engel duiktank

Discussie in 'Duikboten' gestart door mr. maniac, 5 apr 2012.

  1. mr. maniac

    mr. maniac

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    170
    Locatie:
    flevoland
    Hallo

    Ik ben hier nieuw en ben nog een beetje aan het uitvogelen hoe alles werkt:confused: hopelijk zit ik hier goed... op het moment ben ik bezig met een onderzeeer naar eigen ontwerp. het model is ongeveer 1 meter lang en is gemaakt van polyester. het schiet al aardig op dus word het tijd om een duiktank/cillinder aan te schaffen na een tijdje zoeken kwam ik op een duitse site terecht die dat soort spul verkoopt.. nu is mijn vraag zit er ook een engelduiktank dealer in nederland?:help:

    alvast bedankt:)
     
  2. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Hallo Mr.

    Welkom bij het duikboot hoekje ( lees onderzee boot hoekje, haha anders is hier weer een discussie over LOL )
    De duiktanks van Engel zijn zeer goed, en je hebt de keuze uit verschillende systemen en spanningen.
    Er zit een modelbouw zaak in Den Bosch, die complete duikboten van Engel heeft, maar of deze ook losse duiktanks verkoop weet ik niet. Hier zal ik een PB-tje sturen anders krijgen we een winkel bespreking en dat is hier niet toegestaan.

    Vorige week heb ik een duiktankset bij Engel gekocht, zaterdag bestelt en de volgende woensdag in huis, dit is wel supersnel. Er komen 10 euro aan verzendkosten bij. Wij als " duikboot kapiteins " bestellen veel in het buitenland omdat het aanbod in Nederland hiervoor beperkt is.
    De enigste die ik ken in Nederland is Triple-S ( lees Lex Verkuijl, een beetje reclame mag wel, toch Lex? ), deze verkoopt magneetschakeaars en uitgebreide stuurelektronica e.d. voor duikboten, voor de rest zou ik het niet weten.

    Plaats eens wat foto's van je project hier op het forum

    Hans
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2012
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Ook van mij welkom in het onderwaterdeel van het MBF!

    Engel heeft geen reguliere dealer / importeur voor Nederland. Een enkele modelbouwzaak heeft misschien iets te koop, zoals Hans al zegt, maar de meesten van ons bestellen rechstreeks bij Engel. Levering is meestal vlot, en de service bij vragen of problemen via email (engels of duits) is prima.

    Kom anders 28 Mei eens langs in Biddinghuizen. Bij Vaargroep Flevoland is er dan een drukbezochte duikbootmeeting. Daarna rij je waarschijnlijk met een hoofd vol ideeën weer naar huis! seabottom-subsail-2012-a
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. mr. maniac

    mr. maniac

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    170
    Locatie:
    flevoland
    28 mei stond al genoteerd in de agenda:) een kennis van mij zit bij de club in biddinghuizen. ik had op de duitse site al een aantal tanks gezien maar aangezien mijn budget erg krap is was ik eigenlijk opzoek naar t goedkoopste zegmaar. ik zal proberen of ik foto's kan plaatsen:) alvast bedankt voor de info;)
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Misschien dat dit helpt:



    Succes, en groet,

    Ad Bakker
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. mr. maniac

    mr. maniac

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    170
    Locatie:
    flevoland
    [​IMG] er das 1:p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Tweede deel van het filmpje, als je bericht intypt, op de plaats waar je de foto wilt hebben, rechts onder op "toevoegen" bij Mijn foto's klikken, dan uit pop-up de gewenste foto kiezen en aanklikken.

    Groet,

    Ad
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Een Engel tank is een beproefde methode, maar niet de goedkoopste. Met een ballasttank (zelfbouw, PVC pijp) die vol en leeg gepomp wordt door een tandwielpomp kan het voordeliger. Zeker als je dit doet met een open ontluchting naar buiten, al lever je dan wel wat veiligheid in.

