epoxy romp strak schuren, hoe?

  • Topicstarter Topicstarter robert zeeland
  • Startdatum Startdatum
R

robert zeeland

Guest
Heren modelvliegspecialisten, een paar vragen.

Ik wil van roofmate met een stringer in het midden een romp voor een eigen te ontwerpen vliegend model shapen. (Het uitgangspunt is het model dat je hiernaast in mijn atavar kunt zien, maar dan met een wankel 30van OS, i.p.v. een cox 0,8cc) (EDIT: atavar gewijzigd!) Die wil ik bekleden met een epoxy en glasvezel. Die wil ik strak maken uiteraard. Ik wil het resultaat op de stringer splitten, de roofmate verwijderen en een aantal spanten plaatsen, enkele uitsparingen maken, en de helften weer aan elkaar lijmen. Slechts op enkele plaatsen zal ik van binnenuit een matje kunnen plakken om dit te doen. Het is een relatief eenvoudige shape; geen rare uitsteeksels.
-kan ik dat gewoon droog schuren zoals ik dat doe met een met polyester gerepareerd golfsurfboard? Doe ik dat voor of na het splitten?
-wat is een vernuftige manier om beide helften weer samen te voegen?
-Het geheel moet licht van gewicht blijven, kan er dan toch geplamuurd worden, of...?
-Het wordt een romp voor een kist van ca 150span. Hoeveel lagen glas van hoe dik ga ik gebruiken om in 1 keer stevig genoeg te zijn? Het wordt een 'buikschuiver' dus de neus en achterliggende bodem moet dit aankunnen.
-Verstevigingen meelamineren: met welk materiaal? (waar kopen?)

Alle slimme tips welkom!

groeten, robert :)
 
Robert,

een manier om de delen weer aan elkaar te maken is de volgende (wordt in het groot gebruikt om oa. boven- en onder-deel van een windturbine blad (wiek) aan elkaar te verbinden:
Binnen in de wiek wordt (op de hoogte van de deling) een stip geplaatst, waaraan touwtjes zitten, die naar buiten geleid worden. Leg de delen op elkaar, met pasta (ingedikte hars) er tussen. Als je nu de delen op elkaar drukt, en de strip naar buiten trekt (met die touwtjes) vult de pasta de deling op. De pasta zal niet naar binnen gedrukt worden, door die strip.

Hopelijk snap je wat ik bedoel en heb je hier wat aan.

Succes met de bouw,

Wim
 
He ik snap dat niet, maar vind het wel erg interessant
Kan je het misschien, op een andere manier duidelijk maken?
Zodat een nono, het ook begrijpt :oops:
Of een fototje
 
Bertus,

als ik maandag op m'n werk ben zal ik d'r even een schetsje van maken, wat ik scannen kan. (Kan ik niet thuis :cry: )
Zal ik dan even posten.

Tot die tijd moet je het even doen met dit geimproviseerde plaatje:

) | bovenste rompdeel op onderste persen
) V
| o
|----- -> naar buiten trekken
| o
) ^
) | onderste rompdeel op bovenste persen

waarbij de | die strip is
) de rompdelen
--- het touwtje
en o de pasta

Je plakt dus de rompdelen met pasta op elkaar waarbij de strip ervoor zorgt dat die pasta niet naar binnen loopt, in je romp, maar tussen de rompdelen blijft, en eventueel naar buiten wordt geperst. Dit kun je echter gewoon wegschuren.

Hopelijk is dit iets duidelijker zo,

Anders:
Prettig weekend, en tot maandag!

Wim
 
hmmmm
ik zie dat het plaatje niet is geworden wat ik ervan hat gedacht.
De spaties die ik er had staan zijn verdwenen.
Tab's plaatsen lukt me niet.
Toch wachten op dat plaatje lijkt me.

Wim
 
het klinkt gek maar ik snap het
het stipje blijft dus wel zitten?
of hecht dat niet en knip je de touwtjes af en klaar?
 
Misschien een domme vraag maar wat bedoel je precies met een 'stringer'. :?
Voor de rest is het aantal lagen glasweefsel afhankelijk van de gewenste sterkte en het gewenste gewicht.
Het is, voor een sterkere constructie, beter meerdere lagen van lichter weefsel te nemen dan minder lagen van een zwaarder weefsel.
Als ik af ga op het toestel in je avatar, en het feit dat je ook spanten gaat plaatsen lijkt me 2 lagen 80g weefsel en 1 laag 160g een goed begin. Eventuel kan je verstevigingen van extra lagen aanbrengen op de buik en staart, of hier koolstof of een mix van koolstof/aramide(kevlar) gebruiken.
Bedenk dat kevlar feitelijk geen sterkte aan de constructie toevoegt, maar handig is voor plekken waar eerder slijtage optreed.

