heeft in deze context vrijwal altijd betrekking op het aantal magneetpolen. Hoe hoger het aantal magneetpolen, hoe lager het toerental dat de regelaar maximaal kan aansturen, op een gegegeven moment kan de micro- processor in de regelaar het niet meer bijbenen. Regelaar X zal een twee-polige motor vier keer sneller (mechanisch) kunnen laten draaien dan een acht-polige motor. In beide gevallen is het elektrische toerental gelijk, de regelaar merkt geen verschil.

    Tabel met maximale toerentallen voor verschillende merken/types regelaars:
    Home-built Brushless Motors and Models (je kunt Christo gewoon in die Nederlans mailen)
    -> motor building info
    -> ESC Max. RPM Limits (ongeveer halverweg pagina)

    Meer uitleg en remedie
    ESC capacitor uitgebrand
     
  11. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    @Luppie,..

    @Meneer van Someren (ik had u al verwacht)

    Andermaal dank voor de input. Na een middagje zoeken en lezen al behoorlijk wat geleerd. De motoren die ik zelf vrij snel gevonden had zijn inderdaad nog niet eens zo dik. De motoren van Castle heb ik ook bekeken. Qua motoren is het maar net wat je er aan wil uitgeven heb ik gemerkt. Het is zeker niet dat ik geen geld kan of wil uitgeven maar ik wil me er eerst eens in verdiepen en kijken hoe ver je kunt komen met slim combineren en goed op elkaar afgestelde delen.

    V.w.b. de schaal: 1:10 dat zou ongeveer 70cm lang en 10 a 12 cm breed moeten zijn. Met van de fietswieltjes aan de voorkant en grote foambanden aan de achterkant. Carbon en alu chassis, lexan kap.

    Had in gedachte om zelf platte carbonplaat te maken voor het chassis (taps toelopend van 8cm naar 4cm met een alu achterkant waarop de motor mount en de achteras gemonteerd moeten worden. Extra stijfheid uit een L-profiel carbon halen.

    Inmiddels heb ik e.e.a. in kaart gebracht qua kosten voor materialen en het lijkt er, alles overziende, op dat ik net zo goed voor 250 dollar een chassis kan kopen. Zoiets als dit of dit. Dat vind ik niet zo leuk als zelf maken.

    Ik wilde alles aanvangen zodra ik een geschikte as gevonden had en van daaruit eerst alles gaan tekenen (gewoon op papier 1:1).

    Schrijven in de verleden tijd betekend niet dat het niet door gaat overigens.

    Ter info: ik heb vroeger in de autotechniek gezeten maar ben tegenwoordig pennenlikker dus heb geen toegang meer tot mooie machines. Het zou dus hobbymatig dremelwerk worden met misschien wat hulp van een kennis met een aluminium bedrijf.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hey das leuk.. die Dragstertjes die je kan kopen.
    Hmm, snel het nummer van mijn creditcard vergeten..

    Maar het is kleiner dan ik dacht, ik had een Dragster van mininmaal een meter verwacht.
    Ik zie dat ze een dubbele gear gebruiken, dus dan moet je toch een sneldraaiende motor hebben om topsnelheid te halen.
    Als ik dan uitga van een brandstofmotor, die automotoren draaien 40.000 rpm.
    Je moet dus zo'n 40.000 rpm op de brushlessmotor hebben.
    Je komt dan op een KV van 4000 voor een 4S lipo aandrijving.
    14 Volt x 4000 = 56000 rpm x 80% is ongeveer 40.000 rpm.
    Lipo's leveren belast zo'n 3,5 V per cel en de motor draait ongeveer 75-80% van het toerental.

    Deze motor voldoet, dit hebben we in de vliegerij al getest tot over de 200A (3000 watt).
    HobbyKing R/C Hobby Store : KD36-60-06L 4000kv Brushless Inrunner

    Als regelaar kan je een vliegtuigregelaar nemen, een dragster hoeft niet achteruit en waarschijnlijk gebruiken jullie ook een parachute om bij te remmen want alleen met die achterwieltjes remmen werkt ook niet super.
    Je kan een Himodel GX200 regelaar proberen, doet 300A piek (hebben we ook getest), voor 59 euro en er zit ook een rem op.


    Succes met het project, lijkt me erg leuk!
    Waar ga je eigenlijk zo'n ding rijden??
    Op de A2 of zo??

    GJ
     
  13. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    @GJVO,..

    Laat ik nou het broertje van die motor gewoon hier thuis hebben. In een krakkemikkige TA-02 van mijn zoontje.

    Rijden? tja op het industieterrein op zondag? een lang recht stuk asfalt zonder putten.

    Met mijn buggy haal ik 60 km/h op 25-40 mtr hier in de straat gewoon op klinkers. Dus...
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De S motor is misschien net effe te klein maar je kan het altijd proberen.
    Je kan meteen de regelaar even lenen uit de TA-02 van je zoontje.
    60 km/u is niet zo hard maar ik denk dat de dragster toch minimaal 200 moet lopen.
    Met een simpel electro-autootje haalden we jaren geleden al makkelijk 100 km/u op het rechte eind van ongeveer 60 meter, met een brushed motor.
    Denk dat ze nu makkelijk de 130 aantikken met brushless, misschien wel sneller.

