epoxy hardt niet uit

dit is ongelovelijk. alsof de duivel er mee speeld. ik ben kwa epoxy echt niet van gister maar ik heb het zelfde probleem. heb gister me geraamte van me houten boot ( RBCkits Online Shop - Wasabi mono 1300 ) in de injecteer epoxy zetten en ik heb de componenten zo aangemengd zoals ik dat altijd gedaan heb, met een weegschaal. had 100gr epoxy en 50gr harder. zoals in de beschijving staat. en precies gemeten tot op de gram af. daarna heb ik zwarte pigment toe gevoegd. 10 gram. daar staat dat je het niet meer dat 10% mag aan mengen , dus dat is oke. en de temperatuur was boven de 17graden. het was namelijk in huis aangemengd, en verwerkt. heb de componenten goed door geroerd met een kwast. en meestal is de verwerkings tijd ongeveer 30 min. maar naar 5 uur begon de epoxy nog niet te plakken :???:
maar wat nu als het dus helemaal niet uithard. hoe krijg je het er dan weer af of wat kan je gebruiken om de epoxy alsnog uit te laten harden????

of is me project gewoon verkloot:(

zal morgen polyservice morgen even bellen.

dit is ongeveer het zelfde wat ik ook heb :mad:
ben nu bezig met iets anders, ff kijken of dat wel uithard.
 
Werk veel met epoxy, uithardingsproblemen krijg je vooral bij dunne epoxies. Om te voorkomen moet je voor elke keer dat je het gebruikt de bus of fles goed schudden! Op de 1 of andere manier is na een week of 2 is de epoxy niet homogeen meer, ik denk dat het komt omdat de cobalt naar beneden zakt.
 
tuurlijk laat ik het in de zelfde temp uit harden.heb de binnenkant van me boot gedaan. dus heb zelfs vandaag de hele dag de boot op de vloerverwarming gelegt in de badkamer ( die kurkdroog is !! ) en na een dag nog steeds geen resultaat:( snap er ook niets van. zou het kunnen dat er in de hars of harder vocht trekt ( is het higroscoopisch,, of hoe je dit schrijft ) ik heb wel de potten afgesloten gehad. in de orgineele verpakking met schroefdop.
maar na een dag op een vloer van 22 graden moet het vocht er wel uit zijn. zie het nu niet meer gebeuren dat het nog uithard. dus nu is de vraag hoe krijg ik het er af , en lag het nu aan de harder of aan de hars?? of zou je als je er achter bent waar het aan ligt nog harder of hars kunnen toe voegen om het evengoed uitgehard te krijgen??
morgen bellen dus met de mannen die dit elke dag doen en waar ik het gekocht heb. polyservice.
jullie horen van me ;)

ps: handige tip van bluefalconholland. snap alleen niet waarom dit niet op het etiket staat
 
Laatst bewerkt:
niks meer toevoegen in iedergeval.
je hebt gemengd met een kwast, heb je deze ook gebruikt?
daarna overgegoten in een ander bakje?
ik gok dat het de mengverhouding is ;)

maar belangrijker, de vraag hoe je het er weer van af krijgt.
ik geloof dat schuurpapier korrel1000 nat wel wil helpen om verkeerd gemengde epoxy ergens van af te halen.
 
Anders Chemisch eraf halen.. Op mijn vorige werk hadden we MAC (dacht dat dat het was). Lekker venijnig spul, lukte zelfs om uitgeharde epoxy langszaam op te lossen...
Je gaat er waarschijnlijk wel snel dood van, maar goed, ben toch niet van plan erg oud te worden :D.
Bij een ander bedrijfje daar was een keer een vat MAC zomaar ontvlamd.. Leuke was dat je het amper zag. Iedereen bleef leuk staan kijken tot 1 een helder moment kreeg en de ton met de vorkheftruck naar buiten reed :). hahaha.

Bij polyservice hebben ze volgens mij ook wel epoxy-remover ofzo. Zal een tamme versie zijn gok ik. Vaak kopen ze volgens mij ook restpartijen over, vandaar dat er af en toe verschillen zitten in de epoxy's van polyservice.
 
Ik heb zelf ook redelijk wat met epoxy gewerkt, zowel in modelbouw watersport als luchtvaart. Daarbij heb ik toch geleerd dat temperatuur heel erg belangrijk is. Er zijn harsen die bij 18 of zelfs lager al hard worden. Met de zeilboot van mijn broertje hebben we rond de 5 graden staan harsen met een hars voor de watersport, dit was geen probleem! Met een andere hars op een zweefvliegtuig in de verwarmde werkplaats moest de thermometer naar boven de 21 graden gedraaid worden voordat er überhaupt wat gebeurde. Normaal gesproken staat op de verpakking wel wat de temperatuur moet zijn.

