EPS/Glasvezel zwever experiment.

Gisteren vond ik een rol glasvezel mat.
Geen geweven glasvezel, maar glasvezel.
zie: http://www.polyestershoppen.nl/Glasvezelmat+300grm2-p-1148.html
full

Eergisteren heb ik 2 laagjes aan elkaar geplakt met polyesterhars.
Het was hardstikke stevig.
Nu ben ik bezig met een experiment om een zwever te bouwen van EPS en glasweefsel.
Ik baseer deze zwever op de bubbledancer, welke ik later van hout ga bouwen.
Ik heb geen vaste plannen, maar hij gaat wel erg lijken op de bubbledancer.
Ik heb nergens een bouwverslag of experiment gevonden waar iemand een vliegtuig heeft gebouwd van EPS en glasweefsel, dus ik besloot om mijn ervaringen met jullie te delen.

Ik heb de vleugelprofielen uitgesneden uit balsahout, en ga ze waarschijnlijk vanavond uitsnijden uit EPS.

Eerst heb ik het vleugelprofiel uitgeprint
full

Daarna heb ik de vleugelprofielen genummerd en uitgeknipt.
Waarom genummerd?
De eerste en tweede lijken erg veel op elkaar en zo zijn ze makkelijker uitelkaar te houden.
full

full

Daarna heb ik ze uitgesneden en op maat geschuurd.
full

Zo ver ben ik tot nu toe, zoals ik al zei, waarschijnlijk ga ik vanavond de vleugels uitsnijden.
Ik houd jullie up-to-date :p

Gert Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je goed zoekt, tref je wel degelijk behoorlijk wat toepassingen van hout/glasvezel/epoxy-compinaties. Kwestie van zoektermen.

Veelal wordt niet een combinatie gebruikt van polyester/glasvezel, doch van epoxy/glasvezel. Daar deze verbinding stabieler en sterker is dan de polyestervarianten. Niet dat polyester niet sterk zou zijn... Epoxy is het beste en betrouwbaarste.

Dan zal je de bouwwijze ook niet zo snel treffen om dat deze nogal omvangrijk is, arbeidsintensief, en mogelijk niet een gewenst resultaat oplevert van een grotere sterkte bij een lager gewicht.. maar het te zwaar wordt, niet veel sterker en onvliegbaar....

Polyester hard in eerste instantie ook niet goed uit... blijft een beetje plakkerig en lang stinken.

De glasvezel op de rol die je gekocht hebt is uitsluitend geschikt voor polyester, niet voor epoxy. Dat wat op de rol zit is verlijmd met een lijmstof die wel oplost in polyester, maar niet in epoxy.
De epoxy kan de lijmcoating niet doorbreken en geeft het daarmee geen maximale sterkte wordt het een broos goedje.
Materiaal wat je dan gebruikt is geweven glasdoek. Zonder lijmstof. Zou je dat lamineren, zal je zien dat het sterker is dan het polyestermatje. Wat je vaak ziet is dan geweven 25 grams doek voor bekleding van vleugeloppervlakken en rompen. Zwaardere doeken om bijvoorbeeld twee vleugelhelften te verbinden... etc.

Een van de redenen is dat epoxy beter geschikt is voor modelbouw/vliegtuigbouw is de hardheid, chemische en thermische stabiliteit. Wat eigenschappen betreft gaat het zelfs nog verder... in algemeenheid gesteld...

Zijn er zelfs speciaal daarvoor geschikte epoxies ontwikkeld... die autoclaaf verwerkt moeten worden... onder hoge temperatuur +200 graden.. hitte en in vacuum met vulstoffen tot composiet gebakken worden... blijven na uitharding dan ook bij hoge temperaturen stabiel... ontstaan er zeer lichte en sterke componenten...

Om de spanten van vleugels te gaan lamineren is niet verstandig. Het maakt je model onnodig zwaar tot onvliegbaar. Zijn het niet de spanten die de grootste krachten opvangen, maar de liggers...

