ELF!!!

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door jorn, 31 mei 2011.

  1. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Dus met de neus volop naar beneden en dan nog niet wegkomen? Dat lijkt me wel heeeel extreem...
     
  2. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Da's alleen als piano's ook omhoog-dwarrelen...
    Tot nu toe helpt de vrije val nog om uit een bel te komen...
     
  3. fireforx309

    fireforx309 Guest

    goh, het is niet dat hij gaat flutteren ofzo, maar je moet zo'n kwetsbaar kistje niet onnodig laten afzien... aanduiken kan je inderdaad wel doen, maar nooit extreem...

    mijn 1e discus worp was onmiddelijk in een belletje en ik was weg ;) dat voelt super met de elf...
    zeker omdat je die ouderwetse 2asser hebt, maar met een scherp kantje aan ;)

    als ik een 2asser niet uit thermiek krijg, dan leg ik hem op zijn rug, en daal ik zo naar beneden... gewoon in een rechte lijn houden tot je uit de bel bent...
     
  4. BarnOwl

    BarnOwl

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Aerdt
    Sorry, maar ik begrijp het niet helemaal........vergeet niet dat ik een leek ben op het gebied van dlg's.

    Jij zegt dus dat je niet extreem kunt aanduiken. Maar wel op zijn kop? ivm de vleugelvorm, denk ik?
    Waarom wel op zijn kop uit een thermiek bel duiken maar niet gewoon? Ik begrijp dat je door het gemis van ailerons en flaps geen technieken als met een full size zwever kunt gebruiken (sliding, vrille etc).
     
  5. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Met mijn mini's (ook tweeassers) kon ik prima vol up en vol kielvlak geven.
    Dit resulteerde in een mooie spiraal naar beneden met niet teveel kracht op de vleugels.
    Maar voor extreme bellen wellicht niet genoeg...
    Vol up met recht kielvlak werkt ook, maar dan dwarrelde die van mij wat langzamer omlaag.
    Dit gebruikte ik meestal tijdens de landing om gecontroleerd hoogte te verliezen....

    Vertikaal aanduiken wilde eigenlijk ook best, maar er dan ook weer met een ruime boog uit optrekken en niet haaks om....

    Beide mini's hadden carbon liggertjes (3*0.3 boven en onder) met balsa of schuim er tussen....
     
  6. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Gewoon aanduiken die handel, ik kan mij niet voorstellen dat een dlgvleugel dan breekt. Tenzij er bouw fouten zijn gemaakt. Uiteraard zou er bij heel abrupte uitslagen van de roeren(tijdens het aanduiken..) wel s n raakje te horen kunnen zijn, maar dan nog geloof ik dat een gemiddelde dlg keurig heel blijft...ook een Elf.
    Grotere niet dlg zwevers hebben idd eerder last van flutter ed...
     
  7. fireforx309

    fireforx309 Guest

    het blijft gedeeltelijk een houten vleugeltje... zeker ribbenbouw... ik zou er echt geen 100meter mee gaan aanduiken...

    ik leg ze gewoon op hun kop, een vleugelprofiel werkt liftend... een autospoiler is een omgekeerde vleugel, je vleugel werkt dan drukkend...

    een vliegtuigvleugel op zijn kop zorgt dus voor "negatieve" lift... met andere woorden, je zakt veel sneller...
    maar er komt geen onnodige kracht op je verbindingen...

    maar gewoon zelf proberen wat het beste aanvoelt lijkt me...

    het nadeel van de elf is dat je in spiraal nog moeilijk beneden raakt soms... het kreng zweeft echt goed...

    ik kan wel 35x rondjes draaien als ik vanaf de starthoogte begin...
    met andere woorden, 1m naar beneden in 1 rondje....
    als je thermiek sterker is, dan moet je als echt met de neus naar beneden gaan draaien of hij klimt nog ;)

    gewoon even experimenteren wanneer je een fatsoenlijke hoogte hebt in een belletje...
    niet te hoog gaan en op tijd uit de bel sturen lijkt me wel ok ;)
     
  8. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    De elf kan wel een volle duikvlucht aan. Hij loopt sneller tegen zijn rompsnelheid aan dan dat hij flutter krijgt. Bij mij bleef hij ook altijd goed op de roeren reageren.
    Het is een erg leuk kistje en hij draait op een muggescheet weg. Soms is het inderdaad niet genoeg om hem in de vrille te gooien, dan blijft ie gewoon omhoog gaan.
     
