Epo Foam lijmen ?? welke lijm soort ??

De meest stevige verbinding bij EPP is lassen ... wat met een goede regelbare schildersföhn (na enige oefening) niet zo moeilijk is ... een kwestie van de juiste temperatuur vinden en vooral heel snel werken ... beide te verbinden oppervlaktes moeten smelten, maar zonder het schuim te vervormen, en onmiddellijk op elkaar gedrukt worden ... het is letterlijk een kwestie van een paar seconden, maar dan zit het ook voor "eeuwig" ... uiteraard bestaat er ook professionele (PE/PP schuimlasapparatuur) die het wat meer gecontroleerd doet (vaak ook via een "iets" andere methode, b.v. ultrasoon of met een speciale "wrijftechniek") ...

Kunststoffen en ABS en PE kan je lassen (heb zelf een certificaat voor PE leidingen te lassen)

Maar EPP lassen ?
Ik heb het nog nooit ergens gezien.

PU lijmen zijn het beste om EPP te lijmen Dikke CA met aktivator gaat ook als snelle reparatur op het veld.

Mvg Johan

... Maar EPP lassen ?
Ik heb het nog nooit ergens gezien. ...
Google maar eens op "foam welding" ... ;-) ... ik maak zelf al jaren zo "aanpassingen" in EPP foam verpakkingsmateriaal, dus gewoon met de relgelbare (Steinel) schildersföhn ... temperatuur op ca. 250 graden C

PE schuim lassen met de fohn ken ik .

Maar geen EPP

Wiki schrijft ook : Weldable materials PP, PE, PU, PTFE, ECTFE, FEP and PVC.

Mvg Johan

...Maar geen EPP

Wiki schrijft ook : Weldable materials PP, PE, PU, PTFE, ECTFE, FEP and PVC ...

staat er wel PP is lasbaar (ook in schuimvorm=EPP) ... je heb vast nog wel een paar restjes in de afvalbak en en goede föhn ... en niet opgeven als het niet meteen lukt ... temperatuur is vrij kritisch (als je het netjes wilt doen) en de boel moet direct <= 1 sec op elkaar gedrukt worden zodra de toplaag gesmolten is ...

PP = Polypropylene en EPP = Expanded Polypropylene (= "geschuimd" Polypropylene) ...

Polypropylene kent een smeltfase waarin het "vloeibaar" wordt, waardoor je het kan versmelten = lassen ... werkt bij mij ook voor schuim (en als het je niet lukt doe je echt "iets" verkeerd) ... Styrofoam ("geschuimd" polystyreen) kent geen "vloeibare" fase, het materiaal wordt alleen zacht/slap (en vervormbaar) ... dus is het niet te lassen ...

Ik heb 2 stukken aan elkaar gekregen door de oppervlakte te smelten .

Zit ook vast . maar het verformt ook dermate dat het ook alleen bij grote stukken goed werkt .

Dunnere stukken vervormen helemaal of het zit niet goed vast als je te snel bent .

Is bij mij ook geen lassen (toevoegen van smeltend materiaal )

Voor mij in de modelbouw niet te gebruiken .

Mvg Johan

Ik blijf lekker lijmen met PU.

Verformt niks en zit goed vast en blijft flexibel.

Mvg Johan

Ik ben het met Johan eens dat PU ("bruis") lijm de sterkste hechting geeft op de diverse zachte kunststoffen maar flexibel??? Dacht 't niet! De (Bison en Belizel) PU lijmen die ik gebruik worden na een dagje uitharden en voldoende luchtvochtigheid, keihard! Zo hard dat het met een dremel te slijpen is!
Ik heb de laatste week eens wat geëxperimenteerd met die Pattex 100% en die lijmt toch zeker niet verkeerd en blijft toch enigszins flexibel. Belangrijk voordeel; blijft echt 100% transparant en kleurloos!. Oh ja; en is niet agressief op kwetsbare kunststoffen als eps / polystyreen.

ik neem voor de bouwdozen van multiplex altijd p u gel van bison deze is kleurloos en werkt super zelfs zo goed dat ik een paar tube,s aan de vertegenwoordiger van mpx heb geleverd om dit te gaan testen en die waren zeer gelukkig met de resultaten gewoon van de Gamma

Geef eens een link of foto Pieter .

Vind geen PU Gel op de Bisonsite.

Mvg Johan

Ps:Zie dat het al gevraagd werd , hat nog een klant tussendoor:D

Dat ziet er niet verkeerd uit! Vooral dat ie "tixotroop" is, dat wil dus zeggen dat ie niet druipt / wegloopt van waar je hem aanbrengt. Dat is een nadeel van de gewone Bison PU constructielijm. Die blijft erg lang vloeien.
Ook de eerste uitharding (handvast) is twee uur sneller dan de gewone lijm.
Ik ga hem zeker eens proberen!
Kleine verpakking (tube) is wel vrij duur in verhouding (+/- 2,5 x zo duur als de gewone PU constructielijm).

Hans ik blijf altijd een klein stukje van de buitenrandjes af dan komt er bijna nooit iets buiten de naden en het mooie van dit spul is dat als er wat naast komt dat je niet die gele of bruine randen hebt succes ermee en tjah wat de prijs betrefd daar heb je gelijk in maar als het resultaat goed en mooi is heb je dat er volgens mij graag voor over
gr.Pieter

Dat ziet er niet verkeerd uit! Vooral dat ie "tixotroop" is, dat wil dus zeggen dat ie niet druipt / wegloopt van waar je hem aanbrengt. Dat is een nadeel van de gewone Bison PU constructielijm. Die blijft erg lang vloeien.
Ook de eerste uitharding (handvast) is twee uur sneller dan de gewone lijm.
Ik ga hem zeker eens proberen!
Kleine verpakking (tube) is wel vrij duur in verhouding (+/- 2,5 x zo duur als de gewone PU constructielijm).
Een goed alternatief is de "Constructielijm" van de HEMA ... (alleen verkrijgbaar in 100ml tubes) ... dit is dikke (tixotrope) kleurloze PU constructie lijm ...

Overigens de TIX PU-Gel kan ik nergens in kleine tubes vinden .... wel de "klassieke" TIX. dat is "gewone" Bison Kit in dikke uitvoering (lijkt een beetje op boter), maar dat bestaat al vele decenia (ik gebruikt het al bijna 40 jaar om grote foto's op karton te plakken), en is zeker niet schuimvriendelijk ...

Back