En toen was de lipo leeg

WillydeWoofer

Forum veteraan
Ik heb het al diverse keren meegemaakt: een lege lipo tijdens een vlucht, met een noodlanding tot gevolg.
Hoe voorkom je zoiets? De ene keer waait het wat harder, soms vlieg je wat sneller. Is er een apparaatje dat je waarschuwt wanneer de lipo leeg raakt?
 
Als je de beschijving leest ;):
When the voltage goes below a set level the buzzer will sound and red LED will come on.

Maakt genoeg herrie. Ik heb ze bijna overal inzitten. En voor het geld kun je het niet laten.
 
Als je de beschijving leest ;):
When the voltage goes below a set level the buzzer will sound and red LED will come on.

Maakt genoeg herrie. Ik heb ze bijna overal inzitten. En voor het geld kun je het niet laten.

"REED THE FUCKING MANUAL, WIL" :D.

Bedankt voor de tip. Ik ga er een paar bestellen. Nu gaan de lipo's en de vliegtuigen er aan en ik houd niet van dergelijke onzekerheid.
 
Pas op met dit apparaatje. Veel mensen gaan te veel op zo'n ding vertrouwen en komen dan alsnog in de problemen. De spanning van een accu is namelijk geen goede indicator van de nog in de accu aanwezige energie. Het verloop van de spanning tijdens het ontladen is behoorlijk vlak. Wanneer de spanning echt gaat dalen en het alarm af gaat kan het al te laat zijn. De accu is dan al leeg en de spanning zakt binnen heel korte tijd zo ver dat je toch met een stil staande motor zal moeten landen.
Bij sommige van die alarmeringsapparaatjes kan je de spanning waarop het alarm komt binnen bepaalde grenzen instellen. Je kan dan voor een iets hogere spanning kiezen. Het nadeel daarvan is dan weer dat je ook te vroeg alarm kan krijgen. De accu is dan nog echt niet leeg en toch krijg je bij vol gas dat alarm. Dat komt omdat de spanning altijd iets meer inzakt wanneer je meer stroom uit de accu gaat trekken. Dat effect wordt erger naarmate de accu ouder wordt en/of vaker geladen en ontladen is.
Het is en blijft lastig om te bepalen wanneer je het beste kunt gaan landen. Uitproberen en eventueel aantekeningen bij houden (al dan niet op papier) van je vliegtijden en vliegstijl kan je hierbij helpen. Zo kan je na verloop van tijd behoorlijk goed inschatten hoe lang je (nog) kunt vliegen. Zelf vlieg ik met een bepaald model met de timer die aan het gas is gekoppeld. Wanneer ik ongeveer 1/4 gas of meer geef gaat de timer lopen. Wanneer ik "normaal" vlieg kan ik zeker 15 minuten vliegen, de timer staat op 12 minuten. Geeft de timer dus aan dat het tijd is om te landen dan heb ik nog voldoende tijd om dat ook veilig te doen.
Ga ik echter "stunten" of anderszins veel vermogen gebruiken dan kan die 12 minuten al te lang zijn. In dat geval kijk ik af en toe naar de timer en ga al landen als er 10 minuten voorbij zijn. En zelfs dat gaat nog wel eens mis en heel af en toe moet ik ook nog wel eens een "buitenlanding" maken omdat ik het veld niet meer kan halen. Gelukkig geen probleem want we hebben ruimte genoeg rond ons veld.
 
De mooiste oplossing is natuurlijk telemetrie, als je zender dit aankan. En je met allemaal dezelfde capaciteit packs vliegt.
Alarmpje bij 75% capaciteit, ideaal.

En anders je timer toch wat behoudender instellen, en wat bewuster vliegen.
 
Pas op met dit apparaatje. Veel mensen gaan te veel op zo'n ding vertrouwen en komen dan alsnog in de problemen. De spanning van een accu is namelijk geen goede indicator van de nog in de accu aanwezige energie. Het verloop van de spanning tijdens het ontladen is behoorlijk vlak. Wanneer de spanning echt gaat dalen en het alarm af gaat kan het al te laat zijn. De accu is dan al leeg en de spanning zakt binnen heel korte tijd zo ver dat je toch met een stil staande motor zal moeten landen.
Bij sommige van die alarmeringsapparaatjes kan je de spanning waarop het alarm komt binnen bepaalde grenzen instellen. Je kan dan voor een iets hogere spanning kiezen. Het nadeel daarvan is dan weer dat je ook te vroeg alarm kan krijgen. De accu is dan nog echt niet leeg en toch krijg je bij vol gas dat alarm. Dat komt omdat de spanning altijd iets meer inzakt wanneer je meer stroom uit de accu gaat trekken. Dat effect wordt erger naarmate de accu ouder wordt en/of vaker geladen en ontladen is.
Het is en blijft lastig om te bepalen wanneer je het beste kunt gaan landen. Uitproberen en eventueel aantekeningen bij houden (al dan niet op papier) van je vliegtijden en vliegstijl kan je hierbij helpen. Zo kan je na verloop van tijd behoorlijk goed inschatten hoe lang je (nog) kunt vliegen. Zelf vlieg ik met een bepaald model met de timer die aan het gas is gekoppeld. Wanneer ik ongeveer 1/4 gas of meer geef gaat de timer lopen. Wanneer ik "normaal" vlieg kan ik zeker 15 minuten vliegen, de timer staat op 12 minuten. Geeft de timer dus aan dat het tijd is om te landen dan heb ik nog voldoende tijd om dat ook veilig te doen.
Ga ik echter "stunten" of anderszins veel vermogen gebruiken dan kan die 12 minuten al te lang zijn. In dat geval kijk ik af en toe naar de timer en ga al landen als er 10 minuten voorbij zijn. En zelfs dat gaat nog wel eens mis en heel af en toe moet ik ook nog wel eens een "buitenlanding" maken omdat ik het veld niet meer kan halen. Gelukkig geen probleem want we hebben ruimte genoeg rond ons veld.

Oke, zaligmakend is het dus niet.
 
Net zo min als een timer. Alleen met telemetrie is een echte verbruiksmeting mogelijk. Maar deze piepers zijn goede indicatoren.
 
Het is zoals met heel veel metingen: de helft van de nauwkeurigheid zit in de interpretatie....

Ik ken mijn eigen vliegstijl, en weet hoe lang ik toe kan met een bepaalde hoeveelheid brandstof of met een bepaalde acculading.

Ik weet ook, dat als het alarm gaat op het moment dat ik even vol gas geef, dat ik dat dan met een korrel zout moet nemen.
Voor mijn indoor lesheli's kijk ik naar de accuspanning bij hoover, en dat is meer dan nauwkeurig genoeg....Als die onder de 10,5 V komt, moet ik gaan nadenken over of ik eigenlijk nog wel langer door wil vliegen... :D
 
De mooiste oplossing is natuurlijk telemetrie, als je zender dit aankan. En je met allemaal dezelfde capaciteit packs vliegt.
Alarmpje bij 75% capaciteit, ideaal.

Telemetrie is in die zin handig dat je een terugmelding op je zender krijgt. Het verhelpt echter niet het onderliggende probleem: een accurate capaciteitsmeting. Bij mijn weten zijn er niet zoveel apparaatjes waarmee je nauwkeurig tijd*stroom kunt meten, meestal blijft het beperkt tot terugmelding van de accu spanning. Wat dan wel weer telt: op bvb. een T14SG (telemetrie) zender kun je de alarm spanning prima instellen. met trillen van je zender als het alarm afgaat.
 
Lipo`s zijn plots leeg zonder waarschuwing. Daarom is het erg verstandig om een timer te gebruiken en daarna te laden om te zien hoeveel erbij wordt geladen. Heeft ook te maken met de vliegstijl.
 
Bij mijn weten zijn er niet zoveel apparaatjes waarmee je nauwkeurig tijd*stroom kunt meten, meestal blijft het beperkt tot terugmelding van de accu spanning

Ik kan zo gauw geen echte verbruiksmeter vinden (meende dat o.a. Eagle Tree er eentje had, maar zie hem zo gauw niet), maar een stroom meting is geen enkel probleem, en het zou me niks verbazen als een OpenTX zender dit probleemloos in de zender kan omrekenen naar een mAh waarde. Tenminste, mijn Taranis heeft die eenheid mAh wel in zijn lijstje van parameters staan.

Hoe dat dan moet, dat weet ik uiteraard nog niet (heb het ook niet nodig, dus niet in verdiept....:D)
 
In mijn slepers gebruik ik een Unilog (2) in samen werking met de Jeti telemetrie, is zeer nauwkeurig.
 
Net zo min als een timer. Alleen met telemetrie is een echte verbruiksmeting mogelijk. Maar deze piepers zijn goede indicatoren.

Het is een hulpmiddel begrijp ik, zoals een kunstgebit, steunzolen, een leesbril, een blindegeleide hond :D.
Exact zo is het. Het is een hulpmiddel en als je die goed gebruikt kan je er zeker profijt van hebben. Ik waarschuw alleen tegen "blindvaren" op die dingen, ook op je timer! Te veel mensen zijn daarmee al de mist in gegaan.
 
Ik heb mn timer staan op een ernstig "verkwistende" dag..
oftewel, als ik met rondscheuren, windkracht 4 nog voldoende in de accu heb, heb ik dat op andere momenten zeker.
Ja, dan heb je nog wel eens 3 minuten vliegtijd in de accu. Heeft die accu ook eens een rustige dag.

Ander puntje is de staat van de accu.
Dus af en toe even luisteren hoe hij oppakt (en volhoudt), om te zien of het voltage heftig inkakt.
Die ene slechte cel stort bij een slechte accu wat eerder in, waardoor het totaalvoltage meezakt. en de accu volgas dus niet vol kan houden.
Maar, als je halfgas vliegt doet hij het wel.. Dat maakt dit soort dingen zo leuk.
op de grond zie je dit aan het voltage vaak niet. alle cellen staan dan redelijk gelijk..
Alleen is de slechte cel gewoon al weer een stevig stuk bijgekomen.
zet er belasting op, en hij keldert weer. Of op de lader, de cel die continu een wat hoger voltage heeft dan de rest, is de slechte cel...

Als je toestel er binnen de timer mee stopt.. Dat is ook een goede indicator dat je accu rot is.
Moet je wel je timer op een enthousiaste dag afgericht hebben..
Meestal gaan dat soort accu's vlot achteruit.. dus niet te lang blijven gebruiken.

ALS het je overkomt (regelaar stopt ivm lege accu) moet je het gas onderin gooien.
geef de accu de tijd om even bij te komen. niet gas blijven geven..
ondertussen zweef je op het gemakkie omlaag. wat lager bij de grond heb je de keuze tussen een lage gasstand, en wat langer gas kunnen geven.
of 1 klap vermogen waarna je meteen alles kwijt bent..
 
ALS het je overkomt (regelaar stopt ivm lege accu) moet je het gas onderin gooien.
geef de accu de tijd om even bij te komen. niet gas blijven geven..
ondertussen zweef je op het gemakkie omlaag. wat lager bij de grond heb je de keuze tussen een lage gasstand, en wat langer gas kunnen geven.
of 1 klap vermogen waarna je meteen alles kwijt bent..

Deze tip kreeg ik ook van de zeer ervaren winkelier uit Waalwijk. Student bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top