EMHW Funtana! (2M)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door niels steigenga, 28 jan 2007.

  1. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Daar zit wat in, daar was ik eerst ook al bang voor. Ik maak ze wel dicht, maar de motorkap zit er nog even niet op, nu kan je namelijk makkelijk overal bij en bovendien moet de kap nog afgelakt worden en z'n bevestigingssteuntjes krijgen...

    gr,
    niels
     
  2. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Zo! 8)

    Morgen middag/avond valt onverwacht de wind weg tot 6 knopen! Prima om te maidenen, ik neem alles gewoon lekker mee en zie wel wat de dag brengt, anders kom ik langs voor een biertje toch! ;)

    Ik hoop toch wel dat het morgen lukt, nu snel alles in de lader hangen! :D

    gr,
    niels
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik hoop het voor je Niels, en ook een beetje voor mezelf, dan kan ik ook weer eens de lucht in:)

    We horen het wel!

    Grt.
     
  4. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Thnx man!
    Denk dat het bij jou nog lastig wordt aan de landtong, heb je daar sowieso geen last van?

    Jij ook veel succes dan! 8)
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    "In de ochtend hebben we in de oostelijke helft eerst nog met bewolking en buiige regen te maken. Vanuit het westen komen er geleidelijk wat meer opklaringen. In de middag is het vrijwel droog en schijnt geregeld de zon. De middagtemperatuur ligt rond 11 graden. De westelijke wind staat opnieuw flink door. Boven land is de wind (vrij) krachtig, aan de kust en op het IJsselmeer hard tot stormachtig. -->'s Middags neemt de wind geleidelijk in kracht af.<--"

    Maar ja, hoe laat in de middag?:)

    Grt.
     
  6. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Kijk hier eens: :D

    Wind & weather forecast / Wind & Wettervorhersage Rotterdam Airport

    Ik zie hier dat de wind wat minder afneemt dan in eerste instantie voorspelt maar vliegen is ermee mogelijk.

    Die harde wind van vorige week was 18, 19 knopen. Ik vlieg zelf bij GMVC, boskoop, groene hart. Niet echt aan de kust dus, ik ga er om 3 uur heen en wacht lekker tot de wind wegvalt, dan zie ik het wel! :D

    succes!

    niels
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hehe, ander kom ik wel ff naar Gouda met de Velox:) (als het daar niet zo hard waait)

    Anyway, gewoon afwachten maar weer....:)

    Grt.
     
  8. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Je bent welkom als gastvlieger hoor! ;) Wel altijd even melden bij het bestuur en je brevet tonen :p

    Bier zat daar elke middag!! :evilbat:
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    En ?????????????????????????????

    Mvg Johan
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Volgens mij waaide het te hard, een clubgenoot belde me vanmiddag op dat het geen zin had om naar de club te komen, wellicht was het in Gouda wat beter....

    Grt.
     
  11. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Niels heeft zich vanmiddag op de club gemeld met de Funtana
    Er waren wat afstellingsperikelen met de motor en op een gegeven moment moest ik weg; ik weet niet of ie nog aan vliegen is toegekomen - hij zou 't nog wel posten hierzo
     
  12. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Ha dennis en de anderen!

    Vanmiddag uiteindelijk prima weer, heerlijk voor een maiden. Jammer genoeg wilde de motor niet meewerken, geen idee waarom, totdat... ;)

    Eerst alles klaar gezet en ondertussen viel de wind volledig weg, heerlijk! maar na het starten van de motor sloeg hij steeds af, heel vreemd. Van alles geprobeert, ervaren mensen met benzine motoren hebben de afstellen getest, niets leek te helpen. Op een gegeven moment startte hij niet eens meer. Dus de bougie eruit gehaald om te kijken of hij uberhaupt wel nat was en vonkte, bleek in orde. Alles terug geplaatst en geprobeert met een startmotor. Af en toe deed hij wat soms helemaal niets.

