epoxy hardt niet uit (?)

Beste allen,

ik heb mijn aluminiumplaten (kunstwerk) gecoat met twee lagen epoxy. Het doel was om de zachte aluminiumplaat te fixeren tot een harde plaat. Ik heb gebruik gemaakt van de Mr. Boat epoxy, 2:1 verhouding. Eerlijk is eerlijk, dit heb ik op het oog gemengd. Het is +-40min. te bewerken en hardt uit op 20 graden na 24 uur. Ik heb eerste een laag aan een kant aangebracht met een kwast, zoals in de gebruiksaanwijzing heb ik na 40minuten (toen de eerste laag wat stroperig werd) een tweede laag gedaan.
Na 24 uur was het uitgehard en zeker niet plakkerig, maar het is nog steeds soepel en de aluminiumplaat is nog net zo goed te buigen als zonder de epoxy laag. Ik heb toen de andere kant op de zelfde manier bewerkt. Vanavond is de 24uur van deze kant ook uitgehard.

Mijn vraag is, gaat de epoxy nog uitharden tot een solide laag? Heb ik verkeerd gemengd, en blijft het gewoon soepel? Heeft het misschien meer tijd nodig? Het ligt veilig binnen met een constante temperatuur van rond de 20graden.. Hopelijk heeft het zin dat ik de andere kant ook heb bewerkt..

Ik hoor graag jullie ideeen hier over, bestaat er toevallig epoxy die niet solide wordt maar alleen soepel uithard? Hier heb ik niks over gelezen op de verpakking..

Mijn dank is groot.

Epoxy blijft afhankelijk van de laagdikte altijd een beetje soepel , hoe dunner de laag hoe soepeler het blijft.
Dus tenzij je een laag van minimaal een mm of 5 aan hebt weten te brengen met die kwast....... ;)

Zonder iets van wapening, vind ik het een raar idee om een laag epoxy op een plaat te leggen in de hoop dat deze harder wordt?
Ik zou verwachten dat deze er gewoon afbrokkelt bij een beetje buigen.

De treksterkte van epoxy stelt niet veel voor. Hierom wordt epoxy ook in combinatie met glasweefsel, of als het nog sterker moet zijn, met koolstof- of aramidevezel gebruikt.
Als je iets buigsterk wil maken, dan heb je een combinatie van rekvast en drukvast materiaal nodig. Denk aan gewapend beton. De steen is zeer drukvast (maar niet rekvast). Het wapeningsstaaldraad is zeer rekvast (maar niet drukvast, want het kan buigen).

Nouja je hoeft er niet op te kunnen lopen ;) keuze voor lagen epoxy is vooral om het wat te fixeren in het geval van verhuizing/transport enzo. verder komt er geen kracht op.
Een dikkere laag van 5mm is ook nog een optie. Dank allen voor het bijpraten en informeren !

Daar ben ik het niet helemaal mee eens Shades....
Weleens een dergelijk dik restant 24-uurs epoxy in je handen gehad ?? ;)

Ik wel... En dat is sterker dan je denkt...
Natuurlijk is het met een weefsel sterker zeker in dunne lagen , maar vergis je niet in de sterkte van epoxy opzich bij een dergelijke dikte.

Maar zie eerst maar eens 5mm dik op een plaat te krijgen in 1 laag....
Aangezien meerdere lagen nooit voldoende aan elkaar zullen hechten.

Als je de epoxy alleen wil gebruiken om als een soort beschermlaag te gebruiken dan kan dat prima.
Ik denk dat je de epoxy in een te koude ruimte uithardt.
Nadeel is ook de aluplaat. aluminium voert de warmte van het uithardingsproces te snel af.
Je moet de plaat gewoon een week of 2 in een warme (minimaal 18 graden) leggen, dan is ie een stuk harder.
Epoxy blijft wel altijd wat flexibel, polyester wordt keihard en zal gaan breken en scheuren.

GJ

Zou het niet zomaar kunnen dat de verhouding niet goed is tussen hars en harder,werkt dan niet super:hammer:
grtz bel10;)

Allemaal wel waarheid in natuurlijk. Maar goed, door UV blootstelling zal de dikke laag epoxy na verloop van tijd kunnen gaan afzien en alsnog beetje barsten of zo.

Die alu-plaat is sterker en stijver dan de epoxy. Het blijft dus altijd zo slap als het alu.
Koolstof vezel op boven- en (!!!) onderkant zat wel een stijvere (minder buigende) plaat creëren.
Maar ... dan krijg je waarschijnlijk last van een ander probleem.
Aluminium oxideert nl. snel. Erg snel. Binnen een paar micro seconden zit er op geschuurd alu een oxide huid (1-2 atomen dik).
Die huid is zuurstof-dicht, waardoor verdere oxidatie stopt. Maar epoxy hecht NIET aan alu-oxide.
Een koolstofvezellaag zal naar alle waarschijnlijkheid snel losbarsten ...
Remedie: epoxy mbv. een stuk schuurpapier aanbrengen (nat schuren met epoxy) maar dat is een kliederzooi.

Een simpeler oplossing lijkt me een stalen plaat. Die is sterker, hoef je dus niet met epoxy te versterken ...

Bedankt voor alle reacties.
Toen ik dit topic opende was één kant van de plaat nog aan het uitharden. Inmiddels heb ik daar het resultaat van mogen ervaren, en daar ben ik best tevreden over. Het is solide genoeg, het aluminium buigt niet meer om onder zijn eigen gewicht of onder lichte druk.
Ik ben bezig met mijn kunst installatie te beschermen voor externe factoren voor een eventuele verkoop. Praktisch gezien gaat het om aluminiumplaten waar ik een afdruk in heb geperst, vandaar dat het aluminium vervangen voor een sterker metaal geen optie is. Mijn andere opties zijn bijvoorbeeld inlijsten, maar dat lijkt mij persoonlijk erg lelijk.

Back