Enkele vraagjes over graafmachines.

• Topicstarter Topicstarter J3r03n
  • Startdatum Startdatum
J

J3r03n

Guest
Hallo
Ik ben nog maar nieuw op deze forums, ik kwam er bij uit toen ik wat opzoekings werk moest doen voor een soort eindwerk.
Ik ben eigenlijk terug geinteresseerd geraakt in de modelbouw, heb vroeger wel eens een soort bijeenkomst gezien als 12 jarige ofzo. En ik vond het toen allemaal geweldig vrachtwagens in het klein die geladen werden, graafmachines die in een zandbak aan het graven waren... Ik en mijn vader zijn toen gaan kijken voor zulke modellen maar ik was nog maar 12, toen we de prijs hoorde was het wel eventjes schrikken. Nooit gedacht dat het zoveel zou kosten. Nu kan ik misschien wel zo een model in elkaar steken. Mijn vragen zijn dan ook: (hele lijst)
-Hoeveel kost het ongeveer om een graafmachine in elkaar te steken? Ik heb geen frees of draaibank dus dat zal de prijs wel omhoog doen gaan.
-Waar kan ik een sterke pomp halen, en een motor om deze aan te drijven? Ik had graag een redelijk sterke machine gebouwd, of is het beter om te beginnen bij iets licht(rond de 10-16 bar)?
-Is het aangeraden om de rupsen hydraulisch aan te drijven?
-Kan er ook iemand wat links geven naar sites die de hydraulische werking van een graafmachine bespreken? Liefst van pomp tot cilinder en ook wat meer info over de pompsoorten. Bedrijven geven niet echt zoveel prijs, of meestal is het in het Engels en zulke moeilijke termen begrijpen is nogal moeilijk. (dit is voor mijn GIP= geintegreerde proef, soort eindwerk)

Hallo J3R....

Als eerste welkom op het modelbouw forum.
Ik zit er ook nog maar een halfjaar op, maar heb al wel een graafmachine gebouwd en ben nu met mijn tweede bezig. De bouw hiervan kun je volgen Bij Graafmachine2.
Tja zoals ik uit jouw verhaal haal, heb je nog niet veel ervaring met draaien en frezen.
Om dan al meteen hydrauliek zelf te gaan maken, wordt wel lastig. De cilinders zijn wel redelijk eenvoudig te maken dus dat is nog te doen.
Ventielen en pomp zou ik gewoon kopen.
Hiervoor heeft Ron (ook lid van dit forum) wel een adresje voor.
Hydro motoren maken ze nog niet zo klein, dus die zul je net als ik dan zelf moeten maken. Echter dit vereist zoveel vakkennis en ervaring, dat je eerste maschine beter elektrisch kan laten rijden.

Welk type graafmachine wil je eigenlijk bouwen en welke schaal?

Een leuk hobby draaibankje kost rond de 1000Euro.
Een freesmachine kost ongeveer het zelfde.
Kijk maar eens bij www.optimum-maschinen.de of hbm-maschinen.de
Een tip, neem een niet al te kleine maschine dan ben je heel lang bezig om de grotere delen te draaien omdat je bijna niks per keer kan voorzetten.

Zo, ik hoop dat je weer wat info hebt, en ben benieuw wat het gaat worden.

Bedankt voor het antwoord, en over het draaien en frezen enzo, misschien kent mijn vader wel iemand die het wil doen. Of als hij gebeten wordt door het virus... Hij is best ook wel geinteresseerd in van die machines. Heeft ook meer ervaring met lassen slijpen...
Maar ik heb dit jaar een erg druk schooljaar weet niet of er iets van gaat komen :( . En welk type ik wil wel een CAT maar eerst mijn GIP goed maken, ik ga ook observatie doen bij Hyundai Belgium ergens in november. Daar zal ik ook wel wat bijleren over de technieken, ik mag namelijk gaan kijken hoe ze de machines aanpassen :) .