Overigens wil ik ook nog wel even aantekenen dat een hars die is met een vrij lage temperatuur is uitgehard voor je gevoel wel hard is, maar dat pas 50-70 procent van de mogelijke verbindingen gemaakt is. Als je de hars laat uitharden bij een hogere temperatuur (40-50 graden) kom je veel meer in de richting van de 99 procent.

Kleine projecties gaan dus in de heteluchtoven, en anders met een föhn de boel warm stoken. Wij hebben inmiddels een föhn met meer draaiuren als de fabrikant ooit bedacht had ;)

Groeten Halmar
 
Anders Chemisch eraf halen.. Op mijn vorige werk hadden we MAC (dacht dat dat het was). Lekker venijnig spul, lukte zelfs om uitgeharde epoxy langszaam op te lossen...
Je gaat er waarschijnlijk wel snel dood van, maar goed, ben toch niet van plan erg oud te worden :D.
Bij een ander bedrijfje daar was een keer een vat MAC zomaar ontvlamd.. Leuke was dat je het amper zag. Iedereen bleef leuk staan kijken tot 1 een helder moment kreeg en de ton met de vorkheftruck naar buiten reed :). hahaha.

Bij polyservice hebben ze volgens mij ook wel epoxy-remover ofzo. Zal een tamme versie zijn gok ik. Vaak kopen ze volgens mij ook restpartijen over, vandaar dat er af en toe verschillen zitten in de epoxy's van polyservice.

MEK is naar spul. Probeer eerst schoonmaakazijn.

Ik waag me te betwijfelen of Polyservice restpartijen koopt. Wel is het zo dat de laatste tijd een paar grotere fabrikanten zijn overgenomen door 1 partij, en de productie is sindsdien enkele keren verplaatst. Daardoor kan de kwaliteit wel wisselen, zelfs als er op het potje van de fabrikant hetzelfde staat.
Voeg daarbij toe dat er een verplaatsing naar nonyl-fenol-vrije verharders heeft plaatsgevonden, waarna een deel van de nieuwe verharders niet meer geproduceerd werd, en waarna REACH* effectief werd, waardoor ook weer een aantal producten geschrapt werd/wordt, en je begrijpt dat het voor een herverpakker niet meevalt om voor de gebruiker gelijkwaardig materiaal te leveren.

Zie het echter niet als probleem, maar als vooruitgang. 10 jaar geleden leverde de industrie rustig "doodskopverharders" aan consumenten...

Reach: Europese registratie van alle gevaarlijke stoffen. (verplicht). Om de registratie te doorlopen moeten veel gegevens worden ingeleverd, waarvoor dure testen moeten worden gedaan. Bevat een verharder een stof, waarvoor het blijkbaar niet loont die testen te doen, dan kan die verharder niet meer gemaakt worden. Veelal een probleem dat zelfs boven de epoxyfabrikanten ligt, zij kopen de ingredienten ook veelal elders. (ammoniak, salicylzuur, hexaandiol, bisfenol-A en -F, etc)
 
nou heb polysercice gebeld en zelf ook nog even een test gedaan.poly staat achter ze product. en zegt dat ik het moet brengen zodat ze ook een test kunnen doen. heb zelf dus ook even een test gedaan. heb zoals mensen hebben aangegeven de potten wat warm gemaakt in een bak met warm water. en ze goed geroerd. en het lijkt zo te zijn dat dit het probleem is geweest. ma het reoren de testen gedaan en wat blijkt HET HARD UIT :hammer:
nu me boot goed schoon maken en weer opnieuw aan brengen. hopen dat ik genoeg hechting heb.
 
Voor volgende keer: niet mengen met een kwast, maar met een menghoutje.

Als je 100 gram epoxy en 50 gram harder in een potje doet, in die volgorde, ligt de harder bovenop. Als je dan je kwast erin steekt, zuigt de kwast zich vol met de harder en bljift er dus epoxy met te weinig harder over. De harder zit dan in je kwast ipv. in je mengsel. Zelfs al gaat er 'maar' 10 gram harder 'in' je kwast zitten, dat is al 20% van de toegevoegde harder..

Roeren met houtje, houtje tijdens roeren meermaals helemaal schoonvegen met ander houtje (en wat er af komt weer in mengsel gooien) en pas als je helemaal klaar bent met roeren overgieten/schenken, indien gewenst. Pas daarna komt de kwast er aan te pas, als dat de manier naar keuze is.

