Enkele beginnersvragen..

• Topicstarter Topicstarter Matthi
  • Startdatum Startdatum
M

Matthi

Guest
Hallo allemaal..

Ik heb enkele vragen..

Ik ben in het bezit van een zweefvliegtuig, maar ik heb hem gekregen van iemand van een club.. waar ik 4 jaar geleden bij was.. Maar door omstandigheden kon ik niet meer naar die club gaan.. Maar ik heb alles nog, en zou graag opnieuw willen beginnen vliegen, maar zou het graag zelf leren.. Ik heb wel nog nooit gevlogen..

Van de club zeiden ze dat het een heel gemakkelijke is om te vliegen, hij heeft een spanwijde van 2.50m

Mijn vraag: - is het gemakkelijk om je vlieger zelf in de lucht te smijten? met je zender in je handen?

- En moest ik nu een simulator kopen, zou me dat helpen om te kunnen vliegen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!

Ps: Ik ben van Belgie (Gent) Weet er soms iemand een goede plaats om te vliegen? (regio gent)

hij gaat gergarandeert meteen de grond in (had ik ook) als je het alleen doet ik zou kijken of een ervaren vlieger je ff zou kunnen helpen

Njah.. Maar wat zou ik verkeerd kunnen doen..
Je moet hem toch opgooien, gas geven, en naar boven sturen.. en eventueel naar links of rechts bij corrigeren?

Het enige waar ik mee inzit is het landen.. Maar ik zou hem gewoon naar beneden laten komen.. en zachtjes de grond laten raken..

dat dacht ik ook, maar als hij niet hoog komt en je je stuurknuppel 5 sec naar links of naar rechts stuurt ,
gaat hij in een mooie spiraal van 3 sec en dan kan je je vliegtuig opgraven (ik heb het meegemaakt en het is lache totdat je vleugel 10 gram lichter is

Dus je bedoeld dat als je te lang naar links stuurt dat hij naar links onder begint te gaan, naar de grond toe?

Maar er bestaan toch ook zo van die kleine vliegtuigjes, waar je direct mee kan vliegen.. Waarom is het dan met de mijne, zwever, moeilijker dan met zo een klein vliegertje.. zoals de Swallow 2000V ( http://www.amersfoortairport.com/rtf.html )

Matthi

Hoi Matthi,

Jezelf "leren vliegen" gaat niet zomaar. Vliegen is best lastig. Als je toch zelf aan de gang gaat, gaat dat gegarandeerd samen met schade (of totaal gecrashte vliegtuigen). -Ik spreek uit ervaring-

Zonde om het risico te nemen je zweefvliegtuig de grond in te boren.

Zoek een modelvliegcub in de buurt. Daar zijn altijd mensen die je willen helpen.

Dan nog wat anders: Ik weet niet hoe het in België zit, maar je loopt de kans dat de verzekering niets dekt, als je iemand (of zijn / haar spullen) met je neerstortende zwever raakt.

Oefenen op een vliegsimulator helpt natuurlijk altijd, echt vliegen is toch net even anders.

Laat je nog even weten wanneer je een leuke club hebt gevonden? Waar ligt Merelbeke?? Misschien dat anderen je verder kunnen helpen naar een club in de buurt.

Groetjes,

JP

Merelbeke ligt bij Gent (oost-vlaanderen) België dus..

Misschien dat ik eerst een simulator koop..

Matthi, het lijkt me idd verstandig om eerst eens met een simulator te gaan proberen, nog beter is het om toch eens naar een club in de buurt te gaan.

Ik denk dat 99% van de modelvliegers kan beamen dat de eerste stap in de wereld van modelvliegen niet iets is die je maar zelf moet zetten, beter (en goedkoper) is het om eens met mensen te gaan praten die al de nodige ervaring en expertise hebben.

Maar goed...... in ieder geval veel succes toegewenst.

Dank je..

Maar het probleem is dat ik mij onmogelijk bij een club kan aansluiten.. Want de woensdag namiddag heb ik les.. En in het weekend ben ik niet thuis, want vriendin woont in izegem(west-vlaanderen) en ik zie haar in de week niet, en ik ga ieder weekend naar haar..

