En nou gaat het gewoon gebeuren :)

• Topicstarter Topicstarter dromer1967
  • Startdatum Startdatum
Ah, dat is nou iets waar ik helemaal niet bij stilgestaan zou hebben. Dus gewoon maar twee 120mAh erbij nemen :)

Die hyperion accu's schelen trouwens een hoop in prijs met de originele zie ik!

Ja de originele zijn schrikbarend duur. Je hebt van Turnigy accuutjes ervoor, vooral de Nano schijnen goed te zijn. Past meteen en véél goedkoper en eventueel in NL te verkrijgen bij RC-Addict.

Hey

Die turnigy accu's kan je beter niet aan beginnen! Heb ze ook gehad en ben er niet echt (echt niet!) tevreden over.
De nano techs nog niet geprobeert, die zouden al wat beter moeten zijn.
Ik blijf bij hyperion!

Groeten

Als je van plan bent om veel te vliegen (meerdere keren per week) dan is de suggestie om het wat groter aan te pakken geen verkeerde. Blijft het bij af en toe wat spelen dan is met een FP beginnen ook niet verkeerd.

Zelf ben ik ook zo begonnen. Een Walkera HM004 en daarna een Mini Titan. Vervolgens de boel weer aan de kant gezet voor een poosje. aangezien er in mijn omgeving niet met heli werd gevlogen heb ik de pijp aan Maarten gegeven en de MT verkocht. Vlak daarna gingen de mannen om me heen ook met heli's beginnen :hammer:

Aangezien ik het nog steeds leuk vond toch maar weer een 450 gekocht, de trex danwel. Nu heb ik daarnaast ook nog een Trex 500. Ik heb nooit les gehad en mezelf leren vliegen (nog steeds bezig). Aangezien ik niet veel vlieg is de vooruitgang ook niet heel geweldig maar ik doe het stap voor stap. Ik vlieg rondjes en geen 3D. Vlieg eigenlijk nooit schade.

Het kan dus best maar zoals bovenstaand verhaaltje aangeeft is het per persoon afhankelijk welk advies de juiste is.

Ohja, gecondoleerd met je ziekte ;)

Dank voor je reactie, Martin. Het is zeker niet zo dat ik de reactie van Martin onzin vond, net zomin als die van jou.

Maar de grotere oplossing is wel direct erg groot, gezien de kosten. Natuurlijk kan het zo zijn, dat het uiteindelijk goedkoper is om het op deze manier te doen. Maar ik heb momenteel geen budget van dien aard dus zou ik moeten wachten en wat sparen.

Niets mis mee, daar niet van. Maar als ik dan toch moet sparen, kan ik net zo goed nu alvast een kleintje aanschaffen om toch te kunnen spelen. Die kosten vallen dan gedurende de tijd wel weg.

Bovendien kan ik dan toch nog even voor de zekerheid checken of ik er wel aanleg voor heb en zo :)

Het enige wat dan wel het geval is, is dat ik niet iets té simpels wil aanschaffen, zodat ik er na twee weken op uitgekeken ben. Daarom waarschijnlijk de keuze voor de mSR. Wat ik zo lees zit daar toch nog wel uitdaging in voor een beginner en kun je het ding ook later nog blijven gebruiken voor 'erbij'.

Ik denk overigens wel, dat ik er meerdere keren per week mee aan de gang ga. Zo serieus ben ik dan wel weer. Maar ik wil het sowieso eerst binnenshuis proberen. En dan zijn de door jou genoemde modellen toch wel een beetje groot ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de Blade mSR besteld en ga hem morgenochtend ophalen. Ik ben heel benieuwd hoe het deze leek gaat bevallen :)

Dank je, Raymond. Ik heb me aardig ingelezen en filmpjes gekeken en volgens mij is dit zeker geen miskoop. Het zal misschien allemaal heel langzaam gaan, omdat het mijn eerste heil is en ik niet gekozen heb voor coaxiaal. Maar het lijkt me hardstikke leuk.

Het kostte al aardig wat moeite om een winkel te vinden die er nog eentje had, dus ik zat al bijna zwaar te balen dat het niet zou lukken (ik wil het nu! Ik sta nog net niet te stampvoeten :cool:).

Maar ik heb er wel vertrouwen in dat deze eerste stap me gaat bevallen. Heb al diverse video's bekeken die uitleggen hoe je beginnen moet en hoe je de zaken moet trimmen.

Heb ook een eBook gekocht waarin wat beginnersuitleg over heli's staat. En die ben ik nu alvast aan het lezen.

