Hoewel ik heerlijk aan het bouwen ben aan de Fokker toch besloten een tussendoortje op te pakken. Waarom? Ik wil graag een handzaam model waar ik veel mee kan vliegen en wat niet opgebouwd hoeft te worden - dus uit één stuk en maximaal 110 cm spanwijdte, de breedte van mijn kofferbak. Ik heb tegenwoordig alleen maar grote kisten en merk dat ik daardoor juist minder vlieg dan voorheen, toen ik een stuk of 3 vliegtuigen meenam naar de vliegclub op een middag of avond. Nu past er maar één vliegtuig tegelijk in de auto.. Daarnaast heb ik zin in een klassieke houtbouw kist met snel resultaat. De Fokker is een project van de lange adem (voor mij dan), waar ik van geniet, maar als ik zie hoe snel anderen een houtbouw kistje op de bouwtafel toveren dan wil ik dat ook wel weer eens ervaren!
Ik heb een zwak voor de klassiekere (vintage) balsa sportmodellen gehad, niet perse schaal dus, en een delta leek me altijd al leuk. Bij het doorstruinen van Outerzone was ik al vaker de Elf 20 van David Boddington tegen gekomen. Die ging meteen op het wensenlijstje na het zien van het plan en de ruwbouw kist! De airbrush afwerking in het artikel vind ik eerlijk gezegd minder geslaagd, maar het uiterlijk van het onbespannen balsa model in het artikel des te meer! Het model is van origine een CO2 vrije vlucht model van 50 cm spanwijdte (de Elf), daarna door David Boddington vertaald naar een RC model voor een Cox .049 met 71 cm spanwijdte (de Elf-16), en uiteindelijk opgeschaald naar een model voor een .20 CU brandstofmotortje (~3 a 3.5 cc) met een spanwijdte van 89 cm, de Elf 20:
https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=10116
Eigenlijk is het een kruising tussen een F-16 en een Eurofighter, als je heel erg met je ogen knijpt, met V-stelling op de vleugeltips, waarschijnlijk een erfenis van de vrije vlucht versie. Ik vind hem charmant, hij voldoet aan alle wensen, dus bouwen maar! Ga hem volledig vanaf plan bouwen, uit plankjes balsa (1,5 - 2,5 - 3 en 5 mm) en vliegtuigtriplex (1 en 1,5 mm). Alle latjes, ook de afgeschuinde, ga ik zelf snijden.
Heb de tekening besteld bij een plotservice o.b.v. de Outerzone PDF en bedekt met folie op de bouwtafel gespeld:
Ik heb de tekening tweemaal laten plotten, zodat ik één tekening kan uitknippen voor de sjablonen en over de andere tekening kan bouwen. En dan is het een kwestie van alle onderdelen uitknippen, overtrekken, uitzagen en opschuren. Begonnen met de ribben, waarbij ik de uitsparingen ondermaats heb gehouden, ze moeten namelijk vrijwel allemaal schuin geschuurd en ik bepaal liever in het werk waar ze precies komen - schuur ik ze dan wel in de juiste hoek en afmeting:
En na een avondje doorwerken alle ribben uitgezaagd. De 1e 4 uit 3 mm balsa, de rest uit 2,5 mm balsa, en de laatste rib uit 1 mm vliegtuigtriplex. Zoals je wellicht ziet aan de kleur van het balsa, ik heb alle ribben voor links en rechts van binnen naar buiten steeds uit hetzelfde plankje gezaagd, zodat elke rib hetzelfde gewicht heeft. Zo zijn de vleugels straks even zwaar zonder dat ik (veel) moet balanceren lateraal:
Zat overigens behoorlijk wat verschil in gewicht van het balsa, de kwaliteit varieert tegenwoordig sterk, en daarmee het gewicht tussen de plankjes ook. Daarom alles met de weegschaal uitgezocht en van binnen naar buiten toe in spiegelbeeld uitgezaagd.
Ik heb een zwak voor de klassiekere (vintage) balsa sportmodellen gehad, niet perse schaal dus, en een delta leek me altijd al leuk. Bij het doorstruinen van Outerzone was ik al vaker de Elf 20 van David Boddington tegen gekomen. Die ging meteen op het wensenlijstje na het zien van het plan en de ruwbouw kist! De airbrush afwerking in het artikel vind ik eerlijk gezegd minder geslaagd, maar het uiterlijk van het onbespannen balsa model in het artikel des te meer! Het model is van origine een CO2 vrije vlucht model van 50 cm spanwijdte (de Elf), daarna door David Boddington vertaald naar een RC model voor een Cox .049 met 71 cm spanwijdte (de Elf-16), en uiteindelijk opgeschaald naar een model voor een .20 CU brandstofmotortje (~3 a 3.5 cc) met een spanwijdte van 89 cm, de Elf 20:
https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=10116
Eigenlijk is het een kruising tussen een F-16 en een Eurofighter, als je heel erg met je ogen knijpt, met V-stelling op de vleugeltips, waarschijnlijk een erfenis van de vrije vlucht versie. Ik vind hem charmant, hij voldoet aan alle wensen, dus bouwen maar! Ga hem volledig vanaf plan bouwen, uit plankjes balsa (1,5 - 2,5 - 3 en 5 mm) en vliegtuigtriplex (1 en 1,5 mm). Alle latjes, ook de afgeschuinde, ga ik zelf snijden.
Heb de tekening besteld bij een plotservice o.b.v. de Outerzone PDF en bedekt met folie op de bouwtafel gespeld:

Ik heb de tekening tweemaal laten plotten, zodat ik één tekening kan uitknippen voor de sjablonen en over de andere tekening kan bouwen. En dan is het een kwestie van alle onderdelen uitknippen, overtrekken, uitzagen en opschuren. Begonnen met de ribben, waarbij ik de uitsparingen ondermaats heb gehouden, ze moeten namelijk vrijwel allemaal schuin geschuurd en ik bepaal liever in het werk waar ze precies komen - schuur ik ze dan wel in de juiste hoek en afmeting:

En na een avondje doorwerken alle ribben uitgezaagd. De 1e 4 uit 3 mm balsa, de rest uit 2,5 mm balsa, en de laatste rib uit 1 mm vliegtuigtriplex. Zoals je wellicht ziet aan de kleur van het balsa, ik heb alle ribben voor links en rechts van binnen naar buiten steeds uit hetzelfde plankje gezaagd, zodat elke rib hetzelfde gewicht heeft. Zo zijn de vleugels straks even zwaar zonder dat ik (veel) moet balanceren lateraal:

Zat overigens behoorlijk wat verschil in gewicht van het balsa, de kwaliteit varieert tegenwoordig sterk, en daarmee het gewicht tussen de plankjes ook. Daarom alles met de weegschaal uitgezocht en van binnen naar buiten toe in spiegelbeeld uitgezaagd.