Maar ik ga zaterdag misschien naar een club gaan.. maar zou ik al zelfstandig kunnen vliegen na een bezoekje te brengen aan een club, en daar wat info vragen ivm opstijgen en landen enzo?

Alvast bedankt, Matthi..

maar zou ik al zelfstandig kunnen vliegen na een bezoekje te brengen aan een club, en daar wat info vragen ivm opstijgen en landen enzo
Nee natuurlijk niet!
Vliegen is niet iets wat je met wat mondelinge uitleg en paar lessen onder de knie krijgt.
Ik zou gewoon even informeren bij een club of er ook een instructeur is die door de week kan lessen ;)
Als het anders echt zo moeilijk voor je is om naar een club te kunnen raad ik je aan flink wat vlieguren op de simulator te maken, en voorbereid te zijn op een mogelijk kostbaar verhaal. Het is maar waar je voor kiest...

Maar ik zou wel met een zwever vliegen.. en ze zeiden dat het een gemakkelijke is om er mee te vliegen..

En is een simulator dan echt zo goed?

Jos? Uit Antwerpen? Zegt mijn naam jou iets :D ? 2e pegasus clublid op het forum? 8O

Niels

Hallo Niels,

Ben vroeger wel lid geweest van Pegasus maar nu ben ik lid van MACH en CONDORS. Kom soms wel eens langs in Beveren.

Jos

Tja, als ik alles zo doorlees ben je toch echt niet van plan om lessen te nemen ergens in een club.
Zonde want alles wat men je probeerd duidelijk te maken is echt wel waar...Ik hoop dat je een grootverdiener bent, want je gaat kosten maken...Op de simulator alleen lukt het niet hoor. Je moet echt praktijk ervaring opdoen. Heb je echt niet genoeg tijd, vraag je dan af of je deze hobby wel wil doen, want er kruipt namenlijk enorm veel tijd in.
Geen enkele beginnersbak is aanvankelijk gemakkelijk. Je moet de basis leren en begrijpen, pas dan kan je daarover iets zeggen.
Succes in je pogingen
Martin
www.biggs.nl

Ik ga morgen (zondag) eens naar een club gaan (in Zomergem, belgië)
Eigenlijk zou ik iemand moeten vinden die het mij zou kunnen aanleren, maar dan wel in de week.. En zou dan graag zelfstandig verder vliegen..

Ben vandaag naar de club geweest in zomergem (België)
Eerst wat rondgekeken en dan eens aan iemand gevraagd hoeveel het kost om daar te vliegen.. En het is €50 per jaar.. Dus dat valt goed mee :D

En hij zei ook dat ik volgende week maar eens moest afkomen met mijn zwever.. Dat ga ik dan ook doen.. :wink:

Jeppie zei:
Jezelf "leren vliegen" gaat niet zomaar. Vliegen is best lastig. Als je toch zelf aan de gang gaat, gaat dat gegarandeerd samen met schade (of totaal gecrashte vliegtuigen). -Ik spreek uit ervaring-

Zonde om het risico te nemen je zweefvliegtuig de grond in te boren.

Waarom gaat dat niet zomaar? Ik heb het ook zonder hulp gedaan, geen ervaring (geen instructie gehad!), en NOG NOOIT SCHADE GEHAD! :!: Geen enkel klein dingetje, NIKS.

En ik moet zeggen, dat ik het helemaal niet lastig vond! :!:

Peter.

@peter

Er zijn er niet veel die zonder schade leren vliegen.
Fantastisch dat het bij jou goed ging maar over het algemeen ben je een uitzondering. Om daarom maar iedereen zelf te laten omklooien met het risico dat ze het niet meer leuk vinden na een aantal keer crashen... dan zeg ik dus: Laat je helpen door mensen met ervaring, dit scheelt geld en is een behoud voor het plezier in de hobbie.

Of je moet als beginner natuurlijk een hoop geld hebben, vreselijk snel bouwen en het niet erg vinden dat de Kliko regelmatig vol zit........ want laten we wel wezen Een mooie crash is nooit verkeerd :twisted:

Back