elliptische vleugels

• Topicstarter Topicstarter placebo
  • Startdatum Startdatum
OEf! da's toch een heel gewicht voor die spanwijdte. Zal zeker wel vliegen maar het HLGerige is er wel een beetje af. Neemt niet weg dat ik zelf een kistje op 170 cm heb, dat bij 650 gram heerlijk thermieken kan, maar onder de 75 meter is er niks meer mee te beginnen. Dan is ie te snel voor de kleine belletjes. Dat gaat weer stukken beter bij 300 gram :).

Jaaa!!!

Vandaag heeft ie eindelijk gevlogen :D .
We begonnen met een handstartje, daaruit bleek dat hij gewoon deed wat hij moest doen en dat is zweven. Dus gelijk het looplijntje gepakt en een hoogtestartje gemaakt. Hij had een ietswat pompend gedrag, dus waarschijnlijk was het zwaartepunt niet helemaal correct. Na wat meer lood in de neus te hebben gedaan, vloog hij perfect. Door de bocht komen is ook geen probleem, op voldoende snelheid gaat hij prima de bocht door en zodra je wat langzamer vliegt, reageert hij wat traag op het richtingsroer, maar dat is zo bij elke zwever.
Ook een pluspuntje is dat als je overtrekt er geen nare dingen gebeuren, hij corrigeert zichzelf voldoende. Dus nu ga ik binnenkort de typhoon6 erin zetten, dan ben ik ook gelijk van het gepiel met een looplijntje af.
Foto's volgen later, ik had zelf geen camera bij me.

Groeten,

Patrick

Gefeliciteerd! Ik zie de foto's nog wel, vergeet er niet ook in de vlucht te nemen.

afb17937.jpg

afb17938.jpg

Zo, hier is het bewijs dat het echt vliegt :D

Super, super! Mooi plaatje, zo hoog in de lucht.

Je schreef eerder over pompen en toevoegen ballast. Wanneer je het CG netjes met Winlaengs berekend hebt en tussen de twee gevonden punten inligt, dan zou ik eerder de instelhoek van de vleugel iets verlagen dan lood toevoegen. Met het lood gaat je CG naar voren (en vliegt de kist weliswaar gemakkelijker) maar het gaat ten koste van de gevoeligheid op het hoogteroer. Het is wel een kwestie van smaak, maar ik leg het CG zelfs meestal op het achterste punt. Daarna met de instelhoek spelen EN zorgen voor 0 graden uitslag op het hoogteroer. Zo moet het pompen eruit kunnen en hou je een betere thermiekkist over.

Complimenten voor het goede stuurgedrag, blijkbaar koudwatervrees mijnerzijds.

Nog een vraag: Heb je al snelheidsrakken gevlogen? Als het goed is wil je kist aardig snelheid oppakken, door het dunne profiel. Ook dat gaat weer lekkerder met een relatief achterlijk zwaartepunt, omdat de kist dan minder pitchstabiel is: Hij houdt de duikhoek gemakkelijker vast. Wel oppassen van al te grote snelheden, de vleugels zijn niet eindeloos sterk :wink:.

Peytr,

Ik heb het zwaartepunt niet berekend, het ging niet helemaal lekker met dat programmatje. We hebben het zwaartepunt ongeveer ter hoogte van de hoofdligger gepakt en daarna gekeken hoe die vloog.

Dat hij goed de bocht doorkomt heeft misschien ook te maken met het grote richtingsroer. Bij de meeste zwevers zit het grootste oppervlak van het richtingsroer onderaan en bij ons zit ook een groot deel boven aan het kielvlak (als je begrijpt wat ik bedoel).

Ik heb nog nooit snelheidsrakken gevlogen, maar misschien is het wel een keer leuk om dat uit te proberen. (snelheidsrakken vliegen is toch vergelijkbaar met het onderdeel speed tijdens F3B wedstrijden?)

groetjes,

Patrick

Ik heb het zwaartepunt niet berekend, het ging niet helemaal lekker met dat programmatje. We hebben het zwaartepunt ongeveer ter hoogte van de hoofdligger gepakt en daarna gekeken hoe die vloog.