Oh en als er nog iemand een site weet met veel info over graafmachines dan mag je hem altijd posten.

hallo,

tsja,je zegt 10/16 bar,waar mee je wilt gaan werken.dat kan prima.leimbach,damitz.levert zeer goede produkten.prijs technies,s.denk ik wel dat het oke is,het voordeel is dat deze produkten al een ingebouwde hydrauliek tank bezit,en een overdruk ventiel.dus die hoef je al niet zelf te bouwen.nu hebben ze voor deze pompje,s ook borstelloze motoren in hun progamma zitten.deze motoren hebben veel meer toeren,dus meer druk,nadeel,de pomp slijt meer in.wat ik gebruik is een externe pomp.hierbij moet je dus wel zelf een tank maken.en niet te vergeten een overdrukventiel.hier bij kan ik je wel een site voor geven.de ventielen haal ik in duitsland.de druk waarmee ik nu werk bedraagt tussen de 55/60 bar.dus lekker veel power.
ik bedrijf het onderstell met 4 elektromotoren[rups]dus super sterk.je kan het ook hydraulie,s maken,alleen bezit ik niet over aan draaibank.dus dat wordt moelijk.maar het is wel realistiser.
ik werk kolomboormachine.slijptol.en heel veel vijlen,vijlen vijlen vijlen,daar ben ik heel sequur mee.veel werk.maar het gaat ook.zie resultaat
dsc02739jf6.jpg
[/URL][/img]
dsc01779gc9.jpg
[/URL][/img]
hier wat links,hoop dat je daar iets aan hebt
http://www.modelltruck.net/forumdisplay.php?f=130
http://www.modelltruckforum.de/wbb2/board.php?boardid=44
http://www.minitruckers.nl/cgi-bin/2bb/2bb.cgi?seq=board&board=2
http://www.das-baumaschinen-forum.de/board.php?boardid=24&sid=686b3b564a6810c1870a43d24ddad49b
http://www.das-neue-baumaschinen-forum.de/

Ja het resultaat is best wel mooi, maar zou je wat meer uitleg kunnen geven over de externe pomp? En om de rupsen hydraulisch aan te drijven heeft Leimbach of Damitz toch ook hydromotoren, niet? Alleen zijn deze best wel groot, zoals StefanF zei.
Oh en voor schaal 1:14 bijvoorbeeld, hoe teken je de arm uit op het metaal? Ik had gedacht aan het zoeken naar een tekening van een graafarm en deze dan uit te printen op stevig papier en dan uitknipen. Zo zou je een soort mal kunnen maken en dan op het metaal (hoogstwaarschijnlijk aluminium) leggen met een stift er omheen gaan en dan uitzagen... Het enige probleem is dat er niet echt veel bouwtekeningen te vinden zijn.

Ik heb vandaag mijn observatie plaats bezoch en heb een boek meegekregen met elk onderdeeltje van een Hyundai robex 180lc (18 ton klasse) uitgetekend er in. Van elk moertje schroefje alles met serie nummer enzo. Ook een handleiding voor kraanmachinisten en nog een folder over de machine zelf. Nu heb ik wel redelijk wat informatie :D . Ik kan wel aan de weet komen hoe de dingen nu werken de tekeningen zijn erg duidelijk maar weet iemand of Cat ook zulke informatie heeft? Waarschijnlijk wel maar, de man waar ik mee heb gesproken zegt dat het nogal vrij afgeschermd is. Deze dingen of zulke tekeningen zullen dus niet op het internet staan. Ik heb dus geluk gehad dat ik dit via school doe anders zou ik zo een boek toch niet meekrijgen...
Of heeft er iemand tekeningen van een Cat liefst een vrij voorkomend type, ik heb wel wat informatie gevonden over de 345C l maar iemand is deze al aan het bouwen zie ik net, dus lijkt het zo een papegaaien werk :| ... Er is zelfs een hele autocad file van.

• Like
Reactions: kha
Back