Emcotec Longgo 2000mAh laadproblemen...

Hoi vrienden,

Ik heb onlangs van 1 van onze collega's hier op het forum, 2lipo's van het type Longgo van Emcotec, overgenomen.

Nu lukt mij het laden van deze lipo's niet, tenminste zo denk ik toch.
De bijgeleverde laadkabel-balancer word vreselijk heet en na ongeveer 80 minuten laden is er volgens mijn lader nog steeds maar ongeveer 500 mAh in de lipo gegaan.
Ik schrijf na 80 minuten, daar ik de lader dan heb onderbroken omdat ik het dan wel al lang welletjes acht, de lader is ingesteld op 1C, dus 2000mAh, dus normaal na 1 uur zou volgens mij de lipo toch moeten vol zijn !!!???
Ik heb de indruk dat er eigenlijk niets in de lipo gaat, maar dat die 500 mAh enkel verbruikt zijn en zijn omgezet in warmte in en door de laadkabel-balancer.

Ik gebruik als lader de Ultramat 14 van Graupner, volgens Emcotec zelf een prima lader hiervoor.

Dus de vraag, heeft er hier iemand ervaring met deze lipo's en het laden ervan, hoe doen jullie dat, wat doe ik fout......

Johnny.

probeer je met 2A door de balance kabel te laden of sluit je ook een dikkere plus/min kabel aan?
foto van hoe je het aansluit zal zinnig zijn.

hoeveel mAh erin gaat zegt ook weinig, welke voltages meet je op de cellen?

Hoi collega's,

@Ron: Ja ik gebruik enkel het balancerkabeltje, wat bedoel je met de hoofdlaadkabels ?

Hier zaten we even op een verschillende golflengte vanwege de speciale uitvoering van balancer die hier bedoeld wordt...-))

@DannrG: Ja 2Ampere door de balancekabel, dit is er ééntje met dikke aansluitdraden speciaal voor deze lipo's, ik zal trachten een foto te plaatsen...

Laatst bewerkt:
Kleine ingeving mijnenszins....

Zou het kunnen dat de lipo wel reeds vol is, maar dat de Ultramat 14 dit niet dedecteerd en dat daarom de balancer de rest omzet in warmte......

Johnny.

Wat die foto's betreft.....daar moet ik eerst even op gaan studeren....

Haha, na enige studie over het uppen van foto's gevonden dat ik wat moest aanpassen in de gebruikersinstellingen, zo iets in de aard van WYSIGIEDIEWIE ofzo iets onuitspreekbaars :-)
Dus bij deze de foto's.....
Johnny.

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
dit staat sowieso al in de handleiding
Bei Verwendung des
EMCOTEC Balancer Ladekabels
als Ladeschutz kann der Akku nicht überladen
werden, wenn der Ladestrom am Ladegerät unter ca. 350mA eingestellt wird. Das ist der Strom, den die
Balancer (im wahrsten Sinne des Wortes) „verheizen“ können. Wenn der Akku voll geladen ist, das
Ladegerät aber nicht abschaltet, fließt der Ladestrom in diesem Fall komplett in den Balancer und wird
dort in Wärme umgewandelt. Damit ist die Überladung des Akkus ausgeschlossen.
maar wat een dom systeem lijkt het sowieso op het eerste gezicht... dit is nog uit de tijd dat iedereen NIMH laders gebruikt en lipos onbetrouwbaar waren ofzo?

lipo's zijn 4,2 volt per cel.
even de multimeter op de + en -, delen door het aantal cellen en je weet of het spul vol is.

lijkt wel een systeem om een lipo te laden met een nimh lader oid?

Ik heb nu wel echt het vermoeden dat de lader niet vaststeld dat de lipo reeds vol is en dat alle lading door de balancer omgezet wordt in warmte, want de lipo blijft koel.

Ik vraag me nu dus wel af hoe het komt dat de Ultramat niet ziet dat hij moet stoppen met laden !?

eerder had ik hierover reeds contact met Emcotec, doch deze zeiden dat de Ultramat 14 een prima laadtoestel was in deze combinatie.....

Ik kan in de Ultramat ook enkel maar de laadcapaciteit en eventueel het aantal cellen van de lipo ingeven, maar dit is dan ook alles, buiten nog een safety-timer in geval er wat moest misgaan zodanig dat de lader alsnog wordt uitgeschakeld na de ingestelde tijd.

Verder heb ik nog geleerd dat de balancerkabel eigenlijk maar een balancer is zoals menig andere, met het enig verschil dat hierop een specialle MPX stekker zit en met speciaal bedoel ik dan met 6 aangesloten pennetjes zodat beide cellen afzonderlijk benaderd kunnen worden voor het meten en balancen.

Nog iemand ideetjes ?
Ik ga alvast de handleiding van de lader nog eens doornemen en de spanning van de lipo's meten zoals reeds hierboven aangegeven door Student.