    En dan hoef je ook niet naar 't buitenland, sterker, je hoeft de polder niet eens uit ... Triple-S Seabottom Submarine Systems
    (die link niet als 'verkooppraatje', maar om een eventueel alternatief aan te geven)



    PS, wij hebben hier de gewoonte om met onze naam af te sluiten, dat 'praat' wat makkelijker.
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    zo te zien een model van de koersk
    maar met nog veel schuur en plamuur werk aan
    triple S is zeker bruikbaar maar dan zou ik wel werken met een bajonet sluiting een een dikwandige pvc buis
    want als je heel die boot moet gaan balasten gaat die wel erg zwaar worden om te tillen

    gr raf
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Raf,

    In de eerste posting staat dat de boot 1 meter lang is. Valt dan wel mee, we bouwen niet allemaal twee meter monsters ... ;)
     
  11. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Ik heb nog wel een Engel duiktank liggen. Er zit alleen wel een hele duikboot omheen. ;)

    De tanks zijn te bestellen via Norbert of Engel zelf.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    nee dat is waar maar als dat een zo te zien koersk model is dan is de dubbel of 3 dubbel breedte van een normlale boot
    mijn fox is wel 2 meter en lang maar die is maar 12 cm breed
    en deze ziet er mijn gedacht een stukje breder uit
    dus verhouding gewijs is dit meer boot dan mijn foxje

    wat norbert aan gaat die zit nu alles klaar te maken voor dortmund
    hij was zondag in mol (heeft een goeie dag gehad hahaha )
    en je kan er nederlands tegen praten dat scheelt ook weer een hap
    maar vooral goeie service en dat vind ik ook wel iets waard

    gr raf
     
  13. mr. maniac

    mr. maniac

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    170
    Locatie:
    flevoland
    hallo

    het begon met het idee van een typhoon maar daarvan vind ik persoonlijk de toren te ver naar voren staan.. dus het model is er wel van afgeleid;) dit word alleen een enkel schroever met de toren verder in het midden de afmetingen waren(van de schuimmal: 97x10x17 de totale lengte zal dus iets over 1 meter zijn. de wtc heb ik nog niet gebouwd. ik wou eigenlijk eerst de romp af hebben:oops: dit koste meer tijd als verwacht. wat er op de foto te zien is was de 1e laag;) deze is al geschuurd en opnieuw in de hars gezet dus een stuk gladder:)

    nog even over de duiktanks... ik ga toch liever voor safe;) ik zou het namelijk erg jammer vinden als mijn subje niet meer bovenkomt o.i.d

    m.v.g abel

    (schroef met naaf) gedraaid op school
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ???? wat noem je safe ???
    mijn boten duiken reeds jaren op het ontwerp principe van de tripple S
    en ik ben reeds 35 jaar bezig met duikboten en er is er maar 1 keer eentje 10 uur onder water gebleven
    en dat was het derde jaar en deze boot zat vol met save zooi maar hij bleef wel onder

    nu eenvoudig en wat er niet in moet zitten er niet in steken is het moto
    enige safe is de acu controle meer save spullen zitten der niet meer in
    de rest noemen we gezond verstand
    hapert er iets voor je de boot te water laat NIET te water laten en later thuis kijken wat er verkeerd is

    gr raf
    hier wat filmpjes van in nederland ,duitsland en belgië

    Reportage
     
  15. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Abel,
    als je voor safe gaat zou ik maar goed lezen wat je hier geadviseerd wordt.
    En het wiel is al uitgevonden hoor.
    Er zijn mensen die varen al 25 jaar met dezelfde boot.
    Hoezo safe?

    Als je een Engel tank besteld bij Engel of Norbert en je besteld de 2 kanalenschakelaar (bts) er ook bij dan zit je echt save.
    Er zit daar een fail save ingebouwd.
    Het kost wat maar je hebt ook wat.
    Trouwens Lex heeft een systeem van zakken die vol gepomt worden.

