enkele vragen

Hallo,
Ik ben nog redelijk nieuw in het modelbouwvliegen, en ik vroeg me enkele dingen af. Waarom een vliegtuig (met een vleugel die langs de onderkant plat is) in de lucht blijft begrijp ik... Maar hoe zit het dan met een symmetrische vleugel ?!? Kan iemand hier een antwoord op geven... Verder begrijp ik ook niet waarom bij sommige vliegers hun motor in een bepaalde hoek geöriënteerd staat, wat is het nut hiervan :?:
Alvast bedankt voor reacties, Grtz !

Ach, dat van die platte en bolle kant is sterk overdreven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuig#Hoe_vliegt_een_vliegtuig.3F

Als je een vleugel van een plank maakt, gaat ie nog vliegen.

Steek je hand eens uit je autoraam en verander de instelhoek.

En die motor is vaak naar beneden en opzij gericht om te sterke stijging en/of trekken naar opzij te voorkomen, de prop draait met de klok mee, vanuit de cockpit gezien, dus dat vereist enige compensatie......

Johan

Het is inderdaad waar dat alles wel wil vliegen als je er maar een sterke motor aan laat trekken. Kijk naar de populaire Shockflyers, die hebben totaal geen profiel, gewoon plat en toch vliegen ze. Geen wonder, de power is zo groot dat ze zelfs verticaal met gemak kunnen stijgen!
Eigenlijk zijn dit geen echte vliegtuigen meer, het zijn meer konstrukties, die achter een sterke motor/propellor kombinatie hangen en deze bestuurbaar maken. Maar kijk eens hoe zo'n model vliegt met de motor uit, dan snap je wat een goed vleugelprofiel kan doen!
Het verhaal van het "dragende" profiel is bedoeld voor vliegtuigen die met relatief weinig motorvermogen veel draagkracht hebben en toch weinig luchtweerstand. Het rendement van het vliegtuig is dus beter. Bv. de meeste passagiervliegtuigen hebben ook zo'n dragend profiel.

the_raven_EAP zei:
...Verder begrijp ik ook niet waarom bij sommige vliegers hun motor in een bepaalde hoek geöriënteerd staat, wat is het nut hiervan :?: ...
Doordat de propellor rechtsom draait, wil het vliegtuig linksom draaien. De zijwaartsstelling van de motor compenseert hiervoor. Geef je meer gas/elektronen dan wil het toestel stijgen, om dit te voorkomen , heeft de motor domping. Gaat de prop sneller draaien dan trekt hij het toestel a.h.w. een beetje naar beneden.

Een symmetrisch profiel levert bij een invalshoek van 0 graden geen lift, bij andere invalshoeken wel.

the_raven_EAP zei:
Hallo, ik ben nog redelijk nieuw in het modelbouwvliegen, en ik vroeg me enkele dingen af. Waarom een vliegtuig (met een vleugel die langs de onderkant plat is) in de lucht blijft begrijp ik... Maar hoe zit het dan met een symmetrische vleugel ?!? Kan iemand hier een antwoord op geven...
Een plat/bolle -of zelfs hol-bolle vleugel heeft een bepaalde nul-lift hoek. Deze is negatief; als je zo'n vleugel maar genoeg negatieve instelhoek geeft dan zal deze geen lift meer ontwikkelen. Stel je een symmetrisch profiel eens voor als twee plat/bolle vleugels die met de platte kant op elkaar liggen. Als je deze vleugel zoveel instelhoek geeft dat de 'onderste helft' van het profiel geen 'lift' -naar beneden- meer geeft, dan zal de lift van het 'bovenste deel' niet meer tegengewerkt worden en dus de volledige draagkracht kunnen genereren.
Deze denkwijze bracht Davy Slagle ertoe om als eerste een symmetrisch profiel te gebruiken op zijn LB kunstvlucht model. Hoeft geen betoog dat hij zijn tegenstanders ver achterzich liet... O ja, rugvliegen met RC was toen nog helemaal niet aan de orde, dat gebeurde pas vele jaren later....

Bruno bedoelt dus dat symmetrische vleugelprofielen zeer geschikt zijn voor stuntvliegtuigen, bv. rugvlucht gaat ook prima.
Een dragend vleugelprofiel heeft een hoog rendement wat vooral voordelen heeft bij vervoer, lage kosten, laag motorvermogen.
Ieder voordeel heb z'n nadeel.......................

Back