Elmic escapements

Discussie in 'Besturen' gestart door HBZWEEF, 13 sep 2020.

  1. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    529
    Locatie:
    Harderwijk
    Kijk is wat een lol. Shaun Garrity stuurde mij een serie Elmic escapements. Dé stuurmotor van de jaren vijftig en zestig. Maar eens even zien in welk model ze het best kunnen worden ondergebracht. Ik heb inmiddels wat ervaring opgedaan met een sequentieel escapement in de Graupner Kadett. Merk Typhoon en Nederlands fabricaat afkomstig uit Amsterdam. Ondanks waarschuwingen over de onbetrouwbaarheid van de escapements ben ik eigenlijk best tevreden tot nu toe. Zorgen voor voldoende opgewonden rubber, niet te veel windingen maar ook niet te weinig, juiste spanning op het relais en roertjes en aansturing naar de roeren met zo min mogelijk wrijving.

    IMG_2380 (2).JPG

    Van links naar rechts: 2x Elmic Commander (compound type) met aansluiting voor een tweede escapement voor bv gas open en dicht. Daarnaast Elmic Compact escapement met mogelijkheden voor rudder, motor en kick-up of kick-down. En uiterst rechts een Elmic conquest, een sequentieel escapement bv te gebruiken i.c.m. de Commander of de Compact of natuurlijk ook op zichzelf voor alleen rudder control.

    Shaun waarschuwde voor "plakkende" relais dus eerst maar eens testen. De gebruiksaanwijzingen zijn te vinden op de site van Phil G en Shaun G nl. http://www.singlechannel.co.uk/
     
    jef vindt dit leuk.
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Meer dan leuke aanwinst...ben je de hele winter onder de pannen met de bouw van 4 modellen er voor....en nu ik toch een kenner aan de lijn heb..deze heb ik nog liggen..wat is dat voor een merk..type?
    Foto komt er aan
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Doosje ook gevonden...
    IMG_20200913_143259.jpg


    IMG_20200913_143319.jpg

    Ik zie het al..niets doen is neutraal..1x drukkken is rechts..nog een keer is links..

    Ja dus..vraagt om een licht VV achtig kissie
     
  4. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    529
    Locatie:
    Harderwijk
    De compact kan meer. Als er geen beschrijving in het doosje zat, kijk dan even op de hierboven genoemde site.
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Ja compleet..met handle voor de overige functies en beschrijving...kwis nie dak zo rijk was..lijkt me wat voor de Gas Buggy..waar ik in de vakanties aan werk....conclusie...vaker met vakantie..
     

Deel Deze Pagina