OK, mooi dat ie nu lekker vliegt, maar mogelijk probeer je een te hoge instelhoek met een voorlijk zwaartepunt te compenseren. Da's zonde, want levert een minder rendement. Wat mankeerde aan het gebruik van Winlaengs? Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, behoudens dat je slechts een dubbeltrapezium in kunt voeren.

Snelheidsrakken a la F3B zitten er niet in met deze kist, maar het zal je mogelijk verbazen hoe snel ie wil, in ogenschouw genomen het beperkte gewicht enzo. Als je deze naast een typische fladderbak vliegt zal ie waarschijnlijk veel lekkerder (en met minder hoogteverbuik) steken. Probeer maar eens een vergelijking met een gemiddelde 2 mtr zwever in houtbouw te arrangeren..........

Peytr,

Daar zat het probleem juist, het lukte me niet om een fatsoenlijke dubbele trapezium in te voeren die mijn ellips benaderde. Als ik al die getalletjes in voerde die naar mijn idee juist waren, kreeg ik de vreemdste figuren 8O .

Ik geloof dat de instelhoek al redelijk neutraal stond, een instructeur heeft er naar gekeken en vertelde me dat ik er iig niets aan moest veranderen.

Ik hoop dat ik snel een motor erin kan zetten zodat ik hoger kom, met zo'n looplijntje is het omhoog en weer naar beneden. Dan kan ik eigenlijk pas echt goed kijken hoe de vliegeigenschappen zijn, het is alleen wel jammer dat dan ook gelijk het gewicht weer toeneemt.

Als ik al die getalletjes in voerde die naar mijn idee juist waren, kreeg ik de vreemdste figuren

een instructeur heeft er naar gekeken en vertelde me dat ik er iig niets aan moest veranderen.

Wanneer je exotische figuren krijgt doe je toch iets fout. Ik zou zelf beslist willen beginnen met een berekend punt en van daaruit trimmen. Juist met zo'n 'eigenbedenksel' is het vaak verbazingwekkend, wat je er nog uit kunt halen door de trim te optimaliseren.

Een zwever die 50 cm/sec daalt bij een belabberde glijhoek ziet er vliegend hetzelfde uit als eentje die 35 cm/sec naar beneden komt met een fatsoenlijk glijgetal. M.a.w. dat laat zich niet even op het oog beoordelen. De kist vliegt in beide gevallen goed en stuurt lekker. Alleen heb je met de 50 cm/sec ongeveer de dubbele vliegtijd, nog buiten beschouwing gelaten de betere mogelijkheden om thermiek te zoeken en, belangrijker nog, sink te ontlopen.

Maar evengoed: 'T is jouw feestje, en ik wil de pret niet bederven :lol:.

Alleen heb je met de 50 cm/sec ongeveer de dubbele vliegtijd

Ik denk dat je 35 cm/sec bedoelt.

belangrijker nog, sink te ontlopen.

Wat is sink precies?

Ik geef je groot gelijk, eigenlijk zal ik het zwaartepunt moeten berekenen en van daaruit gaan trimmen. Je denkt dat ik de instelhoek moet verminderen? Wat raad je me aan, eerst alles kloppend maken voordat ik de electromotor erin zet, of ff alles "opnieuw" berekenen met electromotor?
Het is zonde om met een kistje te vliegen waar je meer uit kunt halen!

Groeten,

Patrick

Inderdaad :oops: ik bedoelde 35 cm.......

Ik zou beginnen met het berekende punt en daar (voorlopig even) niks aan doen. Wat je dan wel moet doen is vervolgens de instelhoek van de hoofvleugel aanpassen tot je een rustig vlieggedrag hebt. Als je gedaan hebt wat je zei van plan te zijn, is je stabilo op 0 graden t.o.v. de bovenzijde van de staartboom gemonteerd. Da's een goed startpunt. Wanneer je nu je vleugelinstelling zodanig hebt aangepast dat de kist goed vliegt, zonder correcties moet je de uitslag op je hoogteroer controleren. Als die aanwezig is moet je de stand van het stabilo net zolang aanpassen tot de uitslag 0 graden is, en de vlucht weer mooi vlak is, zonder correcties.

