@Bert
Voor wat het waard is:
Ik ben er van overtuigd dat een brandstofkist maar weinig meer verbruikt dan een elektro.
Stel een vlucht duurt een minuut of zes. Als je dan continu een stroom van 2 Ampere zou hebben lopen is je verbruik 200mAh. Dat is vier keer zoveel als de 50mAh van Hans.
Maar: in werkelijkheid haal je die 2Amp continu never nooit, ook niet met digitale servo's en een tweetaktbrandstofmotor. Het grootste deel van je vliegtijd hebben je servo's maar weinig te doen.
Mijn eigen ervaringen zijn zo: Na een wedstrijddag zet ik het vliegtuig weg, en het weekend erop gaat-ie dan aan de lader. Ik laad met 0,5 Amp en met zo'n drie kwartier laden is het wel weer bekeken. Er gaat dan dus zo rond de 400 mAh in, wat de optelsom is van:
- drie wedstrijdvluchten
- een week zelfontlading
- energieverlies / inefficiëntie tijdens het laadproces (warmteontwikkeling)
Ik heb ooit aan Nico van Kooten gevraagd om wat metingen (hij heeft zo'n DPSI BIC met logger erin). Ik heb de cijfers nu niet bij de hand maar het komt erop neer dat hij per vlucht niet meer dan rond de 100mAh verbruikt, met een tweetakt en digitale servo's. Maximale stroomsterkte beneden de 3 Amp.
De enige reden om de zware hoogstroomcellen NiMh of NiCad te gebruiken is niet het verbruik maar het voorkomen van onderspanning op de ontvanger door een spanningsval onder belasting. Om dat te voorkomen neem je hoogstroomcellen, en die hebben ook een hoge capaciteit. En ook daarover valt te discussiëren. In het eerste halfjaar dat ik mijnXtra vloog had ik vier Sanyo Twicell penlight cellen als stroomvoorziening. Nooit een probleem mee gehad. Vorig jaar had ik er de kleinste NiMh hoogstroomcellen in, 1400mAh capaciteit, is ruim voldoende voor een middag vliegen.
LiPo's hebben veel minder last van spanningsval. Dus als je LiPo's neemt zijn die hoge capaciteiten onnodig.
Ik persoonlijk denk dat één 1000 mAh LiPo of 2 van 600mAh ruimschoots genoeg is voor een hele dag vliegen. Ook met brandstof. Voor drie wedstrijdvluchten denk ik dat die ene 540 mAh van Alexzz ook nog wel genoeg is.
En de standaard accukabeltjes zijn dik genoeg. Er loopt (piek) niet meer dan 2, hoogstens 3 Amp door.