elektronica VOR abn amro 2

Beste allemaal,

Ik ben begonnen met mijn eerste zeilboot projectje. Dit idee stond al jaren in de planning maar is er nu eindelijk van gekomen aangezien ik er nu de ruimte voor heb.

Ik loop al een heel stuk vooruit want ik ben nog lang niet zo ver, maar mijn vraag is kan iemand mij vertellen welke elektronica ik nodig heb voor de VOR ABN AMRO 2? Welke servo's zijn geschikt en welke zeilwinch zou geschikt zijn? Ik heb de plannen op originele maat uitgeprint dat wilt zeggen dat de boot dus 1.20 meter zal gaan worden.

Ik woon momenteel namelijk op Curaçao en hier is niet bijster veel te krijgen betreft rc spul. Mijn vriendin gaat binnenkort naar Nederland en dus heb ik mooi de gelegenheid om het een en ander online te bestellen zodat ze dat mee terug kan nemen.

Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen.

Mvg Roderick

Hallo Roderick,

Voor het roer is een standaard servo voldoende, ervan uitgaand, dat het roerblad een balansdeel zal hebben.
Eventueel eentje met metalen tandwielen (metal gear) voor de grotere precisie (hoewel dat nog wel eens wil tegenvallen) en het bestand zijn tegen ongewilde klappen.

Om een zeilwinch uit te zoeken, moet je weten hoeveel schootlengte je moet halen en vieren, eventueel kan het aantal omwentelingen van de lier op de (computer)zender worden ingesteld, maar dan nog moet je winch voldoende omwentelingen kunnen maken.

HiTech heeft er een aantal en wil je goedkoop kunnen experimenteren, zoek dan eens op Batan B1226 (o.a.Himodel heeft ze), helemaal niet slecht voor het geld.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Bedankt voor je snelle reactie.

Kom er gelijk achter dat ik nog een heeeeleboel te leren heb. Een roerblad met een balansdeel? (geen idee wat het balansdeel moet zijn dat ga ik zo even opzoeken)

Schootlengte.... ben niet echt bekend met de zeiltermen, maar geloof dat dat het " touwtje is waarmee het zeil aangespannen en gevierd wordt"

Had gehoopt dat iemand mij simpel kon vertellen die en die onderdelen zijn geschikt aangezien ik zelf ook die boot heb gebouwd, maarja dat is dan eigenlijk ook wel weer te simpel he.

In ieder geval wat meer info waar ik mee vooruit kan tijd om me verder te gaan verdiepen hierin :)

Hallo Roderick,

Het principe voor het aansturen van de zeilen van een modelboot wordt op twee manieren gedaan; voor schepen rond de 1 M kan het met een dikke zeilservo (1/4 scale servo) met een arm, wat het voordeel van een snelle bediening heeft, maar een beperkte lengte schoot (touwtje waarmee je de zeilen viert en inhaalt) toelaat vanwege de draaihoek van de servo.
Voor 1m wedstrijdboten vaak de voorkeursoplossing.

Is de boot en/of het zeiloppervlak groter, dan wordt er een winch ingezet, die kan afhankelijk van het gekozen type meer schootlengte aan en is sterker dan een zeilservo (iets dat ook in je nadeel kan werken; als er een schoot ergens achter haakt en de winch trekt door, dan kun je zo je tuigage stuk trekken...)

Er zijn op dit forum een aantal grote zeilboten gebouwd, lees die bouwverslagen door en je bent weer een heel stuk wijzer.

Voor de resterende vragen kun je op het forum terecht.

Groeten, Jan.