Smeer je 500 gram epoxy of polyester uit over je spantjes... dan wordt je vleugeltje 500 gram + lijm en hout zwaar.. had je een goed vliegend vleugeltje kunnen hebben dat een stuk lichter was geweest...

Wat je doet is wel heel geschikt om bootjes te bouwen... of een enkele component dat heel sterk moet zijn.
Een stuk schuim of hout gelamineerd aan weerszijden krijg je sterk geheel... een box. Afhankelijk van het gekozen hout en of schuim, dient deze alleen als vulstof... de sterkte komt uit de met epoxy verkleefde glasvezel
Zou je triplex nemen, weerzijden lamineren dan maak je het plaatje daarmee weer iets sterker... ook iets zwaarder...

Verder maakt een grote hoeveel epoxy of polyester stoffen het model niet sterker (eerder minder bij meer gewicht).
Wat het model sterk maakt is een zo mager mogelijke doordrenking en verkleving van de glasmat, en dan nog zo goed mogelijk samengedrukt zonder luchtbellen (onder een vacuum) laten uitharden...

Wat versta je onder EPS? Piepschuim... Standaard polystyreensschuim lost volledig op in polyester... alleen al bij het aanslaan van de damp uit het blik...

Zou je eerst plaatjes moeten lamineren... zeer dun... op een glasplaat.. die ingesmeerd is met losmiddel... zodat je je laminaatje kan los pellen. Uit het onstane plaatmateriaal plaat kan je dan weer je profieltjes snijden.
Die na uitharding aan weerszijden met het schuim kan verlijmen dmv een geschikte lijm. Schuim geeft geen sterkte, alleen maar een drager, de extra lijm maakt het goedje weer zwaarder.

Al met al zou ik nin deze niet meer werken met polyester maar lamineerepoxy... en het schuim zelfs weglaten... tenzij daar waar het vorm bepaald.

Anders: Zou je het schuimen spantje volledig indekken, dus ook om het randje van het profiel heen, tot een gesloten geheel, en stel dat je dan in een malletje zou gaan maken, krijg je een eierschaal spantje. Dat zal wel behoorlijk sterk zijn. Maar of er een gewichts besparing te halen zal zijn op het balsa? Zal je zeer secuur moeten werken en kan wel eens behoorlijk tegenvallen. Heel veel werk, prijzig te bouwen...

Nog eentje: Beide stoffen zijn onaangenaam ongezond. Styreen lost je hersens op. Alleen in goed geventileerde ruimte, buiten. Met koolstofpatroongasmasker. etc
Epoxy ook in goed geventileerde ruimte. Werken met vinyl handschoenen en niet met latex. Epoxy afwassen met azijn, water en zeep. Niet met thinner of aceton, daar het daarmee onmiddellijk in de huid trekt. Epoxy is giftig.
Eventjes hou je het wel vol. Maar bij veelvuldig gebruik kan je er erg ziek van worden... 15 jaar oud? Extra oppassen!

Mogelijk is een balsa vleugel lichter en sterker, voldoende sterk? Wil je er mee vliegen, zeker weten dat deze vliegt? Direct uit balsa bouwen volgens tekening. Beter en sneller.

Laatst bewerkt:
En exact om die redenen is het ook gewoon een experimentje :P
En ik ga deze winter de bubble dancer van balsa maken,
Dit is gewoon voor de lol, kijk wat het word.

Laatst bewerkt:
Prima zo... maak zeker maar eens wat testjes...
Lamineer ook wat met lamineerepoxy... plastic er over, stapel boeken er op... kan de warmte niet weg... droogt dan snel... maar je krijgt een mooi sterk werkstukje...
Niet vergeten... voorzichtig met de stofjes! Wat dat betreft gore troep!
Als je nog vraagjes hebt, roept u maar!

www.flyolc.nl

Back