En nou gaat het gewoon gebeuren :)

• Topicstarter Topicstarter dromer1967
  • Startdatum Startdatum
D

dromer1967

Guest
Telkens als ik weer zo'n klein helikoptertje voorbij zie komen in de dagaanbieding of op conrad, gaat het weer kriebelen :cool:

Vroegâh (jaren tachtig) was het te duur en te moeilijk. Tegenwoordig is het een stuk betaalbaarder heb ik gemerkt.

Daar ga ik me dan toch maar eens begeven op het pad van de elektro helikopter :)

Ik ben nog wat aan het (in)lezen om een juiste keuze te kunnen maken. Coaxiaal lijkt me te snel gaan vervelen en ik wil wel serieus aan de slag. Een collectieve rotor is dan wellicht weer wat te hoog gegrepen. Dus FP lijkt de juiste keuze te zijn.

Ik wil een klein model waar ik thuis mee kan spelen dus ik twijfel momenteel tussen de NE Solo Pro V2 (in die alu box) of een Blade MSR. De laatste lijkt kwalitatief wat beter (lees ik hier en daar) maar ook een behoorlijk stuk duurder dan de NE. De NE heeft dus wellicht een betere prijs/kwaliteitsverhouding.

Afijn, misschien nog maar wat verder lezen. Alhoewel ik ook hier lees dat de één de voorkeur geeft aan de NE en de ander aan de Blade. Misschien wordt het dan toch iene miene mutte :p

Groet,
Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou de honeybee fp2 toch ook overwegen hoor. Heb daar ook uiteindelijk voor gekozen en nog geen spijt van gehad. Heb die ook een aantal keer gecrasht en heeft me niet veel extra gekost om hem weer vliegklaar te krijgen.

Zeker de moeite om eens naar te kijken.

Welkom hier.
Zelf heb ik een NE solo pro vliegt echt ontzettend fijn.
Blade heb ik gen ervaring mee.
Er zijn hier veel mensen die je kunnen helpen als er wat is met je heli.

veel plezier

Mijn ervaringen met de honeybee zijn niet bepaald best. De staart was echt een ramp, niet stil te krijgen. Draaide constant om zijn as wat ik ook probeerde. Heb er wel veel van geleerd en was erg goedkoop om te herstellen!

Goh ik heb ook wat geprutst met de afstelling maar is eerder men onkunde geweest dan de honeybee denk ik :)

Erg blij dat ik die als eerste heli genomen heb, vooral gezien de lage repairkosten. Als je jezelf leert vliegen ga je zoiezo vaak crashen en mag je de heli weer gaan opbouwen. Was goede leerschool :)

Ik weet niet of ik het mag zeggen maar ik wil niet dat iemand dezelfde problemen(lees geld uitgeeft voor iets wat niet ok is) krijgt als ik heb gehad.

Sorry Jacob, maar ik vind Esky echt helemaal niks. Ik heb zelf een E500(Big Lama met andere body maar het plastic en de basisuitrusting zijn niet veel soeps na 3 keer uit de lucht te zijn gevallen door een mechanische fout/zwakte.

Ik hoor er ook bijna nooit positieve verhalen over maar misschien heb je een goede batch te pakken gehad.

Als ik crash wil ik dat het mijn eigen schuld is en bang zijn om met iets op te stijgen wat niet betrouwbaar is kan je hobbylust aardig vergallen.

over de esky's hoor je gemiddeld niet veel positiefs terugkomen
Maar de honeybee fp zie je hier dus niet veel
(wat positief is)

Meestal is een staart die niet goed blijft werken een kwestie van de gebruiker, niet van het apparaat

Ik heb zelf net een NE Bravo sx, ideaal voor binnen en behoorlijk crash bestendig.
Ook de onderdelen zijn makkelijk te krijgen.
En voor die prijs krijg je hem ook in zon koffer en het ziet er (persoonlijk) stoer uit met body !

Tijdje terug een Blade MSR mogen vliegen van een heli-maat op het grote veld buiten met weinig wind.
Kan niet anders zeggen dat die machine wel erg lekker vloog.
Binnen mogelijk in de huiskamer hooveren en buiten met weinig wind om lekker mee rond te vliegen.
Lijkt mij een aanwinst om mee te beginnen zo'n heli.
Het hele merk Esky zou ik vergeten.Lees bij twijfel anders de revieuws op Forums er maar op na over dat merk.
Wil je toch wat groter gaan dan een Blade MSR dan zou een Walkera HM-UFLY ook een erg goede keuze zijn.
Ik weet dat Walkera ook slechtere machines op de markt brengt, maar de HM-UFLY heeft zich voor een beginnend vlieger reeds al dik bewezen.
Erg betaalbare FP helikopter waarvan de spare parts altijd voorhanden zijn en ook nog eens erg goed betaalbaar.
Als men met een HM-UFLY kan vliegen dan kan met dat met vrijwel alles wat erna komt.
Sukses met je keuze.
Vr GR E

Om nog maar even van het rijtje af te wijken: Ik ben zelf begonnen met een Walkera CB100. Vliegt als een coax, maar het is toch een FP. (Nouja vliegt natuurlijk niet 100% als een coax, maar is wel zeer stabiel door de 45 graden flybar)

Toen ik met deze heli kon hooveren binnen (het is wel een klein helicoptertje) ben ik begonnen met een HK450. (Kloon van Trex 450). Met die heli kon ik namelijk buiten vliegen, en dat vliegt altijd veel beter dan binnen.

