eloxeren van aluminium

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Richardcj, 7 nov 2004.

  1. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Hello 8O

    Ik vroeg mij af of er een doe het zelf manier is om aluminium een beschermende kleuren-laag te geven.
    Zijn er doe het zelfmodelbouwers die dat kunnen, hoe en waar kan je aan de materialen komen en wat heb je er allemaal voor nodig. :?:

    iemand ervaring met dit?

    O en als die laag erweer af moet, wat is de manier???,soms is polijsten mooier (bling-bling) ha ha :lol:

    greetz Richard
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    EloxEren en anodiseren. Zoek in www.rcgroups.com op 'anodising', er is een informatieve discussie over geweest.
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    richard,

    ik ben hier in mijn "autotjes tijd" ook eens mee bezig geweest.
    als het goed is heb ik de links nog op mijn pc op het werk.
    het is goed zelf te doen, maar wel met zooi chemicalien, verf en voedingen enzo, die vrij duur zijn in aanschaf.
    als je 1 of 2 dingen wilt doen zou ik zeggen, begin er niet aan.

    ook om acht mooie resultaten te hebben moet je je werkstukken polijsten enzo, wat je ook moet hebben dus. (polijstschijven)

    paar linkjes heb ik zo nog wel bij de hand:
    http://www.focuser.com/atm/anodize/anodize.html
    http://www.paintballtimes.com/Article.asp?ID=74
    http://www.turborick.com/anodize.html
    http://www.warpig.com/paintball/technical/anodize.shtml
     
  4. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    bedank alvast voor de informatie, ik ga eerst de links bekijken en dan kijk ik of het te doen is.

    Als het allemaal te duur wordt, zal ik er niet aan beginnen, maar is er in nederland een galvano-bedrijfje wat enkele onderdelen kan doen?

    Iemand een naam/adress/link

    groet Richard
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Iid zeer interessant draadje.
    Tijdje terug al eens naar informatie gezocht en kwam tot de conlusie dat de investering (in geld en ruimte) te hoog zou worden voor wat hobby-werk.

    Ik ga het toch nog eens proberen.

    Direct dan maar een vraagje.
    "Twee kleuren druk" is dat mogelijk?
    Bijvoorbeeld een frontplaat in het blauw met zwarte letters.
    Je zou dmv belichten eerst de letter opdruk kunnen afdekken en dus blauw anodiseren. Daarna opnieuw belichten, nu zonder de letters.
    En dan voor de tweede keer anodiseren "met" zwart.
    Kan dit zonder het blauw te beinvloeden?
     
  6. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Met anodiseren twee kleuren?????

    Heb ik nog nooit gezien. Ook gezien het proces lijkt me dat niet echt haalbaar.

    Na het echte anodiseren (de opp behandeling) is de oppervlakte "open". Er kan dan gekleurd worden, daarna wordt er gesealed, de oppervlakte wordt gesloten en kleur is blijvend.

    vlg. mij is het niet mogelijk plaatselijk te kleuren en plaatselijk te sealen waarp evt opnieuw plaatselijk gekleurd zou kunnen worden. Zowel het kleuren als het sealen bgebeurd in een bad => Het gehele werkstuk/product wordt in een keer behandeld.

    Het zou overigens wel leuk zijn :)

    Mark
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    je kan wel prima een frontplaat blauw adoniseren, dan met zwart letters erop van bv vinyl (geplot) of wrijfletters, en dan blanke lak erover.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    ............................
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2008
  10. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Dank je Ron,

    Zo kennen we je weer.
    Niet direct een antwoord, maar "gewoon" even een avond leesvoer. :D

    Maar twee kleuren moet dus kunnen.
    [​IMG]
    Wat een vreemde tuningparts 8)

    Vanavond maar eens lekker verder lezen.
     
  11. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    1 heel klein ding voor je gaat beginnen:

    Wees voorzichtig met chemicalien, draag neopreen handschoenen en gebruik tangen om de boel uit de vloeistoffen te vissen.

    Belangrijk:

    Altijd zwavelzuur bij water gooien, en NOOIT andersom. Dit geldt overigens ook voor natronloog / gootsteenontstopper.

