epoxy laag op houten schip -= ? =-

Hallo,

Ik ben voornemens om een houten zeiljacht te gaan maken, waarvan de romp is opgebouwd met houten latjes. Ik ben nu het één en ander aan het uitzoeken en kom er niet goed uit hoe en met wat ik nu straks de houten romp moet gaan beschermen.

Ik heb gelezen dat het je het beste een epoxy laag op de houten romp kan gaan leggen;

* welk materiaal kan ik daar het beste voor gebruiken?

* waar kan ik deze het beste aanschaffen?

* weet iemand een nederlandse handleiding (uitleg) op het internet te vinden tav het aanbrengen van een dergelijke laag?

Dan; Stel dat ik het hout van de romp zichtbaar wil houden, waarmee kan ik dan het beste een waterdichte beschermlaag aanbrengen.......(of is de epoxylaag doorzichtig)?

Ik hoop dat iemand mij het eea wil uitleggen.
mvg
Jan Peter

Ik zou bij Hobby-In in Waalwijk het volgende halen (of op laten sturen):

- Lamineer Expoxy , merk R&G,
- Glasdoek 25gram/m2

Bij de gamma zo'n schuimroller en bakje halen.
Dan de romp goed op zijn kop vastzetten,
glasdoek op maat knippen/snijden
handschoenen aan
Epoxy nauwkeurig afmeten met een weegschaal (10:4 gewichts verhouding)
dunnen laag epoxy met de roller op het hout aanbrengen
glasdoek op de natte epoxy leggen kreukels eruit trekken
met roller glasdoek goed inrollen zodat ie transparant wordt

Op die manier de hele romp doen.

Daarna keukenrol op de epoxy leggen en met de roller de overtollige epoxy eruit rollen
die kruipt dan in de keukenrol.
De glasmat moet er dan enigszins mat uitzien.

Goed laten drogen (24 uur)

daarna kan je schuren en het process desnoods nog een keer herhalen.

STOP! Bovenstaande werkwijze is natuurlijk wel goed om je romp mooi waterdicht te maken en lekker egaal te maken, maar minder geschikt als het de bedoeling is om het hout nog zichtbaar te laten.

Strikt gezien kan je inderdaad glasmat aanbrengen zoals hierboven beschreven, en na het schuren (mat resultaat) hier een hoogwaardige vernis overzetten. De glasmat zal namelijk niet zichtbaar zijn.

Anderzijds moet je wel erg goed met epoxy en glasvezel uit de voeten kunnen, om deze zo strak en egaal aan te brengen dat het resultaat geen verdere behandeling met plamuur nodig heeft. Want van zodra je moet plamuren, krijg je plaatsen waar het hout niet meer zichtbaar is, en heeft het dus ook geen zin meer.

Gaat het hier inderdaad om een klassiek zeiljacht, met houten romp in mooi hout (mahonie bvb) dan komt het erop aan:

zeer fijn te werken met hout, zodat alle latjes perfect naadloos aansluiten, er geen spleten of zichtbare lijmnaden zijn.
De romp mooi egaal schuren.

Vervolgens afwerken met kwalitatieve vernis (bvb Levis Yachtvernis - de truk is genoeg dunne lagen aan te brengen zodat je geen strepen of aflopers krijgt, maar na een tiental lagen krijg je wel die mooie, diepe hoogglans - tussen elke laag even kort opschuren met een fijne korrel)

Verder is het raadzaam om ook de binnenkant van de romp tegen water te beschermen, dit doen de meesten hier met G4 (vernis van Vosschemie)
Dit is een erg goede vernis maar helaas niet UV-bestand, en daarom niet bruikbaar aan de buitenkant (tenzij je wil dat je boot geel wordt....)

en vergeet epoxy niet heeeel goed te mengen! minstens een paar minuten, vergeet de bodem en zijkanten niet! daarna overgieten in een bakje waaruit je gebruikt.

Als de boot niet helemaal egaal is kun je na een laag 25 grams vlies/epoxy nog een laag epoxy zetten, en deze gladschuren, afhankelijk van hoe glad je romp is kun je dit vaker doen. daarna aflakken met een PU lak(dd-lak) voor de UV bescherming, epoxy kan er ook niet tegen ;)

Als je met epoxy aan de gang wilt, zou ik van Sicomin (www.sicomin.fr) de epoxy "glass one" of "surf clear" gebruiken. Deze aanbrengen, evt met een dun laagje glasweefsel (80 grams, 160 grams). Daarna met een PU lak met UV filter afwerken.

volg de tips vanm Dazzler!!! of lamineer de boot aan de binnenzijde en lak de buitenzijde met jachtlak (epiphanes)

ik ga het zelf ook doen ,je kunt wel de buitenzijde in de epox zetten met vlies epoxymat,errrrrggggggg licht,maar je ziet werkelijk alle oneffenheden dus echt goed oppassen,eenmaal begonnen en er is geen weg meer terug,gebeurd dit goed dan is het resultaat ook mooi en een waterdichte romp als resultaat.

ik ga het aan de binnenkant doen en de buitenzijde lakken met goed vocht doorlatende lak zodat het hout kan ademen anders gaat het weer scheuren enzo.

(ervaring opgedaan op mijn echte schip nu 114 jaar oud)

Back