enkele vragen over een groot model van een MTB

Geacht Forum,

Wij zouden graag wat tips krijgen voor ons model van een schaal 1:10 MTB. Het model is 2 meter lang, volledig houtbouw en 50 cm breed, en een gewicht van 20 kilo inclusief motor accu 12 volt. Erin staan twee Robbe pro 330 navy motoren die water gekoeld moeten worden door een kleine water pomp. Deze is inmiddels doorgebrand dus moet vervangen en hoe krachtig moet een dergelijke pomp dan zijn. Zou een ruitenwisser motor van een auto voldoende zijn? Beide motoren drijven een schroef aan van 75 mm maar de papieren van de motoren geven een max van 40 mm aan. Nu hebben wij de volgende vragen. Zijn er vandaag de dag krachtige motoren verkrijgbaar die zonder water koeling kunnen, b.v. brush less? Welk type schroef zouden wij moeten gebruiken om dit zware schip in planee te kunnen krijgen? Weet iemand of er ook schroeven gemaakt worden voor assen van 5 mm, want die zitten er nu in. Natuurlijk gaan wij uit van een links en rechts omdraaiende schroef. Wij zouden erg blij zijn wanneer er enkele modelbouwers met ons mee zouden kunnen denken.
MVG

Bram en Elmer

Hallo, ik heb zelf een tekening liggen van een Higgins PT-Boat, zoals de PT109. Ook 1:10(250 lang en 60 cm breed). Voor dit schip, wordt op het web gesproken over verbrandingsmotoren tot 50 cc. Ik denk dat ze gelijk hebben, een elektro motor voor dit soort schepen en schaal, is gewoon te zwak denk ik, of hij moet fors(24 volt) zijn, met een flink aantal accu's. Maar dat zal weer te zwaar gaan worden, ben ik bang voor.

Wimo,

Heb je de motor in de link wel bekeken?
Twee van deze jongens samen is 4800W opgenomen vermogen...

En ze zijn er nóg zwaarder, dus een model van dit formaat electrisch aangedreven in plané krijgen is geen probleem (hooguit van financiële aard vanwege de benodigde lipo's en laders).
Klik hier:
Turnigy RotoMax 80cc Size Brushless Outrunner Motor

Groeten, Jan.

@Jan,

Ik heb de motoren gezien, inderdaad grote dingen, maar ik ben bang dat dit motoren zijn voor vliegtuigen. Een propeller hoeft alleen maar lucht weg te slaan, en geen lange schroefas, as koppeling en een zware 3-blads messing scheepsschroef die water moet vermalen.

Misschien met een vertraging, maar dan zit je met het geluid van gierende tandwielen te kijken.

Sorry, maar ik heb mijn bedenkingen.

Groeten,
Willie

Hallo Willie,

Een elektromotor is een elektromotor, die zal het helemaal worst zijn wat 'ie aandrijft, zolang je maar niet over de maximale specs heengaat.

Ik heb in mijn 110 cm MAS een 4250 buitenloper met 800Kv, een 'vliegtuigmotor' op een watergekoeld motorspant.
De ruim 1000W vermogen gebruik ik alleen bij vol gas sprintjes, dat gaat dan ook behoorlijk hard (40 - 45 km/h), de motor wordt ook in de zomer niet warmer dan 45°C.
Goed, de boot is veel lichter dan de MTB in kwestie, maar het door mij voorgestelde vermogen is vele malen hoger...

Je mag best je bedenkingen hebben, maar wat de TS voor ogen staat is elektrisch prima te doen.

Groeten, Jan.

@Jan, ik heb op de site ook gezien, dat ze ook speciale bootmotoren hebben, zelfs met waterkoeling. Zet mij toch wel aan het denken.

De tekening van de PT-109 die ik alle een tiental jaren heb liggen, is nog nooit gebouwd, omdat ik steeds aan verbrandingsmotoren als aandrijving moest denken. Electro, vond ik toen geen optie. Maar met de moderne techniek van tegenwoordig..............

Dus ik ben er aan het denken om hem in de nabije toekomst toch te gaan bouwen. Heb vandaag weer de film "They were expendable" bekeken. een speelfilm met John Wayne als captain van een PT-boat.

Alvast een lekker makertje, zogezegd.

Willie

Hoi Willie,

Jan heeft al jaren ervaring met modelboten, veel speedboten ook waar de motor slechts heel bljift dankzij adequate koeling. Hij weet waar hij over praat, je kan dus rustig van zijn adviezen uitgaan.
Outrunners kunnen vééél koppel wegstouwen zonder gelijk idioot warm te worden, als je die goed koelt met een gekoeld motorspant zoals Jan voorstelt gaat dat prima. Flinke regelaar gebruiken, en grote LiPo accu's, en dan zal je zien dat je PT-109 prima vooruit wil.
Bij snelle boten als deze kan je koelen zonder pomp, bij voorbeeld met een drukloos systeem zoals al meerdere malen door Jan op dit forum beschreven.

Gewoon lekker gaan bouwen dus, het is het seizoen er weer voor.

Succes! :thumbsup:

Okay, ik zal wel kijken wanneer ik er aan kan gaan beginnen(PT-109). Wordt dan wel een heel project. Zoals gezegd, 250 cm x 60 cm. Bedankt in elk geval voor jullie hulp.

Groeten,
Willie

Alle deelnemers van het forum bedankt voor jullie reakties. De eigenaar van de boot wil het nu toch eerst nog eens met de bestaande motoren probern maar dan zouden we twee schroeven moeten hebben die 40 mm zijn en niet de 75 mm die er nu op zitten. Weet iemand een adres voor een Li en Re draaiende schroef van 40 mm drieblads en dan is nog heel belangrijk de schroefas is M5. Alvast bedankt voor jullie reakties, Elmer en Bram

Teruggaan in schroefdiameter zal alleen verlaging van de snelheid betekenen en een wat langere vaartijd.
Snelheid ga je er niet mee winnen , in plané krijgen is ronduit te vergeten.

Om een boot van dergelijk formaat en gewicht in plané te kunnen krijgen heb je een heel pak meer vermogen nodig dan er met de huidige aandrijving aanwezig is. 40mm 3-blads schroeven plaats je achter een bootje van 50 tot 100cm , voor een boot van 2 meter ga je meer richting de huidige 75mm schroeven.

Ik ga wat dat betreft met Jan mee , een set flinke buitenlopers icm met een 10~12s lipo en HV boot regelaars.

Back