Het is nou al hardstikke leuk en ik voel een niet-aflatende koorts ;)

Precies, eerst maar eens kijken of het wat voor je is. Je kunt meteen met een trex 600 beginnen, maar wat wil je daarna?

Tuurlijk is het uiteindelijk goedkoper, maar vergeet niet dat daar nog een enorme berg geld bij komt aan: zender, lader, lipo's, gereedschap, sim miss? Bij geleidelijk aan kun je nog ergens naar uitkijken;).

Er zal altijd wel wat te wensen zijn. Als de mSR me bevalt, denk ik dat ik een mCPX als volgende stap overweeg. En daarna wellicht het grote werk. Maar los van de flappen, weet ik nog niet eens of ik wel buiten wil vliegen. Het leuke van de mSR is dat ik het op mijn gemak in huis kan oefenen :)

Ik zag net een filmpje op youtube van een modelletje met een lengte van iets van 2 meter of zo. Ik kan me de kick voorstellen om zoiets te bouwen als het je ding is. Maar als je er mee wilt vliegen en je geeft gas dan is hij al haast uit het zicht verdwenen. Dus of dat dan zoveel voldoening geeft.

Afijn, die koorts heb ik dus nog niet :P Sowieso ben ik ook geen modelbouwer. Vroeger geprobeerd met een zweefvliegtuig en die deed het geweldig zolang ik er onder bleef lopen :cool:. Bij modelbouw liggen niet mijn talenten zullen we maar zeggen. En de meeste grotere modellen zijn toch wel zelfbouw.

Morgenochtend mijn speeltje ophalen, en dan laat ik nog wel weten hoe mijn eerste crash verliep ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Het mooie van die grote modellen is dat je ze op 500m afstand nog fatsoenlijk kan zien.

Ik vlieg nu met een trex 450, maar zou over onbepaalde tijd toch graag een groter model vliegen, gewoon omdat het groter en imposanter is!

Tussen een 550 en een 700 zit ook nog een aardig verschil. Maar wat dat betreft heb je wel gelijk, ging me meer om het feit dat je met 1 stoot gas die heli niet meer ziet een beetje overdreven is;), niet zozeer om se precieze afstand.

Gr

Mijn eerste crash zijn er inmiddels wel meer dan tien geweest tijdens de eerste 2 accu's :rolleyes:

Gelukkig kan het ding wel wat hebben, en ben ik laag bij de grond gebleven. Althans dat probeer ik

Maar wat is dat vliegen verrekte moeilijk zeg!!! Ik geloof dat ik nog wel even zoet ben met mijn mSR :yes:

Wat ik vooral lastig vind is, dat ik heel voorzichtig wil beginnen met gas geven. Maar zodra je wat toeren maakt dan gaat de helicopter naar links schuiven. Pas als je meer gas geeft en gaat hoveren, dan wordt dan minder.

Het lukt me nog niet echt om hem stil te laten hangen. De helicopter wil voortdurend naar rechts en naar voren. Misschien heeft dat met trimmen te maken. Maar ik doe blijkbaar iets verkeerds, want ook al trim ik het ding helemaal naar achter (met de trim van de rechterjoystick) dan nog blijft het ding naar voren gaan.

Afijn, alle begin is moeilijk en ik ben er net 10 minuten mee bezig geweest. Bij de tweede accu kon ik al merken dat de heli een stukje langer in de lucht bleef.

Het is vooral ook wennen om niet teveel gas te geven, of juist terug te nemen. Want dan schiet het ding omhoog, of dondert omlaag. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen.

Ga wel snel extra accu's bestellen, want 2 is te weinig. Helaas had de shop waar ik hem kocht ze niet. Dus ik moet ze even van het net plukken.

Wordt vervolgd. En oh what fun we have :yes:

Tussen een 550 en een 700 zit ook nog een aardig verschil. Maar wat dat betreft heb je wel gelijk, ging me meer om het feit dat je met 1 stoot gas die heli niet meer ziet een beetje overdreven is;), niet zozeer om se precieze afstand.

Gr

Klopt....

Ook met de bijna 2 meter grote BO 105 blijf ik liever een beetje in de buurt, maar je kunt in elk geval een tijdje rechtuit vliegen zonder dat je staat te turen. Met de 450 haal je hooguit 2 a 3 seconden en dan kun je maar beter weer rechtsomkeert maken....

Het ziet er ook wat natuurlijker uit als het allemaal niet zo verschrikkelijk rap gaat. Maar da's persoonlijk natuurlijk, ik kan me best voorstellen dat een Henseleit op full speed ook een kick geeft (vroeger met de vleugelkisten kon het me tenminste óók niet hard genoeg gaan).

