Enkele diverse heli-vragen?

Ik ben van plan om te beginnen met heli-vliegen.
Voorlopig heb ik van iemand zijn "oude" heli, zender en simulator in bruikleen gekregen om te oefenen. Hijzelf is overgestapt naar wat groters.
Ik zit met enkele beginnersvragen en gezien hij momenteel in het buiteland zit kan ik hem niet bereiken. Vandaar dat ik ze hier maar over stel.

1) Op de heli zit een "heading hold" gyro. Ik veronderstel dat deze de staart in de goeie richting houd (wanneer deze zou uitwijken door de wind bvb) zolang je zelf geen richtingsveranderingen geeft.
2) De zender die ik gebruik is een spectrum DX6. Dus een digitale zender. Deze is geprogrammeerd voor een beginner.
Als ik kijk naar de "goedkope" RTF heli's (met rotordiameter 700 a 800) die soms amper 300 euro kosten voor alles (dus heli, lipo, lader, zender,... ) stel ik mij daar wat vragen bij. De heli die ik nu gebruikt kostte ongeveer 800 euro voor alles wist hij me te vertellen. De zender die bij zo'n RTF heli zit is meestal niet digitaal. Dus kan daar eigenlijk vrij weinig aan ingesteld worden? Als ik zie op foto's van dergelijke zender, dan zie ik vaak enkel maar de trims. En als die RTF heli 3D mogelijkheden heeft (zoals meestal geadverteerd wordt), dan is zijn RTF zender toch niet geprogrammeerd voor een beginner?
Mag ik dan veronderstellen dat het makkelijker leren is met bvb een spectrum DX6 die ingesteld is voor een beginner dan met een RTF zender?
3) Hoe windgevoelig is een heli met rotordiameter 700 a 800mm?
4) Uit de auto-rc wereld weet ik dat een lipo batterij weinig aan power verliest tijdens het rijden. De esc slaat op een bepaald moment in veiligheid omdat de spanning te laag is. Aan snelheid is het voor een doorsnee rijder niet te merken dat de lipo bijna leeg is.
Op een andere site las ik dat je om te leren heli vliegen, je de lipo's beter niet volledig oplaad. Gezien ze dan niet vol zijn, hebben ze minder power en dit zou het makkelijker maken om te leren. Klopt dit?


Ondertussen heb ik een trainingskruis gemaakt en ben ik eerste beginnen oefenen op een sim.
 
aloha
welkom in de heli hobby!
leuk dat je e heli mag lenen! Hopelijk kan je hem in originele staat teruggeven...)
om je vragen te beantwooden:
1. HH gyro: functie zoals je idd zelf aangeeft. je kan die HH ook afzetten maar niemand doet dat nog.
2. zender. e heli vliegt goed of slecht, en dat is grotendeels afhankelijk van de afstelling, zowel mechanisch als "softwarematig" =zender. heli afstellen moet EXACT en Correct zijn. dus hoe meer mogelijkheden, hoe beter je dat kan doen... velen vliegen met dx6/7 of bv Futaba FF7/8/9/10
voordeel vd computerzenders is dat je er meerdere modellen mee kan besturen.
om zich is het sturen hetzelfde, maar is het afstellen dus gedetailleerder...
3. windgevoeligheid... tja, hoe groter de heli hoe stabieler en "rustiger" Met 3beaufort moet je niets (weinig) proberen met e 450 size ;-)
4. waar heb je dat gehoord???? e lipo mag je niet LEEG trekken!
daarentegen is VOLDOEN de boodschap! Het is beter dat je ze niet vol laat aan de kant liggen, dan worden ze lui en gaan ze minder lang mee.. dan spreken we over bv langer dan 7-14 dagen of zo (persoonlijk laat ik ze max 3 dagen vol. desnoods hoover ik effe snel)
Die truuk van niet volledig voldoen slaat nergens op...
als je bv ipv 25.2 volt (volle 6S lipo) slechts 23 volt hebt zal het verschil zeker niet opwegen in power... afhankelijk van de vertanding heb je dan +of - 100 toeren op de kop...

Als ik mag voorstellen dat je de lipos niet leegvliegt tot de heli afslaat aub? er is e regel die zegt dat er zeker nog 20% vd capaciteit in moet blijven zitten. hoe kan je dit meten? simpel: bv lipo vr e 500size: 3000mah: daarin mag je met je lader dan terug maximaal 2400 in kunnen pompen... kan je er meer in pompen? veel te diep gegaan. Beste is gewoon vliegen met e timer (kookwekker als je dat niet hebt) en dan telkens zien hoeveel je erin krijgt. laat ons zeggen dat je met 5minuten begint en dan kijkt...

heb je der geen lipo checker bij gekregen of zo? eenje van Fusion bv

groeten
 
Laatst bewerkt:
aloha

4. waar heb je dat gehoord???? e lipo mag je niet LEEG trekken!
daarentegen is VOLDOEN de boodschap! Het is beter dat je ze niet vol laat aan de kant liggen, dan worden ze lui en gaan ze minder lang mee.. dan spreken we over bv langer dan 7-14 dagen of zo (persoonlijk laat ik ze max 3 dagen vol. desnoods hoover ik effe snel)
Die truuk van niet volledig voldoen slaat nergens op...

heb je der geen lipo checker bij gekregen of zo? eenje van Fusion bv

groeten

Dit komt van een Engelstalige heli site. Ik vind de site echter niet meer terug. Vandaar dat ik het hier ook nog eens vroeg.

Het kwam erop neer dat je de lipo niet geheel leeg vloog maar dat je op het bijna-leeg zijnde van je lipo vloog. Dus niet leeg maar bijna leeg zou minder power geven en makkelijker vliegen zijn.

In de heli zit ook een lipo alarm ingebouwd die ik moet aansluiten op de balancer stekker van de lipo. Deze zou moeten een geluid geven als de lipo op een bepaald voltage gekomen is. Dit zou nu ingesteld zijn op 3.7V dacht ik.
 
ok, als deze idd op 3.7 e alarm geeft is het goed...

met leegvliegen bedoel ik eigenlijk dat er mensen zijn die ook al heb je bijna geen power meer, toch blijven verder doen.. hetgeen na meerdere keren nefast is vr de lipo..

met dat bijna leeg vliegen doelen ze idd op die 20/25 % die je erin moet laten...

linkje vr de fusion http://www.fast-lad.co.uk/store/fus....html?osCsid=ee325b7adabcbfbb90c3cf9610a7dcac

iedereen op de club vliegt met timer. max 5.5 minuten (afhankelijk van heli) en dan stoppen (en lipo switchen ;-) )
 
Back
Top