Vlieg nu ongeveer bijna anderhalf jaar, half jaar met de CB100, half jaartje niet, en nu weer een half jaar met de HK450. Vlieg nu redelijk goed, 8-jes en loopings gaan al redelijk. De leercurve met deze combo heb ik zelf als zeer goed ervaren!

Succes met de keuze, en veel plezier met deze leuke hobby!

Dank voor het welkom en de tips. Ik geloof inderdaad dat ik mijn vonnis heb getekend. Want het zal ongetwijfeld naar meer gaan smaken.

Daarom wil ik ook niet gaan beginnen met een coaxiaal. Want naar wat ik lees, vliegt dat heel eenvoudig. En tja, dan is de uitdaging er toch vrij snel af.

Misschien zou een CP een echte uitdaging betekenen, maar ik lees hier en daar, dat de rotor daarvan weer een stuk sneller draait, bijvoorbeeld de Blade mCP X, en dat de kans op schade aan je omgeving dan ook groter wordt. Gezien het feit, dat ik het waarschijnlijk toch vooral thuis wil oefenen, is het dan misschien beter om niet direct met CP te beginnen :cool:

Zoals ik wel in meer topics hier lees, zijn de meningen ietwat verdeeld. De een zegt de Solo Pro, de ander zegt de mSR. Maar het lijkt meer een smaakkwestie, want weinigen hebben ze volgens mij allebei en weten dus écht wat de verschilen zijn en welke de beste keuze is.

Wat de Bravo betreft, zie ik dat deze een dichte behuizing heeft. En ik lees dat dat wat lastiger is met eventuele reparaties na een crash. Dus is dat misschein ook niet de juiste keuze wat beginnersmodel betreft.

De HM-UFLY is direct weer 50cm groot en dat is best wel flink voor de huiskamer. Denk dat dat een maatje te groot is om binnenskamers toch te kunnen leren vliegen?

Wat de CB100 betreft, is dat niet eens een grote afwijking lijkt me. Hij lijkt vergelijkbaar met de mSR en de Solo Pro. Alledrie beginnersmodellen met FP rotor en stabilisatiesnufjes voor de beginner.

Maar ja, wat weet ik :) Ik moet het hebben van het lezen van de meningen van anderen. De eerste ervaring moet nog komen :yes:

Wat zijn trouwens zaken die je direct bij aanschaf er al bij moet kopen? Ik heb begrepen dat extra accu's eigenlijk wel een must is. En misschien wat reserve-onderelen. Maar ik heb natuurlijk nog geen idee, welke :)

Heeey gefeliciteerd met het virus xD
Heb zelf ook de HBFP2 en geen problemen mee gehad, alleen vind ik deze niet voor binnen dus die wordt het voor jou denk niet.
Verder heb ik weinig ervaring met de kleine FP`s maar er is genoeg hulp.
Extra accu`s is altijd een must welke heli je dan ook neemt.
En onderdelen wel: main-blades en een asje zijn de kwetstbaarste dus zet die maar alvast op je lijstje.

Zoals ik wel in meer topics hier lees, zijn de meningen ietwat verdeeld. De een zegt de Solo Pro, de ander zegt de mSR. Maar het lijkt meer een smaakkwestie, want weinigen hebben ze volgens mij allebei en weten dus écht wat de verschilen zijn en welke de beste keuze is.
...
Wat zijn trouwens zaken die je direct bij aanschaf er al bij moet kopen? Ik heb begrepen dat extra accu's eigenlijk wel een must is. En misschien wat reserve-onderelen. Maar ik heb natuurlijk nog geen idee, welke :)

Ik heb zowel de Solo Pro als de mSR en mijn keus is de mSR. Door diverse redenen maar de mSR (elke Blade) kan je aan elke Spektrum DSM2(X) zender hangen wat een hoge meerwaarde voor mij betekend.

Reserve onderdelen hoef je niet van op voorraad nemen. (Bij de mSR zit een reserve flybar en tail rotor meegeleverd met wat ander materiaal) Mocht er iets kapot gaan (en daarvoor moet je erg je best doen) dan is het zo besteld en heb je het de vlgde dag. Wat extra accu's wel zoals je al aangeeft.

