Elektromotor stinkt

Ik heb na 5 jaar mijn tamiya tt01 weer uit de kast getrokken en helemaal uit elkaar gehaald en herbouwd. Als ik hem aansluit en gas geef ruikt de elektromotor erg veel. Ik weet niet hoe dit komt en wat ik er aan kan doen heeft iemand tips?
De motor is oud dat besef ik dus misschien moet ik een nieuwe motor kopen. De accu is wel nieuw aangeschaft dus ga er van uit dat dit niet het probleem is.
Is het mogelijk om wd40 in de motor te spuiten om deze te reinigen?
Motor is orgineel uit het bouwpakket
 
Stinken in de vorm van een verbrand luchtje? Hij draait wel?
Heb je toevallig toen ook olie in gespoten? Dan ruik je dat.

Maar ach, als het om een Mabuchi 540 motor gaat zijn het de kosten niet. In de Tamiya cup wordt de Carson Cupracer gebruikt, deze motor kost maar een tientje en is zelfs sneller (en beter gekoeld)
 
Als de koolborstels niet goed staan, collector geoxideerd?

Uiteen... de motor?

Nieuwe motoren kan je inlopen in water ondergedompeld. Branden de borstels niet in in de collector en krijg je een mooi optimaal contactvlak.
Dit geldt vooral voor ‘kool’ borstels.

Inlopen, drogen en lagers nieuw oliën...?

En e torretjes kunnen altijd iets ruiken...
 
Laatst bewerkt:
Bedankt boor de reacties.
De motor draaid wel en is niet met iets behandeld dus daar ligt t niet aan.
Motor is niet uiteen geweest de rest allemaal wel.
Ik ga een nieuwe motor aanschafen maar voor ik dit doe loop ik nu tegen een nieuw probleem aan.

Alles is aangesloten en werkt naar behoren maar zodra ik buiten ga testen rijd de auto automatisch weg zonder iets te doen. Dit heeft waarschijnlijk met de zender en ontvanger te maken maar weet niet precies wat het is kan iemand helpen?

Dichtbij op 30 cm ongeveer reageert de auto wel op alles wat ik doe maar als deze een meter afstand komt gaat hij zijn eigen gang
Iemand een idee?
 
Fail-save is een instelling bij zenderuitval/signaal uitval. Daarbij richten de servo's zich op een
vooraf geprogrammeerde instelling. Een regelaar gaat dan uit als dat geprogrammeerd is... en het model valt stil...

Is niet altijd te programmeren. Verschilt per zender. Computerzenders is het in te stellen.

Motortje zal niet duur wezen.
Maar afhankelijk van de motor, en lang stilgestaan... kan het oxidatie wezen van de collector.
Als de motor overbelast is geweest... te heet, kan er meer an de hand zijn.
Ook dan kan hij bij draaien op normale belasting vlotter heet worden.
Bijkans zijn dan de magneten stuk... trekt hij zeer veel stroom... dan is hij reddeloos verloren.
Nieuwe motor enige optie.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe motor gekocht carson cupracer.
Ook nieuwe frequentie kristallen
De kristallen deed niks maar de motor heeft er voor gezorgt dat er op net wat meer afstand nog bestuurbaar was maar na een meter of 1.5 ging hij weer aan de haal. Het sturen doet hij nu niet meer automatisch.
Heb gekozen om nieuwe zender en ontvanger aan te schaffen. Hopelijk werkt dit wel
Bedankt voor jullie hulp
 
Antenne... ja immers... kan pardoes door midden zijn,
of aan de printplaat gebroken, of bij het naar buiten gaan door het kastje...
Als genoemd, zeker gechecked!

Echter... een oude Microprop uit 1970... wel in mijn garagetje... antennestekkertje per ongeluk los...
de servo's bleven volgzamer dan een Rus in een Goelag...
zoveel zendvermogen... dat de TL er van ging knipperen! Whoeha :)
 
Laatst bewerkt:
Haha:p... als het stuk is... afgeschreven, altijd opentrekken of het echt zo is...
en bij de oude mircoprop ontvanger toch even alle solderingen nagelopen...

Als 14 jarige keek ik er toch iets anders tegenaan dan nu... ik dacht... sow... dat heb ik toen toch best netjes gedaan...
toch even de bout erlangs. Iedergeval de antenne en de plus en min brug voor de stekkers...

Geen mayday, mayday in de blokgolf. Was tenslotte ook februari!
 
Heb je wel de juiste kristallen ? die zijn merkgebonden en moeten natuurlijk ook ook op de frequentie zijn die op de zender en ontvanger staat aangegeven.
 
Antenne is nog heel en is ook goed gesoldeerd printplaat is nog intakt. Kristallen van tamiya zijn dezelfde die er in zaten alleen nu nieuw.
Er zit waarschijnlijk een bruik in de antenne van de ontvanger omdat deze ook raar geinstaleerd was op de auto en met veel knikken er in.
Batterijen van de auto en de zender zijn vervangen met nieuwe maar had nogsteeds het zelfde probleem.
Ik heb er ook een keer een lipo baterij in gestopt die wss teveel stroom leverde dus misschien is er iets door gebrand maar heb hier geen ervaring mee. Ik wacht op de nieuwe zender en ontvanger en hopelijk doet ie t dan wel
 
Als er een breuk in de antenne zit... iedere draad werkt als een antenne.
Gaat om de lengte... en als er een verkorte in zit met een hulpantenne, moeten de aansluitingen perfect zijn.
Je kan de antenne draad vernieuwen, of een stuk staaldraad nemen, dun, 0,8 tot 1 mm, zoiets.
Ergens aan het wagentje vast plurken, antenne draad er aan tapen met een ruime slag gewikkeld... de staaldraad wordt dan antenne.
Kan je zien of de ontvangst verbeterd. Werkt het, heb je weer wat geleerd :)
 
Als er een breuk in de antenne zit... iedere draad werkt als een antenne.
Gaat om de lengte... en als er een verkorte in zit met een hulpantenne, moeten de aansluitingen perfect zijn.
Je kan de antenne draad vernieuwen, of een stuk staaldraad nemen, dun, 0,8 tot 1 mm, zoiets.
Ergens aan het wagentje vast plurken, antenne draad er aan tapen met een ruime slag gewikkeld... de staaldraad wordt dan antenne.
Kan je zien of de ontvangst verbeterd. Werkt het, heb je weer wat geleerd :)

Bij dit soort zenders moet je ook op een stompje van een antenne nog een paar meter ver kunnen komen. Maar ja, voor 29 euro heb je een nieuwe GT2 zender
 
Back
Top