Ik zit me al enige tijd af te vragen hoever je kunt gaan met Energie Efficiency bij grotere modelheli's. En dan bedoel ik niet hoe lang kun je max. vliegen op een 12S pack. Wat ik me afvraag is of een .60 size heli kan vliegen met een 5S of 6S lipo en hoever je dat dan kunt rekken.
Uit de artikelen in de recente ROTOR magazines kun je opmaken dat er een aantal (voor de hand liggende) factoren zijn die bepalen hoe lang je kan vliegen met een bepaalde hoeveelheid energie.
Die factoren zouden kunnen zijn:
-1) Hoe groot is de capaciteit van je accu
-2) Hoeveel cellen (dus hoe hoge spanning) vliegen we
-3) Hoeveel energie neemt de motor op (hoe groot/zwaar is die)
-4) Wat is het totaalgewicht van de heli
-5) Wat voor rotorkop hebben we (flybarless/ multiblade)
-6) Wat voor toerental vliegen we
De standaard antwoorden zouden kunnen zijn:
-1) Zo groot mogelijke capaciteit, maar dat brengt ook gewicht met zich mee
-2) Hoe meer spanning hoe lager de stroom dus hoe minder verliezen. Maar hoe hoger de spanning hoe duurder de motor/regelaar/accu's
-3) We willen een "zuinige" motor, maar te zuinig geeft te weinig power
-4) Hoe lichter hoe beter maar dat is in tegenspraak met 1) en 2), en wanneer neemt de stabiliteit daardoor af?
-5) Flybarless neemt minder energie op als een flybar, maar is een multiblade kop nou ook nog zuiniger dan?
-6) Hoe lager toerental hoe minder energie het kost. Maar wanneer gaat de stabiliteit eronder lijden?
Uit de artikelen in de recente ROTOR magazines kun je opmaken dat er een aantal (voor de hand liggende) factoren zijn die bepalen hoe lang je kan vliegen met een bepaalde hoeveelheid energie.
Die factoren zouden kunnen zijn:
-1) Hoe groot is de capaciteit van je accu
-2) Hoeveel cellen (dus hoe hoge spanning) vliegen we
-3) Hoeveel energie neemt de motor op (hoe groot/zwaar is die)
-4) Wat is het totaalgewicht van de heli
-5) Wat voor rotorkop hebben we (flybarless/ multiblade)
-6) Wat voor toerental vliegen we
De standaard antwoorden zouden kunnen zijn:
-1) Zo groot mogelijke capaciteit, maar dat brengt ook gewicht met zich mee
-2) Hoe meer spanning hoe lager de stroom dus hoe minder verliezen. Maar hoe hoger de spanning hoe duurder de motor/regelaar/accu's
-3) We willen een "zuinige" motor, maar te zuinig geeft te weinig power
-4) Hoe lichter hoe beter maar dat is in tegenspraak met 1) en 2), en wanneer neemt de stabiliteit daardoor af?
-5) Flybarless neemt minder energie op als een flybar, maar is een multiblade kop nou ook nog zuiniger dan?
-6) Hoe lager toerental hoe minder energie het kost. Maar wanneer gaat de stabiliteit eronder lijden?