En nog een IOM from scratch

Zwaard er in en geplamuurd, door de kou in mijn werkplaats hebben we binnen maar een werkbankje gemaakt.
(ik mocht alleen niet schuren binnen van mijn vrouw)

unnamed22 web.JPG

Heb ik van jouw afgekeken, Hitec bij Conrad vandaan.
Je kan nu nog een dansje om de servo
maken, maar het dek zit er nog niet op, dus alles nog lekker bereikbaar. Eerst goed testen en dan spijkeren we het dek dicht

Ja dat is een fijn eindje lijn om aan te halen, ben nog bezig met de schoten omloop ed. Hoe het nu zit loopt hij lekker soepel, betrouwbaar, storings en onderhoud vrij (hoop ik)

Hoi peter. Ik probeer de volgorde te volgen maar is me niet helemaal duidelijk.
ziet er wel indrukwekkend uit.
[emoji106]

Peter, Jou idee van de boorstand/draaibank interesseert me. Wat heb je daar gebruikt als roulement onderaan (kant van de boortafel)?
Is dat iets dat daarvoor specifiek in de handel is of een eigen idee?

Bewondering om wat je aan het doen bent. Denk er ook over.
Je maakt een IOM. Specifieke klasse boot, dus neem ik aan dat het de bedoeling is wedstrijden te varen. Hoe liggen de kansen van een houten boot ten opzichte van een boot uit composiet?

Hi Tisty,
Onder op de tafel gebruik ik een gewoon ordinair opbouw lager in dit Geval rond 25 mm uit mijn rommel bak.
Deze met 2 boutjes vast zetten op de “tafel” en klaar is mijn draaibank

Tisty, wedstrijden vind ik niet belangrijk, misschien is een keertje.
Ik bouw puur voor het lekker bezig zijn thuis.
Mocht je vooraan willen varen bij een wedstrijd zou ik kiezen voor composiet ,
Puur voor het gewicht. Bij een competitive boot is het vechten voor Elke gram die je kan besparen.

2 helften aan elkaar plakken met Epoxy, weer opspannen onder de boormachine en terug draaien naar 2, 5 Kgs.
wat plamuren en schuren, klaar.
Het bevestigings gat boor ik als ik de romp in de tobbe heb, dan kan ik de stand (waterlijn) beter bepalen.

22 web.JPG

Dek zit er op en in de grondverf, voorste 2 gaten zijn voor als er calamiteiten zijn met de rondloop beneden deks. (deze schroeven we dicht met een pakking)
Tweede vierkante gat is tbv bereikbaarheid van de servo's. (deze schroeven we ook dicht met een pakking)
Kleine ronde gat is voor het wisselen van de accu. (afdichting dmv een plastic dop rond 90 mm)
Achterste ronde gat is voor de bereikbaarheid van het roer, ook hier een ronde dop rond 100 mm

Op de achtergrond ook een hobby van me: schilderen van bootjes. de Belgen onder ons zullen dit schip wel herkennen.

023.jpg

Wat gebruik je als steun voor je beitel in je voorstander/draaibank opstelling als ik vragen mag?
Creatief, om dat op die manier te doen!

Hoe ben je trouwens aan de vorm van je zeilmaker gekomen? Ook weer heel creatief: had geen idee dat dat zo gedaan wordt.

Ben benieuwd!

Wat gebruik je als steun voor je beitel in je voorstander/draaibank opstelling als ik vragen mag?
Creatief, om dat op die manier te doen!

Hoe ben je trouwens aan de vorm van je zeilmaker gekomen? Ook weer heel creatief: had geen idee dat dat zo gedaan wordt.

Ben benieuwd!
Draaien doe ik uit de hand, (geen beitelsteun) alles over de zeilmal kan je hiier vinden: http://www.modelzeilen.nl/zeilenmaken/DaviWB/Pagina3.html

Back