Wat ik ook prettig vind werken, is reepjes schuurspons. Gewoon een cheap-ass schuursponsje en daar reepjes van pakken. Daarmee is echt goed te deppen/soppen, krijg je minder snel een te dikke laag en krijg je het makkelijker 'overal'. Nadelen heeft het ook, het is handig om het reepje schuurspons op een latje te plakken anders krijg je het op je vingers (handschoenen!) en het materiaal van een spons kan op termijn niet tegen epoxy, dus je moet regelmatig het sponsje vervangen, anders gaat het 'smelten'.
 
mengen met een roerstokje inderdaad, zijkanten en bodem niet vergeten goed mee te nemen. roer nog een halve minuut door als je denkt dat het goed is, en schenk daarna over in een ander bakje, neem nu niet alle restjes op bodem en zijkanten mee. dan kan er eigenlijk niets meer fout gaan. mengbakje kun je weer voor een volgende lading gebruiken.

lijkt wat omslachtig, maar scheelt weer werk en een nieuwe laag epoxy ;)
 
heb vandaag bij molding technics vise ;epoxy en gel coating gekocht.vrij duur die epoxy! 40 euro voor een kilo. en 10 euro voor een 500gr gel coating
 
Gelcoating kun je eventueel nog achterwege laten, als je voor de buitenste laag dun glas neemt (25gr/m).. breng je epoxy aan, laat je licht geleren, en daar ga je dan op werken.

Maar goed.. is maar wat je duur noemt.. voor gewoon lijmwerk kan een modelbouwer zo'n beetje de rest van z'n leven doen met een kilo epoxy en als basismateriaal voor rompen.. een 2m romp weegt 500 gram, waarvan het merendeel glasweefsel is.. dus voordat je die kilo op hebt, heb je wel minimaal 5 rompen gemaakt.. dan valt het wel weer mee :)
 
Het is mij ook wel eens overkomen dat de epoxy niet uit hard, ik denk dat het altijd aan niet goed genoeg roeren heeft gelegen. Voor kleine hoeveelheden kun je heel nauwkeurig doseren m.b.v. injectiespuiten. Ze gaan heel lang mee en kosten haast niets. Sind de 0,1 gram nauwkeurige weegschalen ook geen lor meer kosten, <€30,- gebruik ik die om te doseren. Nooit meer problemen gehad mits je overdreven goed roert.

Om de epoxy goed en vooral snel uit te laten harden heb ik een doosje getimmert met 2x 150W gloeilamp, wat gaten erin en ventilator tegen een opening. Deze kast zet ik in een goed geisoleerde bak waar ik ook het product in leg. d.m.v. temperatuur sensor schakelt alles aan en uit. Meestal staat hij op 50 graden.
20 graden, normale uithardtijd
30 graden 2x zo snel
40 graden 4x zo snel
50 graden 8x zo snel en beter resultaat.
 
Wat een gedoe over het mengen van epoxy !

Stukje ijzerdraad in Dremel, uiteinde ombuigen, Dremel op lage stand laten draaien,
en klaar is je mixer. ( geen hoog toerental ivm luchtbellen in epoxy )
Daarna even de föhn op je mengsel zetten, daar wordt het lekker dun/vloeibaar van.
Zo dringt het beter door in het hout/glas/carbonweefsel, en gebruik je uiteindelijk
minder epoxy.
 
Ik heb dit probleem ook gehad nu vooral mijn hobby kamer in de nacht de temp goed naar beneden gaat
Ik zet nu de blikken een dag van tevoren met een plankje op de cv plaat dat ze goed warm worden dan gaan mengen en lijmen maar je moet dan wel wat je gelijmd heb ook bij de cv plaat zetten
Je kan nog beter resultaat krijgen om een doos te maken met een warmte lamp er in
dan gaat het uitharden zeer goed

Tom
 
MAC -> MEK, behoorlijk kankerverwekkend

Goh, zelfs in de hobby wereld wordt er MEK (Methyl Ethyl Ketone) gewerkt, ik zou dat spul nooit in hobbysfeer gebruiken. Mijn advies, blijf uit de buurt van dat zwaar giftig spul, serieus!

Bij gebruik draag rubberen handschoenen en gelaat maskers met koolstof filters en ventileer de ruimte continue. Inderdaad, dat spul lost werkelijk bijna alles op.

Butanone - Wikipedia, the free encyclopedia

S.
 
Back
Top