EMHW - Funtana PRO - bouwverslag

met de helies doe je niks anders, foute trims of zwaartepunten heb je meteen last van als hij om zijn asje gaat

We hebben allebei gekozen voor een OS 160 met hatori pijp.
De motormount is zelf gemaakt en gefreest en met d-locks opgehangen. We hadden gehoopt dat die d-locks een beetje de trillingen zouden op vangen maar dat is niet echt het geval. Heel de motormount weegt nu 68 gram en er komen alleen nog alu busjes ipv die houten plaatjes die er nu tussen zitten.

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-18289
http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-18288
http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-18287

Zo dus;

motor%20funtana.JPG

motor%2Bpijp.JPG

motormount.JPG

Grt.

Hallo wat vinden jullie van deze Funtana V2-2.0m, mit profilierten und abnehmbaren Höhenleitwerk (Bausatz m. Haube)van flugwerft Brendel Mijn eerste 3-d kist met os 1.60 fx www_flugwerft_com

is er misschien iemand die een 3view heeft van deze kist? ben er al een tijdje naar op zoek maar kan er geen vinden.. ik wil deze depron-elektro maken..(zelfde afmetingen)

tja das maar hoe je het bekijkt.. :roll:
die wat jij aangeeft is 93cm span, mijn bedoeling is 2m span met 'echte' romp en vleugel :roll:
en die is gebaseerd op een extra met de vorm ve funtana
dus opnieuw: heeft iemand een 3view van deze kist?

Even wat funtana nieuws :lol:

heb inmiddels de mijne van een MLU voorzien; midlife update :lol: Wat heb ik gedaan?
:arrow: stabilo weer deelbaar gemaakt en voorzien van 2 carbon vleugelbuizen
:arrow: staartstuk (stabilo + kielvlak) lichter gemaakt door de anderhalve mm beplanking te vervangen voor 0,8mm. Bevalt prima en geeft voldoende stevigheid ter vervanging van de spandraden
:arrow: nieuwe uitlaat, KS1050 reso pijp. Daarvoor moest de tunnel ingrijpend veranderd worden. Deze tevens dicht en lichter gemaakt (2mm ipv 3 balsa en 1,5 liteply ter ondersteuning waar de uitlaat opgehangen is.
:arrow: landingsgestel + spinnerbackplate lichter gemaakt
:arrow: motordrager (helemaal) vervangen voor een lichtere
:arrow: lichtere wielen
:arrow: solarfilm folie vervangen voor oracover (verfwerk houdt beter)
:arrow: spuitwerk verbeteren

Al met al was het plan dus om a. gewicht te winnen, b. de performance te verbeteren van de motor (nieuwe uitlaat) en c. het spuitwerk en daarmee een nieuwe jas aan te trekken.

Wat betreft punt a: hier heb ik zo ongeveer 600 gram gewonnen! jep ik weet het, voor de MLU was ie vrij zwaar, rond de 6,7 kilo uiteindelijk. Nu weegt hij iets meer dan 6 kilo. Als je daarin de extra kilo motor (deze is incl ontsteking en uitlaat 1800 gram tegen een 900 gram van een os 160) is het niet echt verkeerd. Wat btreft punt b. motorloop is veel mooier, pakt beter op en het vermogen is met een kilo trekkracht toegenomen (van 10,5 naar 11,5 kilo met een 20*10 menz; heb het toerental nog niet gemeten...komt...) middengebied is beter en de curve is meer lineair. Verder heeft trekt ie als een os en is hij zuinig! (400ml per 15 min vliegen). Benzine rules! :lol: Wat betreft punt c: judge your self! :lol:

Funtana-MLU---01-copy.jpg

Funtana-MLU---03-copy.jpg

Funtana-MLU---05-copy.jpg

Funtana-MLU---06-copy.jpg

Funtana-MLU---11-copy.jpg

en oooooeeeee wat vliegt dat ding lekker zeg! ben nu een beetje aan t oefenen om te hoveren en torque rollen. Lukt op de sim aardig en shock inmiddels ook wel (als het windstil is!) en nu dus met de funtana...heel hoog want we willen de boel niet direct in de grond vliegen....

kortom, ik ben wel in mn nopjes met deze kist! :lol:

Netjes :thumbsup: Als je nog meer trekkracht zou willen, dan kun je eens een 21*8 proberen, dan vliegt ie ook meteen wat rustiger/langzamer :)

Grt.

