EPSILON F3J EP (Staufenbiel) ervaringen?

• Topicstarter Topicstarter Martijn G
  • Startdatum Startdatum
Zo, tijd voor een update :)

cimg5649.preview.jpg

Zo ligt hij erbij na de eerste vlucht :) Het waaide te hard (4bf) om een goede indruk te krijgen van de zweef eigenschappen maar hij lag mooi stabiel in de lucht. Ik heb geen lood gebruikt en moest iets op trimmen maar dat zegt weinig, met een pendel roer heb je geen goede 0 punt indicatie. Accu lag wel maximaal naar voren en kan nog 2cm naar achteren.

Mijn setup:
- Turnigy C4250 700kv (220g)
- Aeronaut 42mm spinner, 47mm tussenstuk
- Aeronaut 14x8 bladen
- 6x Dymond 250 MG
- Kontronik jazz 55
- 4s 5000mAh zippy H 20C
- Spectrum AR6200

Deze combi trekt 55A, precies goed. Motor is koel na het lopen, regelaar licht warm, accu net voelbaar warm. Hij stijgt hiermee prima. Gewicht moet ik nog nakijken net als het strak trekken van de folie edg ;) Nu wachten op mooi rustig weer met veel zon :)

cimg5652.preview.jpg

cimg5653.preview.jpg

cimg5654.preview.jpg

cimg5655.preview.jpg

cimg5657.preview.jpg

cimg5658.preview.jpg

cimg5659.preview.jpg

mooi mooi mooi :D
nu nog even w8en op een mooie zweefdag;)
Ik hoor graag nog even hoe het zweven dan is verlopen:P

Ik neem aan dat het een 4 delige vleugel is? hoe zit dat met de stekkers?

(filmpjes zijn natuurlijk ook welkomXD)

Laatst bewerkt door een moderator:
De vleugels zijn uit 1 stuk. Je moet de 2 stukken verlijmen. Je zou het afneembaar kunnen maken maar dan moet je weer meer stekkers gebruiken. Zo groot zijn ze ook weer niet :) Standaard is hij niet bedoeld om 2 delig te zijn.

Zometeen eens kijken of er een plek te vinden is voor de vario :)

Ik heb nog een keer gevlogen met de epsilon met windstil weer. Hij was bijna stuk want de regelaar ging steeds in beveiliging omdat de stroom met een verse accu net boven de 55A zit :( Als je hem dan net weggooit komt hij hard neer. 0,0 schade een niet eens een barst in de romp gelukkig. Er komt een 500kv motor in, hij trekt me nu uit de hand en dat gooit niet lekker weg. Gaat wel als een raket omhoog :) 15 sec en je bent een heel eind verder.

Vario zit er ook in en dat gaf meteen een probleem weer. Hij pompt heeel lichtjes. Misschien dat het zwaartepunt toch nog iets anders moet. Hij zweeft met 0 wind wel enorm goed. Het was perfect stil (qua geluid) en als je over komt glijden hoor de heel goed het geluid van trillende folie. Het is zo strak bespannen dat je de open vlakken iets hoort trillen. Mooi geluid :)

Owja, niet te hard aan komen duiken, dan krijg je aardig flutter ;)

Vandaag even wezen kijken naar de motor want 60A is teveel. De regelaar vindt het niet leuk de persoon die hem weg moet gooien ook niet. Zelf weggooien met dat vermogen is dan helemaal niet fijn.

Ik had nog een 4260 500kv motor liggen dus die eens geprobeerd. Met het 48mm midden stuk en 14x8 24A. Dat is heeeeeeel wat minder ;) Met 15x8 en 52mm midden stuk 27... schiet nog niet op. Mmh, ik moet nog ergens bladen hebben. Even later had ik een setje 16x10 gevonden die nog op de Sulution XL hadden gezeten. Die eens geprobeerd en dat leverde 36A. Dit alles is getest met een 70% volle accu. Met een verse zal het nog net iets hoger liggen. In de hand voelt dit goed krachtig aan en veel meer wil niet, dan trekt hij weer uit de hand.

Rendement van de bladen moet ook een stuk hoger liggen. Helaas is deze motor wel iets zwaarder dus eerst kijken of het goed komt met het zwaartepunt. Wellicht een lichtere motor zoeken van 500kv

12x8 of 13x8 zou met die 700kv motor best kunnen ja. Er is ook een SK versie 600kv :) Die moet het met 14x8 perfect doen. Toch heb ik liever te grote 16x10 ivm rendement :)

Misschien zondag rustig weer, dan eens testen..........

Ik begrijp niet wat het probleem is dat de kist uit je handen trekt met weggooien. Je kan hem toch ook met minder dan vol gas weggooien? Ik gooi mijn Fantasy (vergelijkbare grootte) