Ender-2 DIY 3D printer

Heren, (en voor zover ik weet één dame .. )

Een tijdje geleden ben ik begonnen met de voorbereidingen voor een nieuw project

Dat topic draait hier http://www.modelbouwforum.nl/threads/panther-watercar.251079/ omdat ik dacht dat de meeste 'bouwstress' in het 'romp verhaal' zou gaan zitten. Achteraf had ik het beter hier kunnen plaatsen want het 'wiellen verhaal' stokt tot nu de meeste energie op...:hammer: Mocht je het willen volgen, neem er daar een abo op.

De Panther zal uit vele 3D delen gaan bestaan, in eerste instantie was het plan om die bij Shapeways te laten printen. Maar gaandeweg heb ik besloten om zelf een printer aan te schaffen. Deels omdat het bij Shapeways toch redelijk in de papieren ging lopen, en omdat je met zelf printen heel snel aanpassingen kunt maken mocht iets niet lukken, passen of werken zoals je dacht. Daarmee kom ik dan op het juiste onderwerp; de Ender-2 3D printer.

Mij ervaringen daarmee tot nu toe, puntsgewijs:

- Opbouw
Na de printer hier nl.aliexpress.com/item/2017-Newest-CREAL...s.9042311.0.0.YRsTKc besteld te hebben via hun DE magazijn was hij drie dagen later in huis. Netto 145 euro.... Van de bouw heb ik geen foto's, maar hier is de bouwvideo van de fabrikant
.
Die meneer flikt het in 20 minuten, ik had er anderhalf uur voor nodig. Toen stond dit op tafel:

- Software
Was eerst even een dingetje, de meegeleverde Cura Slicer software wou niet op mijn Windows 10 systeem installeren. Gelukkig is Google nog steeds your friend en snel had ik een werkende versie op de PC staan. De firmware in de printer werkte meteen zoals behoort.

- Eerste druk
Dat ging dan minder voorspoedig. De eerste drie drukken waren hoofdzakelijk plastic draadjes... Na het bed echt goed afgesteld te hebben (blijkt echt belangrijk te zijn), en de printtemperatuur uiteindelijk juist stond ging het veel beter

- Stabiliteits test
Omdat ik delen voor de wielophanging wilde drukken, die toch goed stevig moeten zijn, heb ik vervolgens eerst een proefdruk getekend en in PLA en PETG gedrukt

Dat blijkt goed stevig. PLA is strakker en harder, PETG geeft wat elasticiteit, wat voor draagarmen juist een plus is. Daarnaast is PLA temperatuurgevoellig dus ga ik de ophangingsdelen in PETG drukken.

Laatst bewerkt:
Daarna zijn er een aantal proefdrukken geweest om de detaillering te kunnen beoordelen, waarvan hieronder een aantal:

Quincy gashendel schaal 1:5,2, voet 30mm, hoogte 25mm. Links met 0,2mm laagdikte resolutie, rechts met 0,1mm

Een carburateur, ook 1:5,2, deze in 0,1mm gedrukt. Asje waar hij aan hangt is 2mm

En het eerste deel dat daadwerkelijk op de auto gebruikt gaat worden, eveneens PLA met 0,1mm. Achter de letters is het 0,7mm dik, wordt volledig vlak en zonder vervorming geprint.

Daarna is de 'productie' opgestart en heb ik verschillden delen voor de ophanging in PETG gedrukt, met 0,2mm resolutie. Uurtje drukken per stuk ongeveer.

De passing blijkt goed, de printer drukt ook werkelijk in de afmetingen zoals getekend, wijkt hooguit 0,05 tot 0,1 mm af! Alleen de gaten voor de lagers waren iets te krap. om uitzetting van het PETG te compenseren blijkt voor klempassing het gat 0,3mm groter te moeten zijn, voor glijpassing 0,5mm.

Hier de samengebouwde ophangingen

(Naaf is van Traxxas, draagarm en steun is geprint)

Inmiddels heb ik één upgrade voor de Ender-2 getekent en geprint; een filament bescherming. De draad loopt normaal gesproken langs de ingevette trapezium--stang van de Z-as en pakt daarmee naar mijn idee vet op. Daarom deze bescherming

En een tweede update zit er ook op, een andere ventilator duct die de koellucht beter over het te printen object leidt. Deze gedownload van Thingiverse.com.

Laatst bewerkt:
Nee, Lex, er zijnhier tenminste 2 dames actief!

Maar de bouw van een printer en wat je daarmee kunt maken is een heel nieuw aspect op het modelbouw-truckers forum.
Leuk, dit blijf ik zeker volgen, (zolang als ik je kan volgen tenminste, pun intended).
Cor

Hallo Lex, mooi om te zien hoe deze 3D printer werkt en je steeds wat verder komt in het maken van onderdelen.
Interessant onderwerp blijf dit volgen.

mvg Marceline

Dag lex,
Ik lees dat je een proefprint hebt gedaan van een 1:5,2 Quincy gashendel, is het mogelijk het 3D bestand van je te ontvangen, om hem hier op het werk te laten 3dprinten?

Back