Engeltank positie vraagje

• Topicstarter Topicstarter Danny van Dijk
  • Startdatum Startdatum
Hoi Danny,

v.w.b. de werking van de tanks zal er geen verschil zijn of je de spindelzijde naar het centrum van de boot of er vanaf monteert (zolang je twee tanks gebruikt natuurlijk).
Een aantal dingen waar je wel rekening mee moet houden:
- Doordat de tanks 'andersom' gaan vullen (dus in jouw geval eerst die zijde die het dichts bij het zwaartepunt van de boot zit) zal de boot in zekere mate minder stabiel afzinken. Iets moeilijker trimming dus. In hoeverre dat je hier echts iets van zult merken (ik neem aan dat deze boot voor het eerst gaat varen met Engel tanks?) is volgens mij beperkt;
- Realiseer je dat het klein periodiek onderhoud (smeren van de tandwieltrein en spindel) wat lastiger wordt: je zult de tanks mogelijk iedere keer moeten uitbouwen (afhankelijk van het ontwerp van je WTC);
- Probleemzoeken wordt mogelijk wat lastiger: de nokjes en mircroswitches zitten uit het zicht (ook afhankelijk ontwerp WTC).
Voor de rest: gewoon doen!

Jos

Danny

Dat ziet er uit als 'goed over nagedacht'. Toevallig (?) met Jan Huizenga ook regelmatig van gedachten gewisseld over de plaatsing van de duiktanks van Engel. Ook de constructie die Engel vaak gebruikt in z'n boten, die nogal beperkte WTC die zowel aan boeg als aan achtersteven veel vloedruimte overlaat is de revue gepasseerd. Jan en mijn conclusie was dat, mochten we ooit nog een Engel boot gaan bouwen, de WTC een stuk groter gaat worden en dat de spindels van de tanks naar buiten zouden gaan wijzen (voor zover natuurlijk mogelijk want bij sommige modellen krijg je dan wat andere problemen).
Aan jouw bouwresultaten te zien waren we niet de enigen met dat idee.

Conclusie:

Gewoon die tanks zo inbouwen (en ons laten weten wat de ervaringen zijn natuurlijk)...

Jos

Hoi Danny,

Heb je mee staan luisteren of zo :D :D :D :D

Dit is wel toevallig, omdat ik op termijn over de bouw van een Gato zit te denken en toen kwam dit idee ook voorbij, alleen daar kom je wel wat andere opstakels tegen (tandwielkast aandrijving, en aandrijving opklapbare voorste duikroeren) :? 8)

Maar dat is nog toekomst muziek, maar wel grappig dat je dit nu gewoon gaat toepassen, dit zou gewoon moeten werken, en hou je nu veel meer nuttige ruimte over in je WTC, je zou zelfs je duiktanks evenwijdig met de kiellijn kunnen leggen (lengterichting) en niet meer scheef in de romp.

Vriendelijke groeten,

Jan Huizenga.

Danny,

hoe/waar kom je aan die rubber afdichtingen ? hoe dik zijn ze ?

ik zoek een afdichting voor een wtc die uit 2 schalen bestaat.

Danny van Dijk zei:
KAAANIPS

Nu maar hopen dat de messingdekken van Jason snel komen.

grtz.

Danny

Mijn advies n.a.v. het 'coördineren' van de bestelling van 3x type XXI en 2x type IX deks van Jason:

blijven wakker schudden die man, en vooral geduld hebben. Het resultaat is er wel naar, maar je moet er wel 'even' (maandje of twee) op wachten...

Jos

Back