Energie Efficiency bij .60 size heli?

Ik zit me al enige tijd af te vragen hoever je kunt gaan met Energie Efficiency bij grotere modelheli's. En dan bedoel ik niet hoe lang kun je max. vliegen op een 12S pack. Wat ik me afvraag is of een .60 size heli kan vliegen met een 5S of 6S lipo en hoever je dat dan kunt rekken.
Uit de artikelen in de recente ROTOR magazines kun je opmaken dat er een aantal (voor de hand liggende) factoren zijn die bepalen hoe lang je kan vliegen met een bepaalde hoeveelheid energie.

Die factoren zouden kunnen zijn:
-1) Hoe groot is de capaciteit van je accu
-2) Hoeveel cellen (dus hoe hoge spanning) vliegen we
-3) Hoeveel energie neemt de motor op (hoe groot/zwaar is die)
-4) Wat is het totaalgewicht van de heli
-5) Wat voor rotorkop hebben we (flybarless/ multiblade)
-6) Wat voor toerental vliegen we

De standaard antwoorden zouden kunnen zijn:
-1) Zo groot mogelijke capaciteit, maar dat brengt ook gewicht met zich mee
-2) Hoe meer spanning hoe lager de stroom dus hoe minder verliezen. Maar hoe hoger de spanning hoe duurder de motor/regelaar/accu's
-3) We willen een "zuinige" motor, maar te zuinig geeft te weinig power
-4) Hoe lichter hoe beter maar dat is in tegenspraak met 1) en 2), en wanneer neemt de stabiliteit daardoor af?
-5) Flybarless neemt minder energie op als een flybar, maar is een multiblade kop nou ook nog zuiniger dan?
-6) Hoe lager toerental hoe minder energie het kost. Maar wanneer gaat de stabiliteit eronder lijden?

Een Logo 600 van 3,2kg kan toch ook met 6S vliegen?

Wat ik zou willen proberen is om een lichte .60 size heli te bouwen met een .60 equivalent electromotor en een accupack van 5 of 6 cellen 6000mAh.
Die moet dan minder dan 4 kg wegen, beter nog 3,5kg en zal een flybarless (1,5m) Peka-Knipprath 2-bladskop hebben. Die kan een rotortoerental van ca. 1100rpm goed hebben.

Recent heb ik ook nog een Peka-Knipprath (1,4m) 5-bladskop gekocht en ik denk dat ik hiermee nog betere resultaten kan halen vanwege de (vermoede) hogere efficentie en het nog lagere rotortoerental.

Wie haalt mij uit de droom... kan het of kan het niet? Is er nog mee te vliegen dan?

Heeft er iemand tips om te berekenen wat er wel- en niet kan, wat de vluchttijden kunnen zijn?

permamedia

Waarom zou je 6S willen? Met 12S ben je niet per se zwaarder uit. Wel win je in efficiency.

12S3300 met een geschikt KV motor op een 60 size van rond de 3.2 kg geeft je dan een vliegtijd tussen de 5 a 15 minuten afhankelijk van toerental.

6S kan ook, wil je dan dezelfde hoeveelheid energie mee de lucht in slepen kom je op 6600mah uit.

Op 6S zal het gem. A wel een stuk hoger liggen, de boel wordt flink warm en je packs slijten stukken sneller.

Back