epoxy hardt niet uit

ik zit met een probleem,

ik heb nu al verschillende dingen geglast met epoxy vaak met een goed resultaat. nu heb ik 2 weken geleden een chassis gemaakt van glasmat en epoxy maar het wil helemaal niet uitharden:( ik hou gewoon de juiste mengverhouding aan en ik weet ook zeker dat de epoxy nog niet overdatum is. ik heb dit de laatste tijd vaker met voorwerpen die ik glas of verlijm.

iemand raad?

stijn

hou je wel rekening met de temperatuur?? als die beneden de 15gr komt kan je problemen verwachten. of heb je pigmenten toe gevoegt in een te groten hoeveelheid.

huh? Niks veranderd? Watvoor epoxy gebruik je? Verkeerde mengverhouding is 1e gedachte, maar volgens jou is dat dus niet zo.
Temperatuur kan een oorzaak zjin, als je het nu buiten of in een garage/schuur bewaard, dan hard het niet echt snel uit.
Zowieso is naharder wel handig soms. Je kan het even proberen door een soort oventje te maken van schuimplaten met een gloeilamp o.i.d erin. Of wat ik stiekem wel eens doe is gewoon een stukje boven de verwarming leggen. Niet direct erop, maar op een rekje erboven. Scheelt een boel!

epoxy lassen

Hi ,

Ik heb hetzelfde ook meermaals mogen meemaken. Het kan zijn dat de spullen over de datum waren, te koud was, de juiste verhouding niet gebruikt is of dat de harder om de een of andere rede niet goed was. Ik ben een poos geleden overgestapt op L285 met een een uurs werktijd/harder en alles wordt nu perfect. Het is spul van EMCVega wat je ook via Kees Maas kan bestellen.

Aanradertje

Fred

L285 heeft Ruud Zandvliet ook. Prachtig spul idd. Wel prijzig, maar voor sommige toepassingen de moeite waard.
http://home.planet.nl/~zandv055/NL/epoxy.html
Het prijzige komt voor een groot deel trouwens omdat deze hars luchtvaart gecertificeerd is.

Ik heb ook wel eens gehad met spul van polyservice gehad dat het niet echt lekker hard werd, maarja, das ook niet echt topspul...

Gekke is dat Stijn al zegt dat de mengverhouding goed is en dat hij niet over datum is. Dan is het meest logische toch de temperatuur gok ik, of het is stiekem toch niet meer goed, al zegt de datum van wel...

bedank allemaal voor deze adviezen.

ik gebruik 24 uurs epoxy van hobby-in. de naam weet ik zo niet, hij kostte rond de 12 euro geloof ik.

stijn

ik zit met een probleem,

ik heb nu al verschillende dingen geglast met epoxy vaak met een goed resultaat. nu heb ik 2 weken geleden een chassis gemaakt van glasmat en epoxy maar het wil helemaal niet uitharden:( ik hou gewoon de juiste mengverhouding aan

Vertel eens hoe je het mengsel aan maakt .

Voor 99% klopt de verhouding niet .

Mvg Johan

nu weten we nog niet met welke temp het aan gemaakt is??? ik meng het altijd aan met een weegschaal. werkt perfect. en heb altijd polyserv epoxy. niets mis mee. en goede prijs ;)

ik meng meestal ook met een weegschaal voor de verhouding maar ook wel eens met zo'n regenvanger, en dan epoxy gieten tot bepaald aantal streepjes, afhankelijk van hoeveel ik wil.

stijn

Met een regenvanger kun je watermenge aflesen maar geen Epoxy mee af meten . :nooo:

De verhouding moet precies passen om een goede reaktie van het mengsel te krijgen .