    Verder volg ik dit met grote interesse.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De overmaat water zorgt ervoor dat de energie die vrijkomt bij het oplossen van de chemicaliën meteen afgevoerd wordt. Doe je het andersom, water bij poeder, dan loop je grote kans dat het poeder een tikkie ontploft. Bij voorkeur in je gezicht ;)
     
  13. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    A ha ,hier leer ik nog eens wat!!!

    toch weer een intressant onderwerp gevonden.

    maar ik was nooit goed in scheikunde, omdat het me niet intresseerde, ma nu begin ik het ,O, eh, O een beetje intressant te vinden.

    nogmaals bedankt voor info (links)

    Richard
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daarvoor moet je je aanmelden bij de groep.
    Kun je gerust doen, geen spam.

    Ik heb ze even op mijn eigen pagina gezet:
    http://home.kpn.nl/ronvans/forums/Anodizing_Aluminum.doc
    http://home.kpn.nl/ronvans/forums/Anodizing_at_home.doc
    http://home.kpn.nl/ronvans/forums/Anodizing_at_home_II.doc
    http://home.kpn.nl/ronvans/forums/anodizing_instructions.pdf

    anodiseren eloxeren
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2011
  15. ruud65

    ruud65 Guest

    Hallo,

    Ik werk bij een bedrijf wat ook anodiseerd / eloxeerd(tis maar wat voor naam je der aan geeft). :roll:

    Wij anodiseren blank (ongekleurd) en zwart. (eventueel ook goudkleurig)

    Bij voldoende belangstelling zijn wij wel bereid om ook eventueel met andere kleuren te gaan werken tegen een redelijke vergoeding.

    De kleurstoffen zijn echter nogal aan de prijs en beperkt houdbaar dus voldoende belangstelling is wel een vereiste want zoveel mogelijk produkten in een serie drukt de prijs.

    Laat maar wat weten.



    Greetz Ruud.
     
  16. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Wat zijn de eisen die jullie stellen aan de aluminium onderdelen? Hoe moeten deze voorbewerkt zijn? En moeten ze aan een draad bevestigd zijn, of mogen ze los aangeleverd worden?
     
  17. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Eigenlijk nog niet eens allemaal zo duur om dat zelf te doen ook en heel "werkbaar" allemaal.

    Stevo
     
  18. ruud65

    ruud65 Guest

    Eigenlijk geen eisen behalve dat het geen "automaten aluminium" mag zijn.Oftewel alu 28ST.
    ivm met het lood wat hier in zit om het beter verspaanbaar te maken,dit geeft een zwarte laag op het produkt bij het aanbeitsen van het aluminium, die er bijna niet meer af te krijgen is.

    Ook gietalu wil nog wel eens problemen opleveren ivm met de silicium die er in zit.

    Produkten worden door het aanbeitsen wel iets dof. Door de anodiseerlaag naderhand even op te poetsen komt de glans weer aardig terug.

    Het anodiseren wat wij doen is technisch anodiseren en niet decoratief.
    wat zo veel wil zeggen dat gepolijste onderdelen niet zo glanzend blijven als ze zijn na het polijsten.

    Ophangen aan titanium rekken of aludraad doen wij wel.

    Om goed in te kleuren is een laag van tenminste 12-15 mu nodig.
    Eenderde van deze laagdikte zit in het materiaal, tweederde erop.
    Dit houdt in dat als je een produkt aanleverd waar een nauwkeurige passing op zit je dit wel aan dient te geven dmv een tekening of schets
    zodat wij zodanig kunnen aanbeitsen dat na het anodiseren het produkt weer op dezelfde maat is.

    Een heel verhaal zo.

    Anodiseren is niet echt moeilijk maar er zitten een hoop haken en ogen aan.(en dit is niet om onszelf te promoten of de doe het misschien zelvers te ontmoedigen)Ook anodiseren leer je door een hele hoop vallen en opstaan.
     
  19. ruud65

    ruud65 Guest

    En voor hen die het zelf willen doen:

    Stap 1 ontvetten dmv afwasmiddel of iets dergelijks.
    goed schoonborstelen en dan goed naspoelen.
    Werk aan aludraad ophangen( produkt niet meer met je vingers aanraken latex of huishoud handschoenen gebruiken)

    Stap 2 Beitsen in caustic soda(gootsteen-ontstopper)opgelost in water.

