elektro of toch methanol

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door eclipse86, 17 nov 2018.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik heb van een forumlid vorig jaar een gee bee r1 gekocht op 1/5 scale van adrean page.
    http://www.adrianpage.com/geebeer2.htm

    mn eerste gedacht was om hem elektro uit te voeren en op 6 cellen te vliegen, maar hij is natuurlijk gebouwd voor een methanol moor. er zat voorheen een 15cc 4takt op.
    nu moet er wel wat omgebouwd worden en voor de accu's makkelijk te wisselen moet de zaag in de motorkap...
    gewoon een methanolmotortje erop zou natuurlijk ook een oplossing zijn... maar mss niet zo betrouwbaar? bij elektro wordt de prop wel direct een pak groter...

    tips?
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik vind de Gee Bee echt een toestel wat het van de "look & feel" moet hebben en niet van messcherpe vliegeigenschappen, zoals bijvoorbeeld een F3A kist. In dit geval zou ik dus het geronk van een mooie viertakt niet willen missen en de vette bende voor lief nemen. Mocht je dat dan echt zat worden dan kun je hem altijd nog omcastreren naar electro.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De keus is voor mij dan makkelijk, zo'n model hoort een motorgeluid te hebben en niet alsof er een kruimeldief rondvliegt.
    Dus een 15cc of meer viertakt, beter nog een boxer of een ster.
    En een methanolmotor is net zo betrouwbaar als een electromotor in handen van iemand die amper electro-ervaring heeft.
    Vooral 4-takten zijn bij mij nog nooit in de lucht uitgevallen.
    2-takten kunnen wat kritischer zijn maar ook die zijn zelden uitgevallen (behalve door een lege tank).

    Een andere optie, als je per se electro wilt, een geluidsmodule inbouwen.
    Ik heb dat een keer van dichtbij op een meeting gezien in Engeland.
    Dat was heel erg mooi, zelfs het starten klonk levensecht.
    Ik weet niet welke module er gebruikt werd en het zal ook niet de goedkoopste geweest zijn maar het is een optie.

    GJ
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben je gek? Omcastreren naar electro zegt 'ie.... :rolleyes:

    Libido-verhogen naar benzine... Hoppaaaaa 20 cc viertakt met peut. Ben je OOK van die "vette bende" af, en heb je gelijk vliegtijden om U tegen te zeggen.... En NOG betrouwbaarder!
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    dat is waar... ik ga eens beginne vergelijken zeker ook qua gewicht... want daar komt het wel wat op aan bij een gee bee... maar idd elektro zal het niet worden
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nog twee overwegingen, de geluidslimiet, en dempbaarheid van de motor en prop.
    uitlaat radial - MBF
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2018
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    eindelijk tijd gevonden en ondertussen ligt het veld er ook beter bij... dus...

    vandaag een nieuwe asp fs91ar gemonteerd. alles is nu bijna klaar. ze schrijven een 13x8 prop voor maar ik lees ook veel een 14x6 ook goed (zeker met de grotere motorkap kan ik de 14 gebruiken.
    maar welke prop gebruik ik het best om hem in te lopen??? ik heb 13x6 13x7 en 14x6 prop liggen...
    iemand ervaring met deze motor?

    Groeten Chris
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan gewoon de prop gebruiken waar je mee gaat vliegen.
    Je moet hem alleen op de proefstand wat rijk zetten, dus dat ie net viertakt.
    En dan af en toe volgas geven, dus varieren met het gas en hem niet eeuwig stationair of halfgas laten draaien.
    De eerste tankjes de temperatuur wat in de gaten houden maar het is nog niet warm buiten dus te heet lopen zal ie wel niet.