Daarna weer proefvliegen en zien hoe de stand van de romp in vrije vlucht is. Het moet wel gek gaan als die niet lichtjes met de staart omhoog is. Optimaal is wanneer de as van de staartboom in het verlengde van de vluchtlij is. Als dat niet het geval is moet je de instelhoek van de hoofdvleugel weerom aanpassen totdat de staartboom wel in lijn met de vluchtlijn is :hammer: ..........

OK, ik ga ervan uit dat je met veel pielen een punt bereikt waarop je kist dus netjes vliegt, de staart lichtjes omhoog houdt en de uitslag op het stabilo 0 graden is. Het instelhoekverschil zit dan ergens rond de 1 a 2 graden. Nu, en niet eerder dan nu, met je CG gaan spelen. Mijn voorkeur voor een thermiekkistje is om het CG zover mogelijk naar achteren te krijgen om de kist gevoeliger op het hoogteroer te krijgen. Wanneer je daarmee bezig bent zul je merken dat je, wanneer je je CG wat meer naar achteren verlegd, weerom met de instelhoeken aan de slag zult moeten. Alleen weet je nu precies wat je doet.

Een snellere manier om op dat punt te komen is door het achterste CG van Winlaengs te nemen en de kist daarop uit te trimmen. Dat levert vrijwel altijd een lekker kistje op.

Laat ik wel enige relativering aan het verhaal toevoegen: Ik ben een notoir muggenzifter waar het op trimmmen enzo aankomt. Als jij gelukkig bent met een kist is het ook goed :).

Mijn laatste nieuwe is een micro DLG, die ik einde vorig jaar bouwde. Dat ding heb ik nu pas optimaal getrimd, terwijl ik er regelmatig mee vlieg. Alles opschrijven helpt. Het enige wat ik nog niet begrijp is hoe dat met Winlaengs zit bij jou. Je vult gewoon alle maten in hele mm's in, neem ik aan?

Peytr,

Het eerste wat ik ga doen is het correcte zwaartepunt berekenen met winlaengs. De vorrige keer heb ik denk ik teveel lopen pielen, ik ga er nu eens goed voor zitten.

Ik kan niets meer veranderen aan de stand van het stabilo, die zit met epoxy vast op de koolstof buis, die krijg ik dus nooit meer los en ik was ook niet van plan om hem los te maken. Het stabilo staat ook niet helemaal recht op de buis, ik geloof dat hij wat positief stond. Ik denk dat ik het beste kan gaan trimmen met deze stand van het stabilo.

De instelhoek van de vleugel moet ik wel kunnen veranderen, en dat is ook wat ik ga proberen/doen.
Morgen komt als het goed is de typhoon15 binnen, ik denk dat ik die beter eerst in kan bouwen en daarna trimmen, want anders kan ik weer helemaal opnieuw beginnen. De typhoon15 is wel wat overpowered maar ik kan altijd gas terug nemen, en aan die motor heb ik meer voor mijn andere kist. Jammer genoeg komt er daardoor weer 200 gram extra bij.

Dus als ik de snellere manier neem, moet ik de achterste CG nemen, en van daaruit de instelhoek veranderen totdat ik bereik wat je uitvoerig beschreven hebt? Ik ga nu eerst die motor inbouwen en dan is het tijd om te trimmen :D !

groetjes,

Patrick

Dus als ik de snellere manier neem, moet ik de achterste CG nemen

Mits je behoorlijk ervaren bent. Mocht je niet zo zeker zijn van je zaak, neem dan liever toch eerst het punt tussen de twee gevonden waarden in. Neem voordat je begint nog even het zwaartepunt dat je nu hebt over. Wanneer je dan met Winlaengs 4 cm naar achteren gaat, weet je dat je voorzichtig moet zijn. Ik zou niet willen dat je kist wegens pitchinstabiliteit de zoden in gaat. :oops:

Succes!

Back