Enigma bouw/foto verslag

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door holco, 5 mrt 2011.

  1. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    [​IMG]

    Het gaat dus om die aan de linker kant :yes:

    Setup,

    Motor: Kontronik Kira 600-38 / 6.7:1
    Prop: RFM 16x17 wide (geeft zo'n 2.5Kw vermogen)
    Spinner: RFM 38/6mm mit Versatz, 5°
    Lipo: 2X Turnigy 3000mAh 4S 40C
    Regelaar: Himodel GX-200A + YGE optokoppler modul
    LMT 6mm connectoren
    Servo's roll + hoogteroer: DES 428-BB MG
    Servo's flaps: DES 448-BB MG
    BEC: CC 10A
    Ontvanger: Futaba R617FS
    Data: Unilog met 400A shunt 2x temp en een rpm sensor

    Door een link van Jos deze settings gevonden,

    C of G- 72mm back from the leading edge at the root.

    Elevator- in speed mode 5mm up 4.5mm down.

    Elevator- in thermal and normal mode 6mm each way.

    Aileron- 10mm up 5mm down in all modes.

    Snap flap- flap 4mm down, aileron 3mm down.

    In thermal mode drop the flaps 4mm and the ailerons 3mm.





    In de ronde holletjes van de roll roeren een 3.5mm gat geboord tot op de huid aan de bovenzijde en het geheel wat opgeruwd met de dremel vervolgens de ingekorte metalen ruderhorns verlijmd en uitgericht met 15min epoxy.

    [​IMG]

    De flaps ruderhorns zitten nu ook gefixeerd met 15min epoxy, later zal dit nog aan de binnenzijde van de flaps verstevigd worden met een stukje carbon roofing en 24U epoxy.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Binnenkant flap, zonder en met de carbon versterking,

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tussendoor nog even het apart bestelde 3mm gfk motorschot onder handen genomen.

    Eerst het gat in het midden wat groter gedraaid om de uitvul ring op het lager ruimte te
    geven.

    [​IMG]

    4x een 8mm gat tbv de koeling geboord, de steek 19mm zijn we nu ook meteen kwijt.

    [​IMG]

    4x een anti verdraaiing holletje gefreesd met de dremel en het geheel geschuurd, motorschot
    is nu klaar om in te lijmen.

    [​IMG]

    De rudder-horns van de roll roeren toch maar veranderd omdat dit mij niet lekker zat.

    Malletje tbv de maatvoering, oog zit nu exact boven het draaipunt.
    [​IMG]

    Het resultaat.
    [​IMG]

    Bekabeling voor de servo's uitgelegd.
    [​IMG]

    Aansluitingen op de MPX stekker gesoldeerd en geïsoleerd, plussen en minnen bij elkaar en 4x signaal, stekkers in elkaar om te voorkomen dat tijdens het solderen de pennen uit positie gaan.
    [​IMG]

    Het resultaat.
    [​IMG]

    Trekontlasting.
    [​IMG]

    Alle servo's zijn nu ook aangesloten.
    [​IMG]

    Ingelijmde flap servo.
    [​IMG]

    Bovenzijde vleugel.
    [​IMG]

    Onderzijde vleugel met de standaard kapjes.
    [​IMG]

    2mm rudderhorn gemaakt en een sparing gefreesd in het hoogteroer.
    [​IMG]

    Rudderhorn verlijmd, gat op 14mm vanaf scharnier lijn, de 1x3mm carbon strip ter versteviging
    van het hoogteroer zie je hier ook zitten.
    [​IMG]

    Stabilo gemonteerd.
    [​IMG]

    Gelijmde hoogteroer servo.
    [​IMG]

    RFM 38X6 +5 offset spinner zo aangepast dat de prop's mooi aansluiten op de romp en ver genoeg kunnen uitklappen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Motorschot gelijmd met Aerosil ingedikte 24u epoxy.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2011
  2. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Moet het scharnierpunt van de stuurstang in de controlhorn niet boven het scharnierpunt van het rolroer liggen?

    Gr. Jan
     
  3. pl119

    pl119

    Lid geworden:
    6 jun 2005
    Berichten:
    717
    Leuk..................

    dezelfde setup als ik.
    Alleen ik heb een 16 x 16 small en geen Versatz.
    Succes met de bouw en leuk een bouwdraadje!...;))
     
  4. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Mechanisch werkt dit prima en een evt. ongewenste differentiatie werk ik er met de computer zender wel weer uit.

    Gr,

    Mario
     
  5. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Holco,

    Gebruik je RFM 16x17 Wide of Smal.

    Gr Frank
     
  6. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Het is de wide Frank.

    Gr,

    Mario

     
  7. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Wat foto's toegevoegd en morgen weer verder.
     
  8. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Vlieg settings toegevoegd
     
  9. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Mario, hoe ziet jou stabilo er uit? Ik bedoel, hoe zit de sub ligger van je hoogteroer er uit? Of zijn ze die bij jou ook "vergeten".