Roderick ,mooi dat dit wilt gaan bouwen :cool: , ik lees dit en kan alleen maar aannemen dat je vrij jong bent en vol ambities zit :?: ,"maar" :?: ten eerste nog nooit een boot gebouwd hebt een zeilboot radiografsch bestuurd hebt en helemaal geen idee hebt wat en hoe je nodig hebt, aan materiaal en aan elektronica en gereedschap zou ik je aanraden om een boot te kopen evt 2ehands , want wat jij wilt en dat zie /hoor je vaak gaat het behoorlijk in de papieren(euro) lopen en regelmatig eindigt in de kliko of voor leuk op de schoorsteenmantel komt, probeer een boot en ga van daaruit verder dan zie je beter hoe het werkt en is het eenvoudiger om dan te bouwen , je hoeft dit niet op te nemen je doet wat je wil .
:thumbsup:

sucses rexonamen

en Googlen en Ebayèn kun ook op Curaqao

Lezen, lezen en lezen. Zo ben ik hier ook begonnen. Hier op het forum is veel te vinden en via google ook. Lees inderdaad bouwverslagen door.
Maak daarnaast een spreadsheet (excel) van alle data die je weet van je boot en van wat je wilt weten. Vaak volgt het een uit het ander. Uit zeiloppervlak volgt bijvoorbeeld de schootkracht. (wel voldoende marge nemen natuurlijk).
Zo krijg je ook snel een overzicht van wat je weet en waar nog gaten in je kennis/informatie zitten. Dan kan je specifieke vragen stellen, wat effectiever is.

Succes!

Allen bedankt voor de reacties.

rexonamen ik snap helemaal wat jij bedoeld. Een tweede hands boot hebben en dan daarmee beginnen en referentie hebben voor het bouwen is iets waar ik zelf ook over hebt gedacht. Kwam er al vrij snel achter dat er een hele hoop bij komt kijken. Dus ik zal in ieder geval verder gaan met rondneuzen hier op het eiland er zullen echt wel model zeilers hier moeten zitten.

Bram, zo'n spreadsheet is inderdaad een doeg idee, ga ik mee aan de slag.

Roderick , op jullie eiland zal altijd wel een modelbouwer zitten , trouwens je hebt te maken met zoutwater ? je krijgt een PB met een link .

gr rexonamen

spreatsheet , is niet nodig als je een bouw doet van orginele tekening , en dan nog , 1 druppel water op een model is niet gelijk aan 1 druppel op de 1;1 boot en ook de wind niet ,

gr rexonamen

Kom het eerste probleem van op een eiland wonen al tegen. Dunste hout wat ze hier hebben is 4 mm triplex :O

Dat wordt dus niet echt handig werken denk ik om de boot mee te beplanken. Latje van anderhalve centimeter laten zagen eens kijken of we er nog wat puzzel plezier mee kunnen maken.

rexonamen, de boot zal gaan varen in zout water ja, bij gebrek aan meren hier op het eiland ;)

Hallo Roderick,

Als hout écht een probleem blijkt te zijn, dan is er ook nog de mogelijkheid om de spanten van 4 mm multiplex te maken, de maat van de spanten verkleinen met de rompdikte (als je precies op de tekeningmaten wilt blijven), de ruimte tussen de spanten op te vullen met dakisolatie zoals Roofmate, en dan het overstekende materiaal weg te schuren tot op de spanten.

Deze vorm bekleden met epoxy en glasweefsel en na uitharding het schuim en de spanten er grotendeels uit te halen en de zo ontstane rompschaal verder op te bouwen.

Eventueel kun je de bekleedde schuimkern ook gebruiken als plug voor een mal, ook dan moet je de maten aanpassen, zodat het product uit de uiteindelijke mal weer de maten van de tekening heeft.

Het maken van een mal is vereist enige ervaring met het werken met epoxy en glasweefsel, het bekleden van een schuimkern is relatief recht-toe, recht-aan.

Ook hier geldt weer, de benodigde expertise is op het forum aanwezig.

Groeten, Jan.

pompebled dat is inderdaad ook een idee geweest. Ik ben nu ondertussen een heel eind verder met de 4 mm latjes. Echt 100% schaal hoeft voor mij niet per se. Het geheel kan nu wel lekker geschuurd worden en er zal later glasmat overheen komen. Een vriend van mij heeft hier erg veel ervaring mee en zal mij hiermee gaan helpen.

Ook niet de allerlichtste oplossing, het zal nooit de snelste boot worden, maar het bouwen ervan geeft al heel veel plezier.

Back