En nog een 4 star 40

Waar lijm je de doublers mee? Witte houtlijm vind ik niet zo prettig vanwege het hoge watergehalte trekt de boel nog weleens krom, ik gebruik bijna altijd bruis/watervaste houtlijm hier voor.

Ik heb de doublers met 30 min epoxy gelijmd. Werkt prima, niet te veel gebruiken. Verder lijm ik het meeste met PU (bruis) lijm.

Wat betreft propgrootte is voor een 4* een 12x6 de prettigste, is de beste mix tussen snelheid en trekkracht en gebruikt je motor minder wat langere vliegtijden oplevert en... je kunt het bijgeleverd landingsgestel gewoon gebruiken. Ik het een 12X6 getest met een hyperion motor. Op 4S lipo kwam ik aan 700 watt op 10800 toeren dit gaf een trekkracht waar je bang van werd. Die 13X8 gebruik ik op mijn 4* 60 en is daar ook al ruim voldoende en weegt 3.6 kilo en vliegt daar prima mee voor het vergelijk. Mijn elektrische 4* 40 weegt met 4 cellen 5000 lipo 2,4 kilo vliegklaar en die vloog met 12X6 al als de 'brandweer'.

Had die hyperion ongeveer hetzelfde KV? De eflite power 46 heeft 670 KV wat vrij laag is, daar kun je vrij grote props mee draaien. Denk dat die hyperion eerder in de buurt van 800 KV zit? 600 watt is denk ik geen overkill voor de 4 star 40, maar houdt het zeker in de gaten.

wel netjes gebouwd die vleugel.

Thx! :D

Freek

De romp is on it's way :D! Het hout van de romp is gelukkig uitstekend. Kwestie van in elkaar schuiven en hij is vanzelf vrijwel recht.

Tegen de bouw van de romp zag ik een beetje op. De bouwbeschrijving schrijft voor dat je eerst de romp in elkaar moet zetten en dan beginnen met lijmen. Lijm dus tegen de overgangen aansmeren. Dit lijkt mij niet leiden tot mooie lijmverbindingen. Daarom besloten alle lijmverbindingen apart te lijmen en de rompdelen zo snel mogelijk in elkaar te zetten voor de lijm droog is. Tijdens het in elkaar zetten moet de romp uiteraard ook continue worden gecontroleerd of deze recht is. Ik heb dit proces eerst droog geoefend, en daarna definitief met lijm in elkaar gezet. De PU lijm die ik heb gebruikt droogt niet super snel, dus het is helemaal goed gekomen. Ik ben dik tevreden :thumbsup:.

full

Zoals te zien is heb ik de originele tekening in stukken geknipt. Sommigen vinden dat zonde en maken een kopie. Daar heb ik niet zo’n goede ervaringen mee, omdat de kopie toch een klein beetje bleek af te wijken qua maatvoering. Dan maar het origineel gebruiken. Hoe vaak gebruik je nu een tekening een 2e keer… Bovendien, de tekening is eventueel prima geschikt voor hergebruik, ook al ligt hij in stukken.

Cheers,

Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
Weer wat kunnen doen, een hoop kleine klusjes. Cockpit en stringers zijn op de romp gelijmd. Ik heb een accuplaat/vloer gemaakt en in de romp gelijmd. Ook zijn er connectoren aan motor, ESC en BEC gesoldeerd, de ESC en BEC zijn aan de onderkant van de accuplaat bevestigd.

Accuplaat:
full

ESC:
full

Ten slotte heb ik ook de kap op de romp gelijmd, best mooie lijnen heeft de romp:
full

Nu maar eens beginnen met de 2e halve vleugel. Je moet toch wat ;).

Cheers,

Freek

Daarom had ik de cockpit aangepast.. Die grote bel verstoorde de lijnen naar mijn idee..
En een cowl om de neus bouwen wordt de lijn alleen maar beter van...

Je bent in ieder geval goed bezig!
Hou je nog wel wat project over voor de winter om is?

Thx!

De canopy ga ik idd ook aanpassen, en een kleine nosejob komt er ook aan, hoe ben ik nog niet helemaal uit.

Of ik nog genoeg projecten over heb? Behoorlijk wat :rolleyes:. Zo heb ik 2 hele oude bouwdozen liggen van Royal/Marutaka, een oude top flite bearcat bouwdoos, een bouwdoos van een DHC beaver en nog een venture 60. Ik kan nog ff vooruit, zeg maar.

Freek

Ach.. 1 ding tegelijk..

Eerst eentje afbouwen voor je verdergaat..
Anders heb je alleen die rottige laatste loodjes bij meerdere toestellen...

