elektronica waterdicht maken

De winter is weer begonnen en ik wil eigelijk best een keer in de sneeuw of op het ijs driften. Maar dan moet natuurlijk wel mijn elektronica waterdicht zijn. Mijn vraag is waarmee en hoe je die nu GOED waterdicht krijgt!! En wat je allemaal moet inpakken. (de snoertjes van servo naar ontvanger bijvoorbeeld ook?)

ontvanger en de regelaar dit kan je doen met een ballon dit wordt veel gebruikt in de boot wereld..

en tip neem een goedkope moter / accu,, gebruik niet je duurste spul

servo zal lastig gaan en is ook geen noodzaak je zal niet onder water rijden vermoed ik.

bedrading is niet nodig mits je kortsluiting maar verkomt vooral de ontvanger is belangrijk

zelfde princiepe als een ballon alleen ballon is wat dikker en we binden ze dicht met een tirep dit werkt beter,,

Ik trek altijd een dubbele ballon over de ontvanger met in het tuitje wat schoonmaakputty, gegarandeerd waterdicht !

Servo's zijn redelijk spatwaterdicht, je kunt met een beetje kit (bisonkit) de naden en de tule voor de draden een beetje dichtsmeren.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=372092&highlight=waterproof+electronics+

http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=4016771&postcount=408

build24.JPG

ESC, ontvanger en servo in een mooi bakje met water... 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O

Ontvanger en accupack in een ballonnetje of condoom, afgedicht met een Tirep werkt prima.
MITS ... je hem na het rijden meteen eruit haalt, zodat condensatie geen kans krijgt.
Rustig aan laten opwarmen op kamertemperatuur, en uiteraard zonder stroom erop.
Servo's zijn over het algemeen redelijk spatwaterdicht; als het past kan je overwegen om dun plakband op de naden te plakken en vaseline onder de servoarm te smeren.
Op die manier zou een ritje in de sneeuw/blubber/door een plas geen probleem mogen zijn.

Schrijver dezes geeft geen garantie op de door hem gegeven raad en werpt alle vormen van schadeclaims absoluut verre van zich!! :wink:

wees niet al te bezorgd, winter, sneeuw of ijs hoeft niets met water te maken hebben, het gaat er alleen om of je RC spullen direct met water in contact komen, alleen dat moet je voorkomen, ik heb vaak gevlogen terwijl er sneeuw lag, geen probleem.........

De servo's zijn spatwater dicht

de ontvanger is ook spatwater dicht als je ontvanger in een apart doosje in het model zit is het het makkelijktste om dat doosje goed af te dichten heb ik met raamband gedaan dat is een soort schuimrubber ook om de draden die het doosje in gaan en hoppa geen probleem ik ben zelfs wel eens een keer door een plas gegaan en in de plas tot stilstand gekomen 8O 8O alles zat vol behalve de ontvanger

dan heb je geluk 9/10 ontvangers zijn NIET waterdicht / spatwaterdicht en dit is wel je belangrijkste onderdeel van je auto dus doe tog maar ballonnetje en eventeel wwat keukenpapier om vocht op te nemen

Schrijver dezes geeft geen garantie op de door hem gegeven raad en werpt alle vormen van schadeclaims absoluut verre van zich!

daar sluit ik me helemeaal bij aan :D

maar mits je gewoon goed mte ballon overweg gaat dan is er niks aan de hand

Roel van Essen zei:
Ontvanger en accupack in een ballonnetje of condoom, afgedicht met een Tirep werkt prima.
MITS ... je hem na het rijden meteen eruit haalt, zodat condensatie geen kans krijgt.

Neem van mij aan dat er dan nog steeds vocht in komt, zeker als men door plassen rijdt.

doe je waarschijnlijk tog iets niet helemaal goed.

wat ik zelf altijd doe is 1/2 velletje wc papier in de ballon mits daar ruimte voor is. draai de ballon dicht en dan ty-wrap der omheen en dit gaat tot nu toe nog steeds goed in mijn boten waaronder 1 die zelfs onderzeeer dacht te zijn en vaak volledig onder dook en hierdoor veel water in de romp kreeg.

In een auto is de ontvanger hevig aan opspattend water en zal er altijd water in komen. Ik praat uit ervaring en heb sinds ik die kneedgum gebruik nooit meer last van nattigheid, ik hoef niet eens de ontvanger open te maken.

Ander foutje die veel mensen maken is pas op de wedstrijddag wanneer het regent de boel dichtmaken, dan zal atijd vocht mee komen en condenseren tot een waterdruppel.

Nog een ander foutje is het even opblazen van de ballon, speeksel komt in de balon.....

Back