    Wat betreft model geheugens van mijn zender, ik weet niet hoe ik die zo met de e-mail kan versturen. Zal van de week even kijken, terwijl ik de Enigma van Gio inprogrameer.
     
  10. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Die ligger zit er bij mij ook niet in Jos, vindt dit ook wel een erg slordig foutje en vreemd dat het zich blijft herhalen :confused: Maar het carbon buisje licht al klaar.

    Vwb het model geheugen,

    Het desbetreffende model laden - model select - klikken op het geladen model - copy - op internal klikken - deze verdraaien naar mem.card - copy - mem.card in de PC - .IMG bestand van de mem.card kopiëren naar de te verzenden mail.

    Heb jij je flap servo's bij function op flap staan of butterfly?

    Op flap kom ik eigenlijk uitslag te kort en op butterfly is dat juist voldoende maar dan mis ik weer bepaalde optie's :confused:

    Gr,

    Mario
     
  11. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Zo simpel was het dus niet!!

    Heb een programma van de Futaba website moeten downloaden en met die "Futaba File System Utility" kon ik dan uiteindelijk wel de data copieren.

    Er is trouwens ook een update voor de 12FG.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En/of met d.m.v. neutraalpositie van servoheveltje(s).
     
  13. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Als de ailerons aan de bovenhuid gescharnierd zijn dan zelfs liefst ietsje voor het scharnier aansturen zodat bij butterfly er een mechanisch voordeel is.

    Bij de flaps heeft hij het wel weer goed gedaan.
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Alle kisten hebben (dus) deze kier in het hoogte roer.
    Ik weet niet of je dat slordig moet noemen.
    Dat het er niet uit ontwikkeld wordt is omdat de fabrikant er geen erg in hebben... belang bij hebben of slechts klakkeloos Kopiëren... doen zoals het altijd is gedaan.... en nog 101 andere redenenen... ? Gissen...

    Maar... of hij daar mee gaat flutteren? Gillen als een klarinet-rietje?
    Zijn er gevallen bekend van flutterende staarten bij de Alex of Enigma, als gillende keukenmeiden door de lucht?
    zja... het gevoel... dan denk je... ziet er flimsy uit...

    Ben dus zeker nieuwsgierig naar het resultaat bij de Alex/Enigma die Jos prepareert.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2011
  15. Rob Hermens

    Rob Hermens

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Steenwijk
    Hoogteroer

    @all:

    Mijn V-Max Evo III (=Enigma via Lindinger) heeft hetzelfde "fenomeen" op het hoogteroer. Ik heb er een stripje kops balsa ingezet daarna is de torsiebestendigheid stukken beter.

    Om het fluiten te vermijden tevens dichtlipje geplaatst (lang leve cellotape en microballoons).

    Romp is klaar, nu nog roerhoorntjes in de vleugel plaatsen (leve Plastikman(Domi) van Ampere Junkies!), stuurstangen buigen, servos inlijmen en aan kabelboom solderen, afdekkapjes pas maken en bevestigen, zender proggen, CG en EWD checken en dan vliegen.

    Met vriendelijke groet,

    Rob Hermens
     
  16. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Wat betreft de servo kapjes en mensen die F5B willen gaan vliegen. Als je platte servo's gebruikt die niet buiten de huid uitsteken zoals 4x DS09 dan zou ik andere servo kapjes gebruiken. Servo kapjes die niet zo lelijk uit steken over de hele breedte van de servo maar enkel het roer stangetje verbergen en verder glad zijn. Denk dat dit wel eens 2 rakken kan schelen!!!

    Voor de flap servo kun je zelfs gewoon een dun plaatje glad laminaat gebruiken als je de servo hoorn maar kort genoeg maakt. Reken uit je aerodynamische winst!!!
     
  17. pl119

    pl119

    Lid geworden:
    6 jun 2005
    Berichten:
    717
    Kun je..........

    .aub even een foto plaatsen van dat stripje basla Rob?
    Dank!
     
  18. Rob Hermens

    Rob Hermens

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Steenwijk
    "Ruderholm"

    @kees(pl119)

    Foto word lastig daar mijn camera dat macroniveau niet trekt en ik tevens de aangebrachte dichtlip eruit zou moeten priegelen.

    Ik heb wel een foto van de bouw van mijn Vision waarin je idee kunt zien.

    [​IMG]

    Het is gewoon 3mm balsa met de draad vh hout vertikaal geplaatst (net als webbing(schotjes) tussen de ribben bij traditionele houtbouw), pas geschuurd daar dubbel taps en met iets ingedikte Uhu Endfest verlijmd zodat er een "Ruderholm" onstaat.

    Met vriendelijke groet,

    Rob Hermens
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. pl119

    pl119

    Lid geworden:
    6 jun 2005
    Berichten:
    717
    hartelijk.........

    dank!;)
     
  20. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Motorschot is nu ook klaar, zie eerste post.
     

Deel Deze Pagina