Groet, Bert

Mijn eerste crash zijn er inmiddels wel meer dan tien geweest tijdens de eerste 2 accu's :rolleyes:

Gelukkig kan het ding wel wat hebben, en ben ik laag bij de grond gebleven. Althans dat probeer ik

Maar wat is dat vliegen verrekte moeilijk zeg!!! Ik geloof dat ik nog wel even zoet ben met mijn mSR :yes:

Wat ik vooral lastig vind is, dat ik heel voorzichtig wil beginnen met gas geven. Maar zodra je wat toeren maakt dan gaat de helicopter naar links schuiven. Pas als je meer gas geeft en gaat hoveren, dan wordt dan minder.

Het lukt me nog niet echt om hem stil te laten hangen. De helicopter wil voortdurend naar rechts en naar voren. Misschien heeft dat met trimmen te maken. Maar ik doe blijkbaar iets verkeerds, want ook al trim ik het ding helemaal naar achter (met de trim van de rechterjoystick) dan nog blijft het ding naar voren gaan.

Afijn, alle begin is moeilijk en ik ben er net 10 minuten mee bezig geweest. Bij de tweede accu kon ik al merken dat de heli een stukje langer in de lucht bleef.

Het is vooral ook wennen om niet teveel gas te geven, of juist terug te nemen. Want dan schiet het ding omhoog, of dondert omlaag. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen.

Ga wel snel extra accu's bestellen, want 2 is te weinig. Helaas had de shop waar ik hem kocht ze niet. Dus ik moet ze even van het net plukken.

Wordt vervolgd. En oh what fun we have :yes:

Een paar keer "tip van Flip":

-Trimmen pas doen als de heli in de lucht hangt, niet op de grond.
-Blijft hij wegtrekken ook als de trim in de hoek staat, dan even kijken of alles in de buurt van de tuimelschijf nog wel goed zit. Soms is bijvoorbeeld de tuimelschijf geleider uit zijn vork geschoten, of een enkel keer zit het kogellagertje van de tuimelschijf niet helemaal goed en dan krijg je hem niet getrimd.
-Niet TE voorzichtig gasgeven, want in het "schuifelgebied" word de heli alleen maar onrustig, en maak je het jezelf dus onnodig moeilijk. De truuk is beheerst, maar vlot gas te geven tot de heli loskomt, en dan tijdig op te vangen om te voorkomen dat je tegen het plafond eindigt. Kost even wat oefenen, maar het kan lonen, om even het sturen achterwege te laten en eerst even hierop te focussen.
-het zijdelingse schuiven opvangen met een tijdelijke stickuitslag. Dus gas geven, zodra hij begint te schuiven wat rechts cyclisch, en tegelijk met het loskomen die cyclische uitslag weer beheerst los laten (geld voor alle heli's behalve als er E-stab in zit)....
-bestel ook maar weer niet teveel accu's, want meestal gaat het vliegen na een half uurtje ingespannen bezig zijn alleen maar slechter, en dan ga je jezelf forceren, dus vaker crashen, en dat kost alleen maar frustratie en onderdelen.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Een paar keer "tip van Flip":

-Trimmen pas doen als de heli in de lucht hangt, niet op de grond.
-Blijft hij wegtrekken ook als de trim in de hoek staat, dan even kijken of alles in de buurt van de tuimelschijf nog wel goed zit. Soms is bijvoorbeeld de tuimelschijf geleider uit zijn vork geschoten, of een enkel keer zit het kogellagertje van de tuimelschijf niet helemaal goed en dan krijg je hem niet getrimd.
-Niet TE voorzichtig gasgeven, want in het "schuifelgebied" word de heli alleen maar onrustig, en maak je het jezelf dus onnodig moeilijk. De truuk is beheerst, maar vlot gas te geven tot de heli loskomt, en dan tijdig op te vangen om te voorkomen dat je tegen het plafond eindigt. Kost even wat oefenen, maar het kan lonen, om even het sturen achterwege te laten en eerst even hierop te focussen.
-het zijdelingse schuiven opvangen met een tijdelijke stickuitslag. Dus gas geven, zodra hij begint te schuiven wat rechts cyclisch, en tegelijk met het loskomen die cyclische uitslag weer beheerst los laten (geld voor alle heli's behalve als er E-stab in zit)....
-bestel ook maar weer niet teveel accu's, want meestal gaat het vliegen na een half uurtje ingespannen bezig zijn alleen maar slechter, en dan ga je jezelf forceren, dus vaker crashen, en dat kost alleen maar frustratie en onderdelen.