Hij ziet er weer super uit.
Echt het spuitwerk is ook weer strak.
Zou ik ook wel willen kunnen.

Vind hem zo stukke mooier als hiervoor :lol:

Groetjes,
Jeroen

heej, dank voor de complimenten!

wbt het spuitwerk. ik merk dat ik veel vooruit gegaan ben (in het begin vd leercurve maak je ook de grootste stappen natuurlijk). Wat daarbij helpt is dat ik wel naar een duurdere airbrush ben over gestapt. Ik had een conrad iawata kloon maar dat is toch echt niet dezelfde kwaliteit/vakmanschap als een duurdere harder en steenbeck evolution. Een heel prettig spuitje. De lucht/verf verhouding is veel beter te regelen (vooral lucht hoeveelheid) en de naald/nozzel zijn meer zuiver waardoor het spuitpatroon mooier is en de spuit ook niet zo snel verstopt raakt. Verder heb ik veel geleerd in combinaties van druk, dikte van de verf, aantal lagen, hoeveelheid verf etc. Ook heb ik wat zitten experimenteren met clear coats waarbij de set van ACT (verkrijgbaar bij conrad) goed werkt (transparant, goed met een airbrush op te brengen en geeft een mooie glans)

Ha Christiaan,
Mooi man. Ik ben blij dat de keuze van de pijp goed uitgepakt heeft, anders had ik mij een beetje lullig gevoeld. Het was inderdaad voor mij ook een verrassing dat een overmaatse pijp zoveel beter funktioneert op de MVVS 35. Een onderschatte motor wat mij betreft.

hans, dank! vlieg je nog wel eens op utrecht? ben van plan daar ook eens wat te gaan kijken voor komend seizoen... en idd, er zit veel prik in die motor! enige is wel dat ie ietsie aan de zware kant is... maar hij trekt als een lier (wbt die pipe, is toch ook echt wel mijn eigen keuze/verantwoordelijkheid, ik wardeer input juist heel erg! dank daarvoor nog!)

ik zie trouwens dat dit draadje al zo'n 13 en een half duizend keer bekeken is 8O waarvan de helft op zn minst door mezelf :lol: haha..

Christiaan Vis zei:
hans, dank! vlieg je nog wel eens op utrecht?
Afgelopen zondag weer voor het eerst gevlogen na de herfst.
Ik heb bij de 35 die alu-inlaat-ring (ze noemen het intake diffuzor van de 45/58 ) op de carburateur geplaatst, en ook een drukreferentieslang op de carb-deksel aangesloten en in de romp gevoerd. Beide wijzigingen hebben het loopgedrag nog in lichte mate verbeterd (meer linear en stabieler)

Allen dank voor de complimenten!

Hans, waar heb je zo een diffuzor vandaan? Bij Pé? ik heb nu ook een slangetje naar de romp gelegd. eens kijken of dat idd verschil gaat maken. wat voor diameter slang gebruik jij?

Christiaan Vis zei:
Allen dank voor de complimenten!
Hans, waar heb je zo een diffuzor vandaan? Bij Pé? ik heb nu ook een slangetje naar de romp gelegd. eens kijken of dat idd verschil gaat maken. wat voor diameter slang gebruik jij?
De Diffuzor komt bij Pe vandaan, ik heb ze nu zowel op de Calmato als op de Agressor geplaatst. Het probleem van het speciale MVVS alu-ringetje waarmee de carb goed gecentreerd staat tov de dunne bevestigingsbout heb ik opgelost via een halve mm te lang dun zacht-alu pijpje (Quartel) dat als binnen diamater de bout-diameter heeft en als buitendiameter de diameter van het gat in de carburateur. Door de overlengte wordt het pijpje geklemt en kan niet rammelen.
Als slang neem ik altijd de dunne tygon slang bij HobbyIn. Die klent nog uit zichzelf om een messingpijpje dat als binnen-diameter dezelfde afmeting heeft als het gat in de deksel voordat deze opgeboord is. (Als je begrijpt wat ik bedoel)

Back