    Hein
     
  16. mr. maniac

    mr. maniac

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    170
    Locatie:
    flevoland
    ik zat zelf te denken aan: presure switch,accucontrole en water safe. of is dit al te veel? het is mijn 1e sub. dus het is allemaal een beetje tasten in het duister.
    is er toevallig iemand die in de buurt woont van zeewolde? en waar ik eventueel even kan kijken wat er allemaal in moet/kan. zijn er nog meer dingen die ik moet weten voor het duiken?
    ik heb op het moment een F-14 zender met de standaard 4 functies, dat worden volgens mij dan: 1 vooruitachteruit 2 links recht 3: dynamishc duiken 4: statisch duiken?

    m.v.g abel
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Abel,

    Volgens mij is Lelystad al een paar keer voorbij gekomen als je opgelet hebt ..... ;) Voor je afdichtingen zit je trouwens gebeiteld, met Technirub om de hoek!

    Ik schreef 'mindere veiligheid' in het geval van een open ontluchting naar buiten. Met zo'n systeem moet de ontluchting boven water zitten (in de toren of periscoop) als je de tank wilt kunnen legen, anders wordt er alleen water rondgepompt en blijft de boot onder. Met een ontluchting in de WTC is een Triple-S systeem net zo veilig als een Engel duiktank. Jij was op zoek naat het goedkoopste, veiligheid kost helaas ook wat.

    Pressure switch is in mijn ogen niet nodig, doet hetzelfde als een water in de boot detectie. Waterdetectie is dan weer wel een zinvolle veiligheid. Accucontrole kan, maar is alleen noodzakelijk bij gebruik van Lipo's. Bij lood of NiMH merk je vanzelf als de boel leeg raakt. Vergeet de balangrijkste niet; ontvangstcontrole. Als er geen radiosignaal meer binnenkomt moet de boot opduiken.

    @Hein, niet zakken, maar gebaseerd op een ballasttank met daarin voelers voor het waterniveau. Afslag bij vol, leeg, failsafe's bij overlopen en water in de boot door lekkage, zenderuitval.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    het stuursysteem van lex of norbert hebben haast gelijke standaarden
    alleen die van norbert houd als je het instelt ook je accu spanning in het oog
    ik weet niet of lex al zulke update gedaan heeft maar dat komt dan nog wel
    hem kennede
    alles wat je wilt zit in de bts van norbert
    tank sturing ,lek kontrole,accu controle ,en tank vol detectie

    meer moet dat niet zijn
    kom anders naar een treffen en bekijk de verschillende mogelijkheden
    de eerst volgende is in mol op 13/05
    een foto om een idee te geven hoeveel duikboten daar aanwezig zijn
    [​IMG]
    dit was op het laatste treffen op 1 april
    ik moet de andere foto's nog online zetten
    en normaal ben ik er ook nog met een boot of 5 maar door famillie omstandigheden kon ik er niet bij zijn deze keer

    gr raf
     
  19. mr. maniac

    mr. maniac

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    170
    Locatie:
    flevoland
    oke:)
    bedankt voor de informatie.
    ik heb even op google earth gekeken en mol ligt in belgie dat vind ik tog een beetje te ver weg:(als er 1 wat dicherbij is zal ik proberen aanwezig te zijn:) nu ga ik weer verder met mn romp tis lekker weer buiten dus perfect weer om te schuren:cool:

    groetjes abel
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo
    ja dat is een 201 km vanaf lelistad
    maar als ik naar biddinghuizen ga dan zijn dat er 231 km
    en dat doe ik elk jaar en naar hoogvliet is het 200 km
    komt keulen en dergelijke er ook nog bij
    tja voor de hobby moet je iets over hebben inet waar
    alleen hein die komt van nog verder
    daar is het voor nederland einde verhaal want daar is de afrit van de autostrade recht het water in

    gr raf
     

Deel Deze Pagina