elektro zwever Tesa

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door hans, 30 mrt 2003.

  1. hans

    hans Guest

    Heeft iemand voor mij informatie over de electro zwever "tesa" van Simprop, het is een zwever van ongeveer 15 jaar oud, (dat hij nog steeds heel is komt omdat hij veilig op de vliering gelegen heeft, maar nu wil ik er mee gaan vliegen, en heb daarom gegevens nodig omtrent motor inbouw, en allerlei andere dingen. kopieen zijn uiteraard ook welkom.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hans,
    Zelfde zwever gehad. Zelfs m'n brevet mee gehaald :lol: .
    Motoriseren met een speed 600 met 7 of 8 cellen . Als prop een 8*4.5.
    Zwaatepunt op 30% van de voorzijde van de vleugel. Let wel op dat je het gewicht zo laag mogelijk houdt, dit kan je bereiken door kleine servo's te nemen en eventueel cp 1600 cellen in plaats van SC cellen. Hiebij lever je wel motorloop in maar gaan de zweefprestaties behoorlijk van vooruit. Ook de roeruitslagen moeten behoorlijk aan de forse kant zijn, vooral die van het richtingsroer aangezien er geen aelerons op zitten.
    Zal proberen de orginele tekeningen boven water te krijgen, maar dat kan even duren want die liggen bij een ander clublid die de kist van mij heeft overgenomen.
     
  3. hans

    hans Guest

    Hoi Joop,

    Leuk te lezen dat het een goed vliegende zwever is, alvast bedankt voor je tips, ik ga er alvast mee aan de gang.
    Ik wil hem gaan vliegen met een keller 22/9, met een 9x5 op 8 1600 cellen, heb jij enig idee wat de kist totaal mag wegen?
    Als je aan de tekening/beschrijving kunt komen houd ik me aan bevolen, de door jou gemaakte kosten wil ik graag vergoeden.

    Alvast bedankt, Hans
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hans,
    Toen ik de zwever kocht woog hij vliegklaar 1600 gram. klimmen en zweven deed hij erg goed. Zoals zoveel leerlingkisten nam het gewicht na elke reparatie toe. Tegen de tijd dat ik aan brevetvliegen toe was woog hij maar liefst 1900 gram. Het gewichtsverschil van 300 gram was vooral merkbaar in de zweefprestaties. Waar ik vooral in het begin( in de winter) makkelijk 10 minuten vloog was ik tegen het einde(voorjaar) in 5 minuten uitgevlogen. Alleen in zeer sterke thermiek was hij niet naar beneden te krijgen.
    Voordeel was wel dat het met sterke wind een stuk rustiger vloog.
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Als je goedkoop met 600 wilt: speed 600 8.4V. Nummer 3301. De meest "gewone" motor op 7 (liever 8) cellen met 8 x 4.5.
    Lekker goedkoop en gaat heel lang mee. Mijn voorkeur.
    Zelfde als power 600/24.

    Speed 600 8.4V BB SP (nummer 6313) kan met 7 cellen goed (niet 8, dat is teveel). Je hebt met 7 cellen iets meer vermogen.
    Deze motor is echter duurder en gaat minder lang mee.
    Heel populair, maar ik snap niet waarom. (Na 3 seizoenen kom je erachter dat je beter meteen een borstelloos had kunnen kopen)

    De nieuwe 600 neodym bijvoorbeeld is kijkend naar de nummers ook bruikbaar, maar verwacht geen wonderen. Zit naar mijn mening een te tamme wikkeling in (Blokeerstroom is te laag => rendement laag bij hoge stroom).
    Komt niet goed tot z'n recht met direct drive en weinig cellen.

    Andere 600 motoren van graupner vergeten.


    :teacher: Heb je een goede lader? Gebruik dan meer dan 7 cellen!
    Als je een motorrijbewijs hebt ga je toch ook niet meer op de brommer?
     
  6. hans

    hans Guest

    Hallo Harold,

    Bedankt voor je advies, maar die keller 22/9 had ik al net zolang liggen als die kist, vandaar dat ik die ga gebruiken.
    Toch bedankt.
    Groetjes Hans
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    :oops: Te snel op mijn zeepkist geklommen. Overheen gelezen (was al laat/vroeg whatever)
    Prima motortje trouwens voor deze toepassing.
    ecalc zegt 8800 rpm, 20A en 700g trekkracht.
    10x6 kan ook nog wel. 25A, 7500 rpm, 850g.
     
  8. hans

    hans Guest

    Hoi Harold,

    Ik ben er een hele tijd uit geweest, de spullen hebben op de vliering gelegen, en in de loop der jaren is er het een en ander zoek geraakt, die keller is een motor die al jaren niet meer verkocht wordt, daarom vraag ik me af hoe weet jij die gegevens zoals opgenomen vermogen, prop maat ed.
    Is er een site waar je dit op kunt zoekem oid?
    Graag hoor ik van je

    Groetjes Hans
     
  9. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
  10. hans

    hans Guest

    Hoi Harold,

    Ik ben een beetje aan het expirimenteren geweest, 8 sanyo 4/5 sc 1600 ma cellen, 10x6 prop, 8200 rpm motor looptijd 4 min 45 sec bij 100 % trottle, naar mijn idee ziet dat er goed uit.
     
  11. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Ik loop tegen een speed600 motor keuze aan, en schiet het daarom hier maar even in.

    Voor een Atlantis II (spw 2m) wordt de sp600 BB SP als motor aangeraden, maar ik lees dat de sp600 8,4 prima voldoed (en die heb ik nog liggen...). :)

    Liever wil ik nog wat extra power (cellen aantal geen probleem)
    Wie kan advies geven ?? (vertaging / brushless etc etc)
    Ooit eens komt er wel een brushless in, maar wil eerst kijken of ik er regelmatig mee ga vliegen.

    Zaterdag ga ik naar Dortmund, mischien kan ik daar nog leuk shoppen...

    Ik overweeg nu om er de sp600 8,4 in te plaatsen en de motor te voeden met 1700AUP (NiMh) cellen. Maar dan kom ik weer voor een andere keuze; hoeveel cellen en welke prop..... :roll:
     

Deel Deze Pagina