    Totdat iemand even simpel de kantine uit kwam wandelen en de bougiekap een flinke zet gaf. Wat bleek nou, de bougikap zat los en maakte dus niet altijd contact, doorduwen totdat hij vastklikt was de oplossing => Tja weet ik veel! :oops:

    Daarna liep de motor wel gewoon door, ook volgas zonder problemen, nu wel nog even terug draaien naar de juiste afstelling maar dat is dus opgelost.
    Jammergenoeg waren er wat boutje onverhoopt losgeraakt bij de motor, geen zin meer om het vast te zetten en gestopt. Volgende week maar 4 knopen dus dan kan hij omhoog!

    Van de week wel nog even de stukken slang tussen de bocht en reso wat beter vast zetten met goede klemmen, nu schuift de boel nog mee...

    Conclusie:

    Vandaag was prima geweest om te vliegen maar simpelweg door het ontbreken van ervaring met dergelijke motoren was het geen succes... Volgende week moet het lukken! :D

    Dank aan alle mensen ( en dat waren er wat!) die vandaag hebben geholpen/meegedacht om de motor aan de praat te krijgen! ;)

    groetjes,

    niels

    ps @ ZamBeZi bedankt dat je dat ff vermelde, nu was ik gedwongen om dit beschamende verhaal te vertellen! ;)
     
  13. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    wat had je dan willen doen? keihard melden dat je WEL gevlogen hebt??? ;-)
    de basis is prima en het is een mooie kist met mooie spulletjes; 'gaat zeker goedkomen!
     
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Daar hebben al veel mensen hun elektronische ontsteking mee kapot gemaakt .

    Dat is dus heel erg af te raden .

    Die moeten dat eigenlijk ook weten .

    Met loctite vast zetten of als er een moertje op zat stopmoertjes gebruiken . :grin:

    Mvg Johan
     
  15. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Loctiite zat er op, stopmoertjes ook! ;)

    Probleem zou kunnen zijn dat het op triplex zit geschroefd, dat geeft mee en dan komen de boutjes alsnog los. Ik zet er een alu plaatje achter en maak ze opnieuw goed vast.

    Verder heb ik wel contact gehad terwijl de bougie buiten de cilinder was, hij kon wel altijd vonken, geen losse contacten op dat moment.
    Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat dan je ICU kapot gaat.

    gr,
    niels
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wat zou er precies slecht kunnen zijn Johan? Als je de bougie goed in de dop drukt, dan heeft hij dus contact en kan de bougie vonken.

    Zonder bougie kan de ontsteking zijn energie niet kwijt, zover kom ik nog, maar in het eerste geval vonkt de bougie en zie ik er geen kwaad in?

    Grt.
     
  17. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Dat dacht ik ook!

    Bougie eruit, bougiekap erop en dan de bougie tegen het motorhuis houden. Je hebt dan beide contacten gemaakt en hij vonkt gewoon als je de prop ronddraait.

    Jammergenoeg was de oplossing heel erg simpel, losse bougiekap!

    gr,
    niels
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Je hoeft 'm niet tegen de motor zelf te houden, als je dat niet doet vonkt hij namelijk ook:D In de bougiedop zitten 2 contacten; diep binnenin zit een veertje die contact maakt met het puntje van de bougie, daarnaast heb je de buitenkant van de bougiedop, die maakt contact met het 6-kantige gedeelte van de bougie:)

    Aarde maken met de motor heeft ook geen nut, de ontsteking zelf is niet verbonden met de aarde van de motor.

    Grt.
     
  19. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Ah! wist ik niet eens, ik dacht dat het carterhuis gewoon een pool was. ;) Is dus gewoon de aarde haha!

    Weer wat geleerd :D
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Klopt, maar volgens mij heeft ie geen functie dus, tenzij iemand andere ideeen heeft daarover?

    Grt.
     

Deel Deze Pagina