Die laatste loodjes is een interessant fenomeen idd, heb ik ook wel eens last van. Hoe verder je komt, hoe meer het dromen ophoudt en de realiteit dichterbij komt ;).

All right, weer wat kunnen doen. Een elektro setup vereist natuurlijk wat aanpassingen, de volgende stap is een luik om de accu te kunnen verwisselen.

Leuke spannende klus, er moet een stuk uit de mooie romp gesneden worden, en het moet bij voorkeur in een keer goed ;). De messen dus maar eens geslepen, wat lijntjes getrokken en aan de slag. Intussen heb ik ook klitteband aangebracht om de accu te fixeren, magneetjes ingelijmd en wat geleidingsstippen. Het gat ziet er zo uit:

full

Het luik is ook gefixt, ook magneetjes etc...

full

Als de kap er weer op zit is het best mooi strak:

full

Ik ben best tevreden, wil het luik nog wel iets beter uitlijnen.

Er zijn 2 dingen waar ik mijn twijfels over heb, de stijfheid/sterkte van het luikje en de kracht van de magneetjes. Ik vermoed dat het luikje bij het bespannen met oracover wel eens wat zou kunnen gaan vervormen. Daarnaast weet ik niet of de 2 magneetjes sterk genoeg zijn. Ze zouden ieder ongeveer 250 gram trekkracht moeten hebben, en als het goed is krijgt de romp een lichte onderdruk, maar toch twijfel ik of ze sterk genoeg zijn. Misschien moet ik er een magneetje bij plaatsen.

Zijn er mensen die over een van beide zaken ideeen hebben? Of beide natuurlijk :).

Cheers!

Freek

Dank je! Afgelopen weekend helaas niets kunnen doen, ben nu een beetje aan het puzzelen hoe ik het motorkapje kan maken.

Freek

Motorkap is makkelijker dan je denkt.
gewoon dat linkje volgen wat ik eerder heb gegeven.

motor inbouwen voor de maten
grof hout er tegenaan
en kun je meteen een gat maken om van buitenaf nog bij de schroeven te kunnen komen. anders kan je motor er niet meer uit..

Motorkap is makkelijker dan je denkt.
gewoon dat linkje volgen wat ik eerder heb gegeven.

I know, I know. Toch wil ik het graag anders doen, ik had het idee nu eenmaal in mijn hoofd van een kapje aan de bovenkant, en nu wil ik het proberen te realiseren ook ;). Eigenwijs, inderdaad. Eerste hout zit ertussen:

full

Lijkt een dik blok hout, maar valt enorm mee, hout is aan de binnenkant uitgehold en wordt aan de buitenkant nog bij geschuurd.

Verder een beetje last van een bouwdipje merk ik. Misschien is het het weer. Als ik hem over een maand af zou hebben zou hij waarschijnlijk toch moeten wachten tot het voorjaar voor ik weer kan/wil vliegen.

Anyway, vleugeldeel nr2 staat intussen wel in de steigers. De vleugels zijn ingekort, ik kan niet meer terug :rolleyes:.

full

Freek

Op jouw manier kun je de zijkanten niet mooi rond naar de spinner laten lopen.
Kan ook natuurlijk, jij bepaalt de looks van je vliegtuig;-)

Is wel aan te raden eerst de motor en spinner erop te zetten, en een dubbele ring aan de binnenkant tegen de spinner aan te tapen
Dan sluit de neus perfect aan op de spinner

Op jouw manier kun je de zijkanten niet mooi rond naar de spinner laten lopen.

Klopt natuurlijk, op deze manier blijf je een beetje een dikke neus houden, maar of ik dat lelijk ga vinden... een Edge of zo heeft ook een brede neus. Ik zie wel. Voordeel vind ik iig dat de lucht vrij kan stromen onder de motor, ook goed voor de koeling van de ESC.

Is wel aan te raden eerst de motor en spinner erop te zetten, en een dubbele ring aan de binnenkant tegen de spinner aan te tapen Dan sluit de neus perfect aan op de spinner

Indeed, ik heb wat boutjes besteld om de motor & spinner te kunnen monteren, als ze binnen zijn kan ik eea uitlijnen.

Freek

Thanks voor de tip! Ziet er ook prima uit, Ik heb het op zich redelijk helder hoe ik het wil hebben. Komende tijd gaan we zien wat daarvan terecht gaat komen :).

Het wordt vrij basic.

Freek

.
Netjes gebouwd, ziet er strak uit!

Veel plezier met de bouw verder
Groeten, Ramses

Back