Ik ben een beetje meer oldskool en heb al heel wat leerlingen voorbij zien komen. Ik ben van mening dat de beste manier om te leren helivliegen is: Buiten en met een zo groot mogelijk model. Hoe groter het model, hoe stabieler het vliegt.

Ik heb zelf ook een NE Solo Pro en dat is erg leuk voor binnen maar het lijkt totaal niet op het vlieggedrag van een "fatsoenlijke" heli.

Dus mijn advies is: Koop b.v. een complete Trex600 of Trex500 bij een goede dealer, laat die toko hem afstellen voor je (meekijken, zodanig dat jij het ook snapt en de volgende keer zelf wat kan) en ga ermee aan de slag op een groot (prive) vliegveld, bij voorkeur tezamen met iemand die al kan vliegen. Dit is uiteindelijk de snelste, goedkoopte en beste manier om deze hobby te leren. Ga maar na... je wordt de coax zat, dan wordt je de Solo Pro zat, dan ga je een Trex 450 kopen, die is weer wat te klein, dan koop je weer een grotere, etc etc.

Vantevoren wat simmen kan ook zeker geen kwaad voor het knuppelgevoel maar is ook weer heel anders dan in het eggie.

Doe het in 1 keer goed. Succes!

Groeten, Marco.

Laatst bewerkt:
Ik ben een beetje meer oldskool en heb al heel wat leerlingen voorbij zien komen. Ik ben van mening dat de beste manier om te leren helivliegen is: Buiten en met een zo groot mogelijk model. Hoe groter het model, hoe stabieler het vliegt.

Ik heb zelf ook een NE Solo Pro en dat is erg leuk voor binnen maar het lijkt totaal niet op het vlieggedrag van een "fatsoenlijke" heli.

Dus mijn advies is: Koop b.v. een complete Trex600 of Trex500 bij een goede dealer, laat die toko hem afstellen voor je (meekijken, zodanig dat jij het ook snapt en de volgende keer zelf wat kan) en ga ermee aan de slag op een groot (prive) vliegveld, bij voorkeur tezamen met iemand die al kan vliegen. Dit is uiteindelijk de snelste, goedkoopte en beste manier om deze hobby te leren. Ga maar na... je wordt de coax zat, dan wordt je de Solo Pro zat, dan ga je een Trex 450 kopen, die is weer wat te klein, dan koop je weer een grotere, etc etc.

Vantevoren wat simmen kan ook zeker geen kwaad voor het knuppelgevoel maar is ook weer heel anders dan in het eggie.

Doe het in 1 keer goed. Succes!

Groeten, Marco.

Wellicht zou dit inderdaad de 'beste' weg kunnen zijn, Marco. Maar met wat jij nu opnoemt komt ik geloof ik al dicht in de buurt van €1000 inclusief zender. En dat vind ik op dit moment toch wel een erg groot bedrag om even mee te beginnen :)

Ik lees van diverse ervaren mensen dat een Blade mSR ook voor gevorderden een leuk toestelletje voor erbij blijft en binnenshuis. Dus ik heb het vermoeden dat ik daar toch geen miskoop mee gaan doen.

Bovendien kan ik dan een stuk betaalbaarder beginnen 8-) Ik heb de hoop dat ik hier toch wel een jaartje mee zoet kan zijn. En daarna zien we wel weer. Wellicht is de volgende stap dan inderdaad een wat groter CP model en aansluiting zoeken bij een vliegclub.

Bij de weg, weet iemand nog een goede website (of winkel in omgeving Rotterdam) waar ik de mSR kan vinden? Ik vind niet veel goede webshops. Ik heb een paar tips gekregen, maar daar vind ik dan Blade weer niet als model. En ze lijken ook aardig uitverkocht te zijn?

Nog even een accuvraag. Moet ik samen met de mSR twee gelijke accu's erbij kopen (dus lipo 3.7v 120maH 14C) of zijn er accu's die ik dan beter kan bestellen en die ook direct passen zonder knutselwerk?

Hey

Ik heb mijn MSR gekocht bij RCkix, en had hem de volgende dag al in huis!
Extra accu's zijn wel aan te raden! Eenmaal aan het vliegen wil je niet snel meer stoppen ;)
Pas op met de hele goedkope accutjes, die zijn meestal ook een stukje minder in kwaliteit!
Heb zelf nu hyperion en dat bevalt tot nu toe het beste!

Groeten

Passen alle accu's rechtstreeks in de mSR?

Als ik op rcheliparts kijk, dan is er de EFLB1501S, Blade E-flite, 150mAh 1-Cell 3.7V 12C Li-Po, de Accu 150mAh 1 cell 3,7 V (C4540) en de Blade E-flite 120mAh 1 cell 3.7V, 14C Li-Po.

Ik zou dan zeggen dat de 150mAh handiger is, omdat je dan 25% meer capaciteit hebt. Maar past zo'n accu ook zonder aanpassingen in de mSR? Want ik ben op dat vlak niet zo handig 8-)

Back