enkele vraagjes ivm turbinevliegen

had zaterdag ook een niet zo een prettige encounter met de grond in Porz
volgens mij is het gras niet helemaal horizontaal..
sommige waren blij dat het me gebeurde andere weer niet ;-)
iedergeval alles nog heel , nieuwe vleugels zijn alweer klaar dankzij ron.
rest komt gesponsord door Als hobbies weer deze week binnen.
(hij moet wel sponsoren het ding moet voorvliegen op Jetpower haha)
hij had nog tegen koen gezegd , ik zou er niet mee vliegen 2 weken voor jetpower..

Laatst bewerkt door een moderator:
hij had nog tegen koen gezegd , ik zou er niet mee vliegen 2 weken voor jetpower..
Ik had net hetzelfde probleem met de bobcat, alleen ik had nog een half metertje over :cool:

waar en wanneer ga je hem invliegen. het zou voor mij makkelijk zijn voor Jetpower nog even de feeling van die kist te hebben..

ach sandor hij was prachtige en zeer gecontroleerd:rolleyes:niets aan de hand toch ??
ik had meer vraagtekens met die kraftei ME 163 :confused:
maar volgende keer als je weer je grenzen aan het verleggen bent neem ook effe een nieuwe kit mee hebben we wat te doen met ze alle op zaterdag avond :rolling:

grt
michel

@Sandor

Ik vindt het altijd zonde als een kist plat gaat, zal wel een molshoop geweest zijn in porz, aan jou ligt het niet toch.

Is je turbine en de rest nog heel, ik heb even gekeken bij je, maar ik hou niet zo van ramptoeristen.

Ik hoop dat je weer een kist op tijd klaar hebt voor Jetpower, maar zo te lezen zal dat gaan lukken met hier en daar een beetje hulp.

Vriendelijke groet Jaap

@Sandor

Ik vindt het altijd zonde als een kist plat gaat, zal wel een molshoop geweest zijn in porz, aan jou ligt het niet toch.

Is je turbine en de rest nog heel, ik heb even gekeken bij je, maar ik hou niet zo van ramptoeristen.

Ik hoop dat je weer een kist op tijd klaar hebt voor Jetpower, maar zo te lezen zal dat gaan lukken met hier en daar een beetje hulp.

Vriendelijke groet Jaap

Normaal een Elan is 2-3 dagen
Bobcat 10 dagen.
dat komt wel goed

@Koen ik zal hem invliegen met dezelfde settings.
daarom had ik alle servo,s plus stangen en aansturingen weer hergebruikt.
komt wel goed , doe alleen het CG nog iets verder naar achter

@Sandor

Vriendelijke groet Jaap

dit was typisch een Blunder van mij , te laag met zijwind.
tipje over en Beng! tip in de grond.
iemand foto,s voor de "hall of shame" ?

Normaal een Elan is 2-3 dagen
Bobcat 10 dagen.
dat komt wel goed

@Koen ik zal hem invliegen met dezelfde settings.
daarom had ik alle servo,s plus stangen en aansturingen weer hergebruikt.
komt wel goed , doe alleen het CG nog iets verder naar achter
het zal dan wel in orde zijn. Zorg je wel dat de vleugels 'Rolling Circle à la Koen' proof zijn :cool:

Wat is eigenlijk het duurst aan een turbine? Is dat de ECU en alle aanverwante zaken, of is dat toch het mechaniek zelf?

Ik bedoel.. stel nu dat je zo'n pechvogel bent dat je wel schade hebt aan de turbine, ik kan mij voorstlelen dat dat dan meestal mechanische schade is. Nu zou ik mij kunnen voorstellen dat 'wat nieuwe onderdelen voor een turbine' fors goedkoper is dan 'een geheel nieuwe turbine'.

Dus eigenlijk, meer in het kort, als het dan wel kapot is, is het dan duur om te repareren?

Goeie vraag.

Ja het is zeker goedkoper , maar het ligt er natuurlijk aan hoe je crashed.

Meestal zijn de as met compressor ,en turbine wiel de dingen die schade oplopen.

Ook is het verschil ,met een draaiende motor ,of stilstaande motor crashen , want met stil staande motor ,val meestal de schade mee , soms ook helemaal niets .
Met draaiende turbine heb je bijna altijd dat de compressor vreet in het frontdeksel ,en slijpsel geeft wat door je lagers gaat .

Ik denk dat je qua reparatie ongeveer de helft kwijt bent van de turbine kosten.

Groetjes,

Martin.

Bij zo'n turbine zit aardig wat elektronica om deze draaiende te houden.
Is deze universeel?Ik wil zeggen kun je deze bij om het even welke turbine gebruiken?

Ja ,dat lukt meestal wel , of je moet een kerosine start op de turbine hebben ,dan word het lastiger.

Maar er zijn meer ecu's te koop zo als Fadec , orbit , Projet , en daar lukt het altijd wel mee.

Kijk maar eens op Gaspar Espiell web. Gas turbine engines for model aircraft. KJ66,Kamps,Schreckling, Artesjet. ,dan kun je zelf je ecu uitkiezen ,en alle benodigd heden erbij zoeken.

De pagina is in het Spaans ,maar je kunt op het engelse vlaggetje klikken ,en dan word alles Engels.

Groetjes,

Martin.

@ Frema:bedankt voor de info.
Als ik het goed begrijp koop ik dan beter een turbine die nog met gas gestart word ipv een kerostart ivm compatibiliteit van de elektronica die erbij zit.
Indien geen jetjoe,welke raad je dan aan als beste prijs/kwaliteit?

Nog even dit,heb heel veel genoten van je turbinebouw draadje.
Dit heeft me veel bijgebracht over hoe een turbine werkt.

Dat is een lastige vraag.

Ik zelf ben zeer goed bevriend met de mannen van Wren turbines,en ik vind ook de service heel belangrijk.

Kijk ,om nog even terug te komen op de Jetjoe.
Ik heb daar toen ook problemen mee gehad , die kwam uit Australie.

Ik heb verschillende keren gemaild ,maar nooit een antwoord terug gekregen , toen heb ik de Usa dealer gemaild ,ook niks .

Mail ik naar Wren ,over een probleem ,of om iets te bestellen, krijg ik meestal dezelfde dag ,soms binnen een uur een berichtje van Sara dat ze het in orde maakt ,en meestal is het de zelfde dag nog op de post.
Ook kun je heel veel vragen stellen aan Mike Murhpy van Wren .

De motoren vind ik goed ,en qua prijs vind ik ze niet overdreven duur ,als je ziet wat er aan vermogen uitkomt.
Ze hebben ook altijd een actie ,1 keer in het jaar ,dan zijn de turbines 10 procent goedkoper.

Ook komt het wel eens voor dat ze er 1 hebben liggen ,die ze voor veel minder weer verkopen.
Hadden 1 jaar terug geloof ik ,een aanbieding voor de xl200 die is echt heel goedkoop de deur uit gegaan ,het was een demo model.

Ik zeg niet dat je een Wren moet kopen , maar als je mijn mening vraagt ga ik absoluut voor Wren.

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt:
Back