Epoxy fuselage lakken

Omdat ik bij dit project het beste resultaat wil ik dit toch even dubbel checken.

Ik heb mijn epoxy romp met albastine spuitplamuur wit gespoten. Nu wil ik de romp ook nog lakken om een mooie glossy finish te krijgen. Ik heb hiervoor Dupri-Color blanke acrylaat lak gekocht.
-Wat kan ik het beste doen, de romp nog 1 laatste keer heel fijn (1000grid) schuren voordat ik hem ga lakken?
-wel of niet tussen de lak lagen schuren?
-Bij mijn andere projecten kreeg ik vaak een soort mini bobbeltjes met lakken (moet je wel heel goed kijken) ik wil dit echt zo glad mogelijk krijgen, polijsten mischien een idee?

alvast bedankt

je zal toch wel wit aflakken en niet de blanke lak over de spuitplamuur spuiten neem ik aan ?

als je een goede hoogglans wit neemt hoef je niet na te lakken met blanke lak zelfs !

Ik ben dus van plan om wel over de spuitplamuur heen te lakken en niet nog eens een witte verflaag erover heen te spuiten. Dit komt omdat albastine spuitplamuur de beste color match is met oracover wit...

wel tussen de laklagen schuren, 1000grid lijkt me voldoende of moet ik nog fijner gaan?

neee niet doen, spuitplamuur is niet om af te lakken !!!

beter een wit zoeken die matcht (tip: oracover heeft zelf ook spuitbussen !)
en als dat niet genoeg glossy is, dan nalakken met een compatible blanke lak.

schuren met 1000 is zowiso veel te fijn, je zal hechtingsproblemen krijgen met je lak.

600 waterproof, moet alles glad krijgen, dan spuiten.

de belletjes in je lak duiden op, te dicht erop, te veel op een plaats gespoten.
goede lagen en goed overlappen, en de tijden op de bus aanhouden voor nalakken.

je lak ademt nl de vluchtige stoffen uit bij harden, als je die vangt in een nieuwe laklaag krijg je minuscule belletjes.

als je goed lakt met een wit hoogglans op die manier, blinkt ie als hell zonder blanke lak.

ik vermoed dat over de puitplamuur spuiten ellende geeft, dat is dan zo kleurvast als je blanke lak...............

en btw, als ie al wit is van de spuitplamuur geheel, is hij erg mooi en strak wit te spuiten.

Gerard, ik denk dat jij hier gelijk hebt. Ik heb helaas wel al de blanke lak gekocht. Ik ga het volgende doen, ik ga een proefstukje spuiten op mijn richtings roer want die is namelijk klaar om te lakken. als dit goed verloopt spuit ik de hele romp met blanke lak, werkt het niet ga ik van die oracover verf halen.
Ik zal laten weten hoe het uitpakt!

filler overspuiten met clear

Je kunt je misschien ook eens afvragen in welke mate die witte filler UV bestendig is..
Best kans dat die filler gaat vergelen onder de blanke lak.
Fillers/spuitplamuren zijn normaal gesproken niet op UV bestendigheid ontwikkeld.

Greetz,
Frank

Sowieso, als je hele kist wit is van de plamuur, zit er (dus) teveel plamuur op. Plamuur is zwaar.

Dat er dus allemaal afschuren tot ie vlak is en je nagenoeg geen plamuur meer ziet.

Dan 1 keer dun helemaal zwart spuiten en weer schuren tot het zwart nagenoeg weg is. De plekken waar je dan nog zwart ziet, zijn nog niet glad en behoeven nog aandacht.

Als je daarmee klaar bent, een dunne basislaag wit aanbrengen over de hele kist.

Dan van licht naar donker je kleuren aanbrengen.

Als het over een electrokist gaat, kun je direct al met een gekleurde lak spuiten. Als het over een brandstofkist gaat, is het aan te raden om het geheel na te spuiten met een goede 2k lak.

Goeie uitleg van Hezik.

Spuitplamuur is geen verf, het is plamuur !! Plamuur is extra gewicht. En waar dient plamuur voor? Juist ja, om putjes en oneffenheden weg te werken.

grote gaten of putten die je met gewone plamuur pasta, die schuur je toch ook zoveel mogelijk weg?

spuitplamuur is gewoon erg fijne plamuur, om de laatste krasjes en haarlijntjes helemaal weg te krijgen. Bedoeling is dan ook dat deze plamuur enkel daar blijft zitten waar het nodig is. Maw, schuren schuren schuren totdat het er bijna allemaal af is! Zodat het enkel blijft zitten in de kleine krasjes en putjes.

Jij bent niet aan het schilderen of lakken, jij bent nog in het plamuur stadium!

Alabastine spuitplamuur is gronverf die alleen kleine oneffenheden egaliseert.
Spuitplamuur is een dikke laag die je over het object spuit of met de kwast aanbrengt om grote oneffenheden weg te werken .

Wat jij op je romp hebt gespoten is gewoon grondverf al noemt alabastine het spuitplamuur.

Het grote verschil zit hem in de laagdikte die in microns word aangeduid .
Die van jou alabastine spuitplamuur is niet meer als 2 a 3 tiende mm
Bij echte spuitplamuur kun je tot enkele milimeters gaan , dit is dan ook vaak een 2 componenten product omdat luchtdrogende lakken bij grote laagdiktes niet meer droog worden . de toplaag droogt en eronder blijft een laag over van lak en verdunning.

wat jij als bobeltjes aanduidt is waarschijnlijk een gevolg van te dikke lagen verf in een keer aangebrachtzonder tussentijds de laag verf uit te laten dampen .

ik denk dat je je romp gewoon met een nat p600 schuurpapiertje kunt schuren en af kunt lakken met een witte kleur , let wel op dat de aflak die je wilt gebruiken compateble is met de grondverf die er nu op zit .

Het mooiste is dat je de grondverflaag zo probeer te schuren zonder dat je door de laag heen gaat, dan ben je het meest gegarandeert van een goede hechting want daar zorgt de grondverf ook voor

bobbelstructuur in lak

Die "bobbels" noemen wij in het vakjargon sinaasappelstructuur.
Is meestal het gevolg van een te lage temperatuur van de omgeving of het object.
Of er wordt een te snelle verdunning gebruikt.

Die epoxyromp had misschien beter in 1x in de witte 2K gespoten kunnen worden.
en dan proberen zo min mogelijk er op te spuiten maar wel dekkend.
Wit is in de verfindustrie de kleur met het hoogste soortelijk gewicht.
Hoe donkerder hoe lichter de verf.

Succes & greetz,
Frank

Back