Je kan overigens ook overwegen om de romphelften niet te splitten en vervolgens het schuim door bijv. de opening van de canopy te verwijderen. (eerst de grote stukken met een schroevedraaier (of ander gereedschap) en de laatste resten met een bijtend middel zoals aceton of stickerverwijderaar.)

Wat trouwens ook aan te raden is, is de piepschuim vorm van je romp in te pakken met tape. De binnenkant van je romp wordt hierdoor mooi glad, en het plakband dient later om de laatste schuimresten (en eventuel oplosmiddel) makkelijker te kunnen verwijderen.
De methode die je nu gaat gebruiken heet overigens de 'lost foam technique'. Hier wat mogelijk interessante linkjes:

http://home.scarlet.be/~ls6pjc/Construction methodes.htm
http://www.favonius.com/soaring/lost_foam/lost_foam.htm
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=130225
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=142708
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7614&start=0

De lost-foam technique is weliswaar een eenvoudige manier om een composite romp te maken, maar het resultaat is altijd minder dan wanneer je een mal gebruikt. Met name de buitenkant wordt nooit zo glad en mooi als in een mal. Oplossingen hiervoor zijn de vorm na het bekleden met glas, te bedekken met een laag epoxy en microballoons, zodat je dit later nog mooi kan schuren.
Als je in het bezit bent van een vacuumpomp zou je de gelamineerde vorm ook kunnen 'vacuum baggen' voor een beter resultaat.

HTH :)

edit: voor een winkel waar je epoxy en weefsels kan bestellen: www.polyservice.nl (mocht je een prijslijst willen hebben - deze staat namelijk niet op de website - geef dan even een gil, dan mail ik je de pdf-prijslijst even die ik van ze heb mogen ontvangen.
 
Ok, het weekend is voorbij, ik mag weer scannen :wink:

hier dan de plaatjes:
als eerste de situatie voor het sluiten:
afb4416.jpg

en nu na het sluiten:
afb4417.jpg


Het touwtje moet je natuurlijk na het harden van de pasta afknippen.
Er zal natuurlijk ook wat pasta doorlekken naar de buitenkant, maar dit zul je weg moeten schuren.

Hopelijk is het hiermee wat duidelijker geworden.

Succes,

Wim
 
jonathan zei:
Misschien een domme vraag maar wat bedoel je precies met een 'stringer'. :?
_______________________________________________________________________

Een stringer dient in het geval van een uit de hand te shapen vorm zoals het model wat ik in gedachten heb, niet voor o.a. de overlangse stevigheid(zoals bij een golfsurfboard), maar als optisch hulpmiddel om een symetrische vorm te maken. Tevens is het een door de 1/2transparante glaslaag zichtbare 'middenlijn', waarop de beide romphelften gesplit kunnen worden met een dremel.

Bedankt voor de handige links Jonathan!

Nog een vraag over schuimsnijden: de snijdraad is te koop; de beugel met veer is te maken, maar is er ook een speciale (regelbare) voeding te koop hiervoor??

groeten, robert :)
 
Voor zover ik weet zijn er geen voedingen die speciaal voor deze toepassing worden verkocht.
Wel kan je elke gangbare DC voeding gebruiken die ongeveer 30V kan leveren bij 1.5-3A. De waardes zijn een beetje afhankelijk van de lengte van je snijdraad. Ik gebruik 0.3mm Graupner snijdraad, en bij een lengte van 1m gebruik ik 25V @ 1.5A
Een regelbare treintrafo (vaak max. 14-18V @ 1A) kan ook, maar dan moet je de lengte van je snijdraad beperken.
Ook zijn er mensen die twee loodaccu's serieel schakelen en de hitte van het draad regelen door de afstand van de + en - pool te veranderen. Ook hier moet je rekening houden met de lengte van je draad).

Een tip is even op marktplaats.nl (of andere 2dehands sites) te kijken naar regelbare voedingen. Hier heb ik zelf laatst ook een regelbare voeding gevonden. (0-30V en 0-3A voor 20 euro :) )

Mocht je 2dehands niks kunnen vinden dan is het ook mogelijk een laptop-voeding te gebruiken. Sommige hebben vaak een instelbaar spanningsbereik van ongeveer 14-20V, en zijn met name qua kosten interessant. ;)
 
Back
Top