Ik ben van plan om te beginnen met heli-vliegen.
Voorlopig heb ik van iemand zijn "oude" heli, zender en simulator in bruikleen gekregen om te oefenen. Hijzelf is overgestapt naar wat groters.
Ik zit met enkele beginnersvragen en gezien hij momenteel in het buiteland zit kan ik hem niet bereiken. Vandaar dat ik ze hier maar over stel.
1) Op de heli zit een "heading hold" gyro. Ik veronderstel dat deze de staart in de goeie richting houd (wanneer deze zou uitwijken door de wind bvb) zolang je zelf geen richtingsveranderingen geeft.
2) De zender die ik gebruik is een spectrum DX6. Dus een digitale zender. Deze is geprogrammeerd voor een beginner.
Als ik kijk naar de "goedkope" RTF heli's (met rotordiameter 700 a 800) die soms amper 300 euro kosten voor alles (dus heli, lipo, lader, zender,... ) stel ik mij daar wat vragen bij. De heli die ik nu gebruikt kostte ongeveer 800 euro voor alles wist hij me te vertellen. De zender die bij zo'n RTF heli zit is meestal niet digitaal. Dus kan daar eigenlijk vrij weinig aan ingesteld worden? Als ik zie op foto's van dergelijke zender, dan zie ik vaak enkel maar de trims. En als die RTF heli 3D mogelijkheden heeft (zoals meestal geadverteerd wordt), dan is zijn RTF zender toch niet geprogrammeerd voor een beginner?
Mag ik dan veronderstellen dat het makkelijker leren is met bvb een spectrum DX6 die ingesteld is voor een beginner dan met een RTF zender?
3) Hoe windgevoelig is een heli met rotordiameter 700 a 800mm?
4) Uit de auto-rc wereld weet ik dat een lipo batterij weinig aan power verliest tijdens het rijden. De esc slaat op een bepaald moment in veiligheid omdat de spanning te laag is. Aan snelheid is het voor een doorsnee rijder niet te merken dat de lipo bijna leeg is.
Op een andere site las ik dat je om te leren heli vliegen, je de lipo's beter niet volledig oplaad. Gezien ze dan niet vol zijn, hebben ze minder power en dit zou het makkelijker maken om te leren. Klopt dit?
Ondertussen heb ik een trainingskruis gemaakt en ben ik eerste beginnen oefenen op een sim.
Voorlopig heb ik van iemand zijn "oude" heli, zender en simulator in bruikleen gekregen om te oefenen. Hijzelf is overgestapt naar wat groters.
Ik zit met enkele beginnersvragen en gezien hij momenteel in het buiteland zit kan ik hem niet bereiken. Vandaar dat ik ze hier maar over stel.
1) Op de heli zit een "heading hold" gyro. Ik veronderstel dat deze de staart in de goeie richting houd (wanneer deze zou uitwijken door de wind bvb) zolang je zelf geen richtingsveranderingen geeft.
2) De zender die ik gebruik is een spectrum DX6. Dus een digitale zender. Deze is geprogrammeerd voor een beginner.
Als ik kijk naar de "goedkope" RTF heli's (met rotordiameter 700 a 800) die soms amper 300 euro kosten voor alles (dus heli, lipo, lader, zender,... ) stel ik mij daar wat vragen bij. De heli die ik nu gebruikt kostte ongeveer 800 euro voor alles wist hij me te vertellen. De zender die bij zo'n RTF heli zit is meestal niet digitaal. Dus kan daar eigenlijk vrij weinig aan ingesteld worden? Als ik zie op foto's van dergelijke zender, dan zie ik vaak enkel maar de trims. En als die RTF heli 3D mogelijkheden heeft (zoals meestal geadverteerd wordt), dan is zijn RTF zender toch niet geprogrammeerd voor een beginner?
Mag ik dan veronderstellen dat het makkelijker leren is met bvb een spectrum DX6 die ingesteld is voor een beginner dan met een RTF zender?
3) Hoe windgevoelig is een heli met rotordiameter 700 a 800mm?
4) Uit de auto-rc wereld weet ik dat een lipo batterij weinig aan power verliest tijdens het rijden. De esc slaat op een bepaald moment in veiligheid omdat de spanning te laag is. Aan snelheid is het voor een doorsnee rijder niet te merken dat de lipo bijna leeg is.
Op een andere site las ik dat je om te leren heli vliegen, je de lipo's beter niet volledig oplaad. Gezien ze dan niet vol zijn, hebben ze minder power en dit zou het makkelijker maken om te leren. Klopt dit?
Ondertussen heb ik een trainingskruis gemaakt en ben ik eerste beginnen oefenen op een sim.