    Waarom is alle modelbouw nou zo leuk..

    Dit al gezien?
    Gewoon te koop (900 euro)
    Over snelheid gesproken.
    En nog een vreselijk mooi model ook!
    Traxxas - XO-1 (#6407) - Overview | traxxas.com

    GJ
     
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Is dit niet iets om te proberen?
    [​IMG]

    [​IMG]

    2 buitenlopers als achterwiel en daar direct de band op plakken. Als je dan de powerdekker 3026 ( scorpion-hk3026-hk4225-hk4020-hk4025-hk4035-buitenloper-wikkelen ) van mij neemt die draait op 4s lipo met een 11x10 prop 15.000 toeren....... en trekt rond de 160 ampere. Je moet er dan wel 2 hebben en de power via het rubber op de weg krijgen. Bij mijn testmodel met kleinere motoren op 2s lipo kreeg ik de power niet goed op de weg. Maar als hij eenmaal grip had dan was hij razendsnel.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    @GJVO,..

    Klopt helemaal 0-60 km/h op 25-40 meter is voor een beetje Traxxas waarschijnlijk geen probleem. Wel voor een DT-02 buggy.

    Gaaf ding trouwens die nieuwe Traxxas racer. Als het incl. Mamba setje is valt de prijs eigenlijk wel mee. Zeker als je gewoon in dollars betaald.

    Maar het gaat me niet om wat er allemaal te koop is. Dat vind ik net te eenvoudig. Al hadden ze de bodemplaat van goud gemaakt kan ie nog in een half uur van mij zijn. Dat vind ik te makkelijk.

    Het topic ben ik gestart om kennis op te doen. Het mooie vind ik dat hierboven al allerlei verschillende invalshoeken worden belicht. Aan mij de keus om te beredeneren wat de beste optie is. De voorpret is bijna zo leuk als het daadwerkelijk beginnen.

    Maar toegegeven,... ik kom wel in de verleiding als ik die plaatje zie.
     
  17. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Ik denk wanneer je een leuke combo hebt gevonden dit misschien wel het grootste probleem is. 200 ampère 14.7 volt is bijna 3000W op 4 of 5 vierkante centimeter rubber. Word werken met een softstart of beheerst met je gasstick anders word het spinnende bandjes.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In het groot
    vid: electric dragracer 1:1 - RC Groups
    http://www.wurts.net/ElectrifiedMotorSports/
    RC dragracer
    ultimate drag car - RC Groups

    Ik vraag me af of het niet beter is om een sensored i.p.v. sensorloze regelaar te gebruiken. Ik weet niet hoe goed sensorloze autoregelaars tegenwoordig starten.

    Misschien 'opschakelen' door te schakelen tussen ster en driehoek?

    Ik wilde verwijzen naar de site van www.fightercatracing.com voor flinke regelaars maar die site is nog klant-onvriendelijker geworden. Het was al moeilijk om iets te vinden, en nu moet je zelfs een account aanmaken om producten te zien. Wil die man niets verkopen of zo?
    edit: was een foutje van hem, inmiddels is alles weer te zien, en de bootregelaars kunnen ook met luchtgekoeling geleverd worden, zie GertJan's regelaar hier
    17 en 23s HV regelaars


    BTW Hoe staat jouw Fightercat regelaar er voor GertJan?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  19. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    @Luppie
    Dat kon nog wel eens kloppen. Het ziet er ook, op de ene of andere manier, te licht uit. Tevens vraag ik me af of het gewicht niet boven de wielophanging moet zitten.

    @heer van Sommeren (komt denk ik door die indrukwekkende 17.747 berichten)

    Dat had ik ook al eens gezien. Recent ook met een elektrische motor op Discovery bij OCC. Dat gaat tegenwoordig harder dan met brandstof.

    2e draadje is al van 2006 en strand halverwege in geklaag over van alles en nog wat.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ben hier al bijna tien jaar, en je moest eens weten hoeveel herhaalberichten daar bij zitten. Heb een bestand met veel voorkomende antwoorden, scheelt typewerk (Firefox met Clippings add-on). En dat heer, ik ben uiteraard zeer verguld met die aanspreekvorm (keep up the good work) maar vergis je niet, er zijn hier ook wel wat berichten te vinden waarin ik in een combinatie van ergernis en plezier behoorlijk sarcastisch uit mijn slof schiet (zonder te schelden).

    Bij echt korte runs mag je motor behoorlijk boven specificaties bedrijven, dan is massa belangrijk voor opname van warmte, bij langere runs is oppervlak belangrijker voor kwijtraken van warmte. Zoek op RCG maar eens op berichten en motoren van Ralph Okon en zijn alter ego prinz bijvoorbeeld deze discussie
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=990566

    edit: gelukkig, Ralph heeft al zijn kennis, tips en ervaringen weer online gezet
    www.powercroco.de (de alte links in de rechterkolom)


    Te lui om mijn eigen tekst te vertalen
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2012

Deel Deze Pagina