    GJ
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Naar mijn ervaring is een 14 x 6 te licht: de mijne draait met een APC 14 x 6 op benzine (20% minder vermogen dan methanol!!!!) al vlot tegen of over de 10K heen.
    En het vermogen zit bij deze motoren niet in hoge toerentallen. Gaat ook ten koste van de levensduur, want ASP zijn (hoerwl ik er behoorlijk goede ervaringen mee heb) natuurlijk bepaald geen " Mercedessen of Rolls Royces"
    10K in de lucht is mooi, daar loopt hij het effectiefst, en ik denk dat dat voor jou een 14 x 7 of 14 x 8 gaat zijn (afhankelijk van het vliegtuig). Mogelijk een 15 x 6 (als je die kwijt kunt qua grondspeling).
    Als 14 inch al aan de grote kant is, beter naar een 13 inch drieblads prop gaan.

    Inlopen kun je gerust met die 14 x 6 doen, en wat Gert-Jan al zegt, gewoon aan de vette kant houden en flink met het gas pielen. Al moet ik toegeven dat ik viertakten na het eerste kwartiertje pielen en afstellen daarna gewoon met een heeeel grote tank op 6000 toeren zet, en er bij weg loop. Twee uur later is hij gewoon goed om mee te gaan vliegen. Kleppen nastellen, inbouwen en vliegen. In het bijzonder bij ASP (heel harde zuigerveren) duurt het echte inlopen een uur of twintig, en dat moet je gewoon vliegend doen. Als je nu begint, is hij in September zo'n beetje ingelopen :D :D :D


    Heu.... hoe wil je dat doen? Het IS al een viertakt....
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zie een link naar een R2... in het filmpje een Gee Bee Y Sportster... dat is geheel heel wat anders dan een R2 pyleun racer.
    Ook de vliegeigenschappen van de R2 zijn anders... ronduit link. Netjes landen behoort zelden tot de mogelijkheden. Moet ook snel binnen komen, net als de echte... vraag me af of je wilt gaan gokken met een mooie radial... ook als is het 10 zakken boodschappen van de Appie Happie...

    Klinkt idd als een schorre Dyson op elektrisch... maar soms wordt je ook gedwongen door de clubsituatie. Is het niet anders. De spinner is gruwel XXL...

    Overigens zijn lipo accu's erg duur aan het worden is mij opgevallen. HK is geheel niet gunstig meer.
    'Kosten' zullen het niet zijn, eerder het verdienmodel dat door aan het slaan is...

    Ha... hier is het weer laagvliegroute... jets op 50 meter hoogte voor ons huis langs... Yetsers!
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2019
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Acht-takten dan maar.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Solenoid stermotor... of kartonnen klappertjes en acht stokjes er aan... ratzsssss...
    Soundmodule er in... 7/8ste tel... drumsessie
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2019
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Het manual beschrijft net als Brutus zegt een 14 X 8 (max):

    upload_2019-3-27_17-53-25.png

    Met een 14x8 blijft het toerental relatief laag, je zult moeten bekijken hoe de GeeBee hierop reageerd. Het zou kunnen dat je naar een 13X8 of (heel misschien een 12X10) moet, vliegt de kist wat sneller. Je zult het moeten proberen, een andere propellor-maat kan een wereld van verschil zijn tijdens de vlucht.

    Grt,

    Arnoud.
     
  15. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Ik weet niet of je ervaring hebt met een GeeBee, maar pas op met landen.
    Goed de snelheid erop houden en met een beetje gas erop landen, anders valt de GeeBee als een steen uit de lucht.

    Grt,

    Arnoud.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, ja maar het zit zo ingebakken in mijn brein, dat ie een beetje pruttelend moet lopen... viertakten dus.
    Dus dan maar zeggen, zorgen dat ie net niet vol op toeren komt.
    Ook niet veel te vet laten lopen, dan gaat ie stuk.
    En eerlijk gezegd liet ik mijn nieuwe OS-en 1 of 2 tankjes in het vliegtuig wat lopen, dus een minuut of 20.
    Dan ken je de motor wel en daarna er gewoon mee vliegen, dan belast je hem het beste en is de koeling ook goed.
    Wel rekening houden dat ie bij de landing uit kan slaan.

    GJ
     

Deel Deze Pagina