Groet, Bert

Bedankt voor de tips.

-Trimmen lukt nu redelijk. Alhoewel ik nog steeds het gevoel heb dat de heli naar voren wil, ook al staat de trim zo ver mogelijk naar achteren.
-Ik heb alles gecheckt, en ook de bijgeleverde tool voor de zekerheid even gebruikt om de swashplate goed te zetten. Maar ik zie geen rare dingen en alles lijkt goed te staan. Het zal dus nog wel liggen aan gebrek aan stuurmanskunst :cool:
-Dat is inderdaad een hele goede tip kwam ik achter. Het lukt me nu redelijk om vrij snel genoeg gas te geven om op te stijgen maar niet tegen het plafond te vliegen. En inderdaad vliegt en dan al direct een stuk rustiger. Ik heb wel veel last van het pendulum effect. Maar daar wordt ook overal voor gewaarschuwd dus het is niet anders.
-Recht cyclisch probeer ik nu ook te oefenen. Het is nog lastig om op tijd op te houden zodat de heli niet direct de rechterhoek invliegt.
-Ik wilde er vier accu's bijbestellen. Dan heb ik in totaal een half uur vliegtijd en dat leek me ook wel een goed plan.

Ik moet zeggen, dat de 6e vlucht al een stuk beter ging. Het lukt me inmiddels om 1-2 minuten in de lucht te hoveren. En het crashen gebeurt bijna niet meer omdat ik op tijd kan landen.

Het is best een uitdaging. Het zweet staat in mijn handen . Maar ik vind het hardstikke leuk. Volgens mij kan ik de komende tijd nog prima vooruit met dit beessie!

Groet,
Peter

Ha dromer1967. Je hebt er eentje gehaald zie ik, leuk! Het is inderdaad moeilijk in het begin, 4 kanalen om rekening mee te houden zijn er 3 teveel :D En je hebt ze alle 4 nodig om netjes te kunnen hooveren.

Dat elevator-trim helemaal naar achter staat hoort eigenlijk niet zo. Uit de doos zijn meestal geen tot een paar piepjes voldoende om bij te trimmen. De swashplate tool gaat er zodanig om dat deze een beetje klemt?. De swashplate moet geheel in de lagers zitten, heel belangrijk. Staat de swashplate voor je gevoel wel recht?
Als je netjes de throttle doseert met opstijgen, moet de heli netjes, ietwat naar links, opstijgen om dan te blijven hangen voor zeker 5 a 10 seconden zonder cyclic input.

In elk geval veel plezier ermee! Het gaat sneller beter dan je de eerste dag denkt ;)

Ja heb er eentje gehaald en het is erg leuk! Vier kanalen is inderdaad erg veel :) Wat ik nu ook nog erg moeilijk vind is om de staartrotor bij te sturen bij gelijkblijvend gas. Nu is het vaak zo dat ik gas bijgeef of juist niet en dan schiet het ding de hoogte weer in :P

Het leek mij ook niet dat de elevatortrim helemaal naar achteren moet. Maar ik weet niet waar dat aan kan liggen. Met mijn lekenoog zie ik niets raars aan de swashplate en zo. En de tool klemt inderdaad een beetje. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik precies kan zien dat de swashplate recht staat?

Wat er nu gebeurt is dat als ik de throttle redelijk snel doseer zodat de heli snel stijgt, is dat hij toch zeker een dikke meter van zijn plaats gaat. Vervolgens gaat hij ronddraaien in een pendulum effect van ongeveer een meter doorsnede. En moet ik, voor mijn gevoel, nog voortdurend naar achter blijven sturen. Misschien dat er iets niet helemaal goed staat. Dat kan ik helaas niet zien.

Het kan ook zijn, dat ik iets verkeerds doe natuurlijk :) Het gaat echter al een stuk beter dan de eerste keer. Ik kan hem nu rond de 1-2 minuten in de lucht houden, waarbij ik hover over een vlak van 1-2 meter in het vierkant. Dus nog niet bijster nauwkeurig :P Omdat ik weinig ruimte heb in de kamer moet ik dan regelmatig landen omdat ik vergeet welke kan ik moet bijsturen :P

Misschien zou een ervaren persoon er eens mee moeten vliegen. Dan weet ik meteen of alles goed staat.

Maar het gaat met vallen en opstaan steeds beter en ik heb er veel plezier in. Heb twee accu's bijbesteld. Dan kan ik straks ongeveer 20 minuten vliegen. En dan ben ik er ook wel even moe van ;)

Back