Inderdaad

ik bedoelde 35 cm.......
Ik zou beginnen met het berekende punt en daar (voorlopig even) niks aan doen. Wat je dan wel moet doen is vervolgens de instelhoek van de hoofvleugel aanpassen tot je een rustig vlieggedrag hebt. Als je gedaan hebt wat je zei van plan te zijn, is je stabilo op 0 graden t.o.v. de bovenzijde van de staartboom gemonteerd. Da's een goed startpunt. Wanneer je nu je vleugelinstelling zodanig hebt aangepast dat de kist goed vliegt, zonder correcties moet je de uitslag op je hoogteroer controleren. Als die aanwezig is moet je de stand van het stabilo net zolang aanpassen tot de uitslag 0 graden is, en de vlucht weer mooi vlak is, zonder correcties.
Daarna weer proefvliegen en zien hoe de stand van de romp in vrije vlucht is. Het moet wel gek gaan als die niet lichtjes met de staart omhoog is. Optimaal is wanneer de as van de staartboom in het verlengde van de vluchtlij is. Als dat niet het geval is moet je de instelhoek van de hoofdvleugel weerom aanpassen totdat de staartboom wel in lijn met de vluchtlijn is

..........
OK, ik ga ervan uit dat je met veel pielen een punt bereikt waarop je kist dus netjes vliegt, de staart lichtjes omhoog houdt en de uitslag op het stabilo 0 graden is. Het instelhoekverschil zit dan ergens rond de 1 a 2 graden. Nu, en niet eerder dan nu, met je CG gaan spelen. Mijn voorkeur voor een thermiekkistje is om het CG zover mogelijk naar achteren te krijgen om de kist gevoeliger op het hoogteroer te krijgen. Wanneer je daarmee bezig bent zul je merken dat je, wanneer je je CG wat meer naar achteren verlegd, weerom met de instelhoeken aan de slag zult moeten. Alleen weet je nu precies wat je doet.
Een snellere manier om op dat punt te komen is door het achterste CG van Winlaengs te nemen en de kist daarop uit te trimmen. Dat levert vrijwel altijd een lekker kistje op.
Laat ik wel enige relativering aan het verhaal toevoegen: Ik ben een notoir muggenzifter waar het op trimmmen enzo aankomt. Als jij gelukkig bent met een kist is het ook goed

.
Mijn laatste nieuwe is een micro DLG, die ik einde vorig jaar bouwde. Dat ding heb ik nu pas optimaal getrimd, terwijl ik er regelmatig mee vlieg. Alles opschrijven helpt. Het enige wat ik nog niet begrijp is hoe dat met Winlaengs zit bij jou. Je vult gewoon alle maten in hele mm's in, neem ik aan?