Zie de quote een paar posts terug.

die balancer is blijkbaar een ingebouwde weerstandlader.
een lader zet een x aantal volt op een kabeltje
dun kabeltje = weerstand, dus voltage zakt aan de andere kant van het draadje
Accu gaat vol, maar de lader ziet niets aan het voltage veranderen, omdat dat dunne draadje de energie in warmte omzet. Dus aan de kant van de lader lijkt het alsof er gewoon doorgeladen moet worden, terwijl de accu aan de andere kant al lang vol is.

Zo doen ze het ook regelmatig met nimh laden. de lange dunne kabel is dan een soort over laad beveiliging.
Bij lipo had ik het nog nooit gezien eigenlijk...

Dat je lader aangeeft dat er een x aantal ma in gestopt is, is dus eigenlijk gewoon de energie die gebruikt is om het draadje warm te stoken.

google, knip, plak:

http://www.rc-electronic.com/html/pdf/bedienungsanleitungen/Longgo_Beschreibung_V21_EN.pdf

When using the
LONGGO Balancer charging cable
for charging protection, a LONGGO battery can not be
over charged, if the charging current is set to lo
wer than approximately 350mA. This is the current, the
balancers (literally) can sink. When the battery is fully charged, but the charging device does not turn off,
charging current is totally dissipated by the balancer and
is converted into heat. Therefor, overcharging of the
battery is inhibited. In
LONGGO "S"
batteries, the integrated electronic turns off the battery for safety.

Zelfde als de duitse tekst van danny. Als accu vol is zal de energie in warmte omgezet worden.

Groet Hans

... Dat je lader aangeeft dat er een x aantal ma in gestopt is, is dus eigenlijk gewoon de energie die gebruikt is om het draadje warm te stoken.
Lading kan niet vernietigd worden. Als de lader zegt dat er een bepaalt aantal mAh's door draad is gegaan, is die hoeveelheid lading zeker in de accu aangekomen. Wat de accu vervolgens met die lading doet, is een ander verhaal.

In dit geval blijkbaar wel Ron , de Emcotec balancer stookt blijkbaar alles onder de 350mAh laadstroom op in de balancer en stuurt verders niks meer door naar de accu als je de gequote teksten leest...

Van die 500mAh die de lader heeft geleverd kan er dus makkelijk 400mAh omgezet zijn in warmte.

Erg apart maar vooral achterhaalt en inefficient systeem als je het mij vraagt...

Verdorie, lezen jullie nou niet wat er staat?
Als je een accu via die balancer gaat laden zal die netjes worden opgeladen TOT dat de celspanning van 4,2V is bereikt. Dan grijpt de balancer in door de dan nog lopende laadstroom OM die cel heen te leiden en om die energie "weg te werken" gaat dat via een weerstand zodat het als warmte de ruimte in gaat.
Het is dus niet zo dat wanneer je met 500mA gaat laden dat 350mA in warmte wordt omgezet en de resterende 150mA de accu in gaat.

Probeer je nu ook nog even de werking van een LiPo lader te herinneren........ Weet je nog, een vaste eindspanning van het aantal cellen maal 4,2V. Een maximale stroom instelling om te voorkomen dat de accu te snel geladen wordt.
Dan sluit je de accu aan op die lader, al dan niet via een balancer, en de ingestelde laadstroom gaat lopen en de accu wordt geladen. Naarmate de accu voller wordt zal de celspanning hoger worden. Op een bepaald moment wordt die celspanningen samen zo hoog dat het spanningsverschil met de lader zo klein wordt dat de stroom minder wordt.
Als de accu vol raakt komt het moment dat de balancer gaat ingrijpen omdat de maximale celspanning van 4,2V wordt bereikt. Als de laadstroom dan ondertussen gedaald is tot 350mA of minder kan deze balancer de volledige laadstroom verwerken en als warmte afvoeren.
Loopt er dan toch nog meer stroom dan heb je een probleem. Meestal is de oorzaak daarvan dat er een grote onbalans is. Er kan één cel veel eerder vol zijn of juist heel erg achter blijven. Het spanningsverschil tussen de accu (al die cellen in serie) en de lader is dan nog zo groot dat er bijvoorbeeld nog 800mA loopt. Deze balancer kan maar 350mA verwerken dus de rest gaat de (al volle) cel in en/of toch de balancer in die dan te warm gaat worden. Beide is niet goed.
Hoe voorkomen we dit? Door te zorgen dat de onbalans niet zo groot wordt en tijdens het laden de zaak in de gaten te houden.
Gebeurt dit alleen met deze balancer? NEE dit kan met elke balancer en elke lader gebeuren!

Is dit nu een bijzondere balancer? Het zijn speciale accu's met de bijbehorende aansluitingen maar de balancer is niets bijzonders. Hij werkt precies zo als bijna alle anderen het ook doen. Het grootste verschil is dat men ook de laadstroom via de balancer laat gaan.