Vooral bij kleine hoeveel heden komt het op elke gram aan . ;)

Mvg Johan

Ik werk al jaren met alle mogelijke soorten epoxy en heb nooit problemen gehad met het uitharden of wat dan ooit.
Wat in deze zeer belangrijk is de juiste voorgeschreven mengverhouding toepassen .
Men kan niet zeggen 30% harder of 40% harder er zijn zoveeel verschillende toepassingen mogelijk met epoxy dat men duidelijk de beschrijving van dit produkt goed moet aanhouden .De gewicht verhoudingen komen op de gram nauwkeurig.
Een zeer belangrijk gegeven is de werk temperatuur veel mensen beginnen goed maar laten het werkstuk in de berging uitharden waar s'nachts de temperatuur te ver indaalt.
Het over de datum zijn van dit produkt ken ik niet wanner ik lang niet met epoxy heb gewerkt en de epoxy is wat troebel of volgens men zegt over de datum plaats ik de pot met epoxy in een pan met warm water en je ziet na een tijdje de troebeligheid verdwijnen en je kan deze epoxy weer gewoon gebruiken .
tussen haakje wel de pot geopend in de pan anders knalt de pot kapot en krijg je de grootste ruzie met je huisgenoten

ik heb 24 uren epoxy die minstens 15 jaar oud is en nog prima lijmt en uithardt.inderdaad de temperatuur speelt hiermee zeker rol in maar als je juist afgemeten hebt met je verharder dan duurt het wat langer maar hardt wel uit.

tussen haakje wel de pot geopend in de pan anders knalt de pot kapot en krijg je de grootste ruzie met je huisgenoten

hahaha, eigen ervaring?

Reden hier zal dus de mengverhouding zijn geweest gok ik..
Ik meet nu af op de 0.1 gram. zo duur zijn die kleine weegschaaltjes niet!

Voor dikke epoxies waarbij de mengverhouding 1:1 is, trek ik gewoon gelijke strepen hars en harder op een A4-tje, en meng het dan. Werkt goed. Zap 5 minuten, Zap 15 minuten, Zap 30 minuten, zijn alle op deze manier perfect te mengen.

Voor dunnere epoxy, of epoxy waarbij de mengverhouding niet 1:1 is, gebruik ik plastic bakjes op een weegschaaltje. Denk dan aan lamineerepoxy, 24 uurs epoxy, of bv. de R&G producten. De plastic bakjes heb ik ooit bij hobbyin gekocht, maar er zijn ongetwijfeld meer leveranciers van die bakjes. Het voordeel is dat epoxy er niet aan hecht, dus als het is uitgehard, kun je het eventueel resterende gedeelte weggooien en het bakje gewoon opnieuw gebruiken.

Als het niet uithard kunnen er in mijn beperkte ervaring 3 zaken aan de hand zijn, die ook allemaal al genoemd zijn. De mengverhouding is verkeerd, de droogtemperatuur te laag of er is teveel 'verdund' met andere spullen.

dit is ongelovelijk. alsof de duivel er mee speeld. ik ben kwa epoxy echt niet van gister maar ik heb het zelfde probleem. heb gister me geraamte van me houten boot ( http://www.rbckits.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=392 ) in de injecteer epoxy zetten en ik heb de componenten zo aangemengd zoals ik dat altijd gedaan heb, met een weegschaal. had 100gr epoxy en 50gr harder. zoals in de beschijving staat. en precies gemeten tot op de gram af. daarna heb ik zwarte pigment toe gevoegd. 10 gram. daar staat dat je het niet meer dat 10% mag aan mengen , dus dat is oke. en de temperatuur was boven de 17graden. het was namelijk in huis aangemengd, en verwerkt. heb de componenten goed door geroerd met een kwast. en meestal is de verwerkings tijd ongeveer 30 min. maar naar 5 uur begon de epoxy nog niet te plakken :???:
maar wat nu als het dus helemaal niet uithard. hoe krijg je het er dan weer af of wat kan je gebruiken om de epoxy alsnog uit te laten harden????

of is me project gewoon verkloot:(

zal morgen polyservice morgen even bellen.

Laatst bewerkt:
en de temperatuur was boven de 17graden. het was namelijk in huis aangemengd, en verwerkt

In huis aangemengd en verwerkt, en daarna? Ook in huis (+/- 20 graden) uit laen harden? Of daarna in de schuur gezet?

Anders kan je zowieso nog even proberen om hem op de verwarmig/in een oventje te stoppen ofzo.

Back