    Let op!!!!!! caustic soda altijd bij koud water gooien nooit omgekeerd.Het water zal hierdoor al aardig warm worden dus bij voorkeur een ijzeren emmer of een flinke rvs pan (loog doet namelijk niks met ijzer)gebruiken.Werkt het beste bij een temperatuur van ca 50 graden. even heel kort (1/2 to 1 min)inhangen en dan heel goed naspoelen Nog een puntje van aandacht, bij het beitsen komt een bijtende damp vrij. in goed geventileerde ruimte doen dus.

    Stap 3 De_smutten De grijs/bruine aanslag die onstaan kan zijn door het beitsen verwijderen door te dompelen in een hele lichte oplossing van salpeterzuur.gevolgd door weer heel goed spoelen.

    Stap 4 Het anodiseren.
    benodigdheden:kuststof emmer/bak, accu zuur (geloof 30%),gelijke hoeveelheid water, plaat aluminium, acculader.

    Zuur in emmer doen en gelijke hoeveelheid water bij doen.(net als bij de soda zuur bij water gooien nooit omgekeerd.Temperatuur voor anodi moet ca 18-20 zijn.
    Plaat alu in emmer zetten zodat stuk boven vloeistof uitsteekt.Deze nu aan min acculader aansluiten.Werkstuk in emmer hangen en aan plus aansluiten.acculader inschakelen.Bij een spanning van 14-15 volt heb je na ongeveer 30 min een goede inkleurbare laag.Hierna heel goed spoelen in schoon water.Let op!!!! je werkt met zwavelzuur.In deze concentratie verrekte agressief.Draag altijd handschoen(huishoud) en het liefst een veiligheids bril>Ene spetter in je oog en je ziet er niks meer mee.
    Bovendien ontstaat er aan de min(kathode)waterstof gas en aan de anode zuurstof.Zorg dat je de ruimte waar je bezig bent goed ventileerd
    Als het in de goede verhouding bij elkaar komt noemen ze het niet voor niks knalgas.

    Stap 5 Actieveren Als je wilt inkleuren is het verstandig nog even in de salpeter oplossing te dippen.Dit maakt het uitspoelen van de zwavelzuur uit de porieen die bij het anodiseren zijn ontstaan makkelijker. ook hierna weer heel goed naspoelen.

    Stap 6 Het inkleuren.Ben nog op zoek naar goedkopere kleurstoffen kom ik later nog op terug.Een weet ik er wel. Hele sterke thee.Thee flink sterk aanmaken,af laten koelen tot zo'n 40 graden.(niet warmer dan 50 want anders gaat je werk al sealen en krijg je er geen kleur meer in)10-15 min in laten hangen en dan afspoelen.Dit zou een goudachtige kleur moeten geven.
    (Als je blank werk wilt hebben deze stap overslaan uiteraard)

    Stap 7 Sealen. RVS pan met water op vuur zetten.Als water kookt werk inhangen en zo'n 20-30 min laten doorkoken
    dit sluit de porieen en dan heb je een mooie dichte laag.

    Stap 8 Werk af laten koelen en napoetsen met een zachte droge doek.
    Dit brengt meestal de glans weer terug.
    Voelt je werk na het afkoelen een beetje plakkerig aan dan is je laag niet goed geseald.Nog eens 10 min in het kokende water moet dan voldoende zijn.

    Als er verder nog vragen zijn hoor ik het wel.

    Maar wees alsjeblieft voorzichtig.Je werkt met agressieve logen en zuren en een ongeluk zit in een klein hoekje. Denk aan je persoonlijke beschermingsmiddelen en aan de ventilatie.

    Succes,
    Ruud.
     
  20. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Duidelijk verhaal!

    Ik wil er 1 heel klein ding aan toevoegen:

    Schoonmaken met afwasmiddel oid: gebruik geen afwasmiddel met verzorgende bestanddelen voor de handen, de toevoegingen kunnen problemen geven. Gewoon een lekker goedkope, aggressieve voordeelverpakking bij de goedkoopste supermarkt.

    Die kan je ook gebruiken om plastic modelkits schoon te maken voor het verven. (ook ivm problemen bij spuiten.)
     

Deel Deze Pagina