En dit verhaal:
..... die balancer is blijkbaar een ingebouwde weerstandlader.
een lader zet een x aantal volt op een kabeltje
dun kabeltje = weerstand, dus voltage zakt aan de andere kant van het draadje
Accu gaat vol, maar de lader ziet niets aan het voltage veranderen, omdat dat dunne draadje de energie in warmte omzet. Dus aan de kant van de lader lijkt het alsof er gewoon doorgeladen moet worden, terwijl de accu aan de andere kant al lang vol is.

Dit slaat eigenlijk nergens op er staan zelfs dingen in die in werkelijkheid precies andersom zijn. Ik ga dat niet uitleggen, als je de zaak snapt zoals het in werkelijkheid gaat en je kent de wet van Ohm en zijn toepassing dan zal je het snel zelf ook zien.

Dus je moet met deze lader en balancer jouw accu gewoon netjes kunnen laden. Werkt het niet dan is er iets mis. Zoals al werd aangegeven controleer de accu eerst eens, hij zou best al wel eens helemaal vol kunnen zijn! Is dat niet zo dan is er mogelijk een cel kapot of iets mis met de balancer? Probeer de accu eens te laden met een andere lader en/of balancer. Dat is lastig vanwege de afwijkende connectoren maar je kan het proberen om het zeker te weten.
Succes.

OK, Ernst,
zeer goede uitleg, alleen had ik hem nog niet gezien voor ik het onderstaande begon te typen :-)
Ik ga morgen de spanning van de lipo's nog even meten, maar ik weet met zekerheid dat tijdens het laden de spanning die de Ultramat gaf +/-8.40 volt was, moet deze dan op dat moment niet uitschakelen, en ja de stroom was op dat moment reeds gezakt van 2000mA naar ongeveer 400mA !
Een andere lipo-lader heb ik niet direct ter beschikking....

Deze tekst was dus eerder geschreven:
Ik denk dat ik de lipo er maar eens een tijdje gaan laten aanhangen, maar dan met max. 350 mA, volgens de teksten zo er dan niks mis kunnen lopen en stop de balancer de toevoer naar de lipo vanzelves.
Het spijtige is wel dat wanneer de lipo goed gebruikt is het lang zal duren tot die weer vol geladen is met dat pietlullig laadstroompje pffff.

Zou er toch niet wat mis zijn met de Ultramat, want ik kan hierop wel aflezen dat de lipo spanning tot 8.4 volt is opgelopen, en toch schakeld deze niet af !!!???

Zo raar, en achterhaalde technologie zeggen jullie, Emcotec verkoopt deze lipo's nog steeds hoor, werden voorheen door Robbe verdeeld zelfs....Emcotec is toch niet de eerste de beste denk ik hé ?

Dus terug de vraag, zo er niet wat mis kunnen zijn met de Ultramat en hoe kom ik dat te weten ?

Bedankt nog eens voor jullie meedenken hé !!!!

Johnny.

Met die spanningen zijn deze accu's gewoon netjes volgeladen. Verkijk je niet op 8,4V als vol, dat is de spanning waarbij de cellen vol zijn en het laden MOET stoppen. Als je de accu van de lader haalt zal die spanning ALTIJD wat terug zakken en de aangegeven waardes zijn gewoon heel netjes.

Na wat langer tijd te hebben gehad om er over na te denken heb ik ook een verklaring, denk ik, waarom de lader door gaat en de balancer warm wordt.
Zoals al vaker is geschreven zijn geen twee balancers of laders 100% aan elkaar gelijk. Dat er tussen een lader en een balancer ook kleine verschillen kunnen zijn is dus ook logisch.
Stel nu dat de lader vindt dat de accu vol is bij een spanning van 8,405V maar de balancer begint stroom om te leiden bij 7,995V. Dat is een klein verschil maar het betekend wel dat de lader de accu nooit als helemaal vol zal zien en er blijft dus stroom lopen. Stel dat die stroom 300mA is, de balancer zal AL die stroom om de cellen heen leiden en in warmte omzetten. Omdat de lader nooit een volle accu "ziet" zal deze situatie blijven bestaan tot je de accu van de lader neemt. De balancer wordt dan lekker warm want er wordt ruim 2Watt in opgestookt.
Ook niets aan de hand dus, gewoon de normale werking wat je bij elke combinatie van een losse lader en balancer kan tegen komen. Alleen bij een lader waar ook de balancer bij in is gebouwd is de kans hierop veel kleiner omdat daar hetzelfde meetcircuit wordt gebruikt om de hele accu en de cellen apart te meten. Er zullen dan geen meetverschillen optreden dus zal de balancer geen relatief grote stromen hoeven te verwerken als de accu vol is. Natuurlijk alleen als alles in orde is, heb je een accu met een grote onbalans dan is het een heel ander verhaal.

Bedankt alweer Ernst,

Ik ga het dan maar eens proberen met een andere lader.
Verder misschien eens even onder de motorkap van de Ultramat kijken of ik daar misschien iets kan afstellen.....twijfelachtig maar wie weet, ik vind er geen schema van terug op het www.

Johnny.

Back