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hoe zou een elf presteren tegenover een spinning birdy, of een binary 900 met rol?
    welke neemt dan de voorkeur, of zijn er nog goeie varianten. bij ons is er wel altijd wat wind.
     
  10. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ik zou zeggen, doe de vergelijkingstest he ;) een elf en een birdy of binary opgooien, vlak bij elkaar vliegen en kijken welk toestel het best weg raakt... ik zet mijn geld alvast op de elf in...

    de elf doet het echt goed tot een goede 3bft... dan zou er ballast moeten komen...

    het kielvlak/rudder had wat groter gemogen, maar ik ontwerp de zaken nu eenmaal niet ;)
     
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    zal een kostelijke proef worden op dat vlak.
    ik heb een spinning birdy, maar een jonge gast van de club zoekt er eentje en wil die van mij eventueel overnemen, dan kan ik overgaan op een ander mini modelletje, alleen welkeentje:p
     
  12. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Of kom naar één van de NK wedstrijden. Daar kun je je model meten tegen allerlei modellen in de 1m. klasse!
     
  13. BarnOwl

    BarnOwl

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Aerdt
    Ik heb trouwens net even de 1S setup getest:

    240 mAh Hyperion batterij, 2 dymond d47 en een HK Minima ontvanger (De full range, niet de hele kleine).

    Net een batterijtje leeggetrokken tot 3,15 V en hij deed het nog steeds! (Het mini cp motortje dat er aan hing stopte er mee!)

    Ik vind dat geruststellend omdat ik niet precies wist wat de ontvanger nog aankon. Daar ik normaal nooit deze batterijtes onder de 3,7v zuig kan ik gerust aan mijn eerste vlucht beginnen (Als het :2gunfire: weer eindelijk eens beter wordt)
     
  14. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Stabilo Elf

    Hallo,
    Hoe wordt het stabilo van de elf aangestuurd? Met een veermechanisme of met een stangetje?
     
  15. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Stangetje met pendelroer

    [​IMG]
     
  16. BarnOwl

    BarnOwl

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Aerdt
    Elf is up!!!!

    Tsjonge jonge......wat is dat geweldig dat DLG vliegen! Na een paar jaren heli's en zwevers is dit toch wel erg leuk.
    Net weer even na het werk in het weiland een aantal keren de Elf gegooid en ik moet zeggen dat het dingetje erg goed vliegt. Zelfs met die wind die hier bijna altijd staat langs de Waal.

    Iedere keer weer een uitdaging om hem zo lang mogelijk in de lucht te houden. Dat is dus nog niet langer dan zo'n 30 seconden geweest maar wat een kick krijg je er van.

    En we hebben hem tot nu toe heel gehouden, ik merk wel dat je een meter boven de grond nog prima kunt corrigeren, gelukkig maar.
     
  17. evdillen

    evdillen

    Lid geworden:
    14 nov 2012
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Uden
    ELF mini dlg

    ELF mini dlg kompleet met spectrum AR 6100e mini-ontvanger, 2 servos, lipo accu 350mah met nog wat reserve-onderdelen
    vraagprijs175,--
     
  18. fireforx309

    fireforx309 Guest

    wat is het vlieggewicht?
    toch belangrijk ;)
     
  19. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Met je onder-de-100gr fetish ;-)
     
  20. fireforx309

    fireforx309 Guest

    reken maar! :p lichte dingen gaan sneller omhoog! (lees thermiek draaien op een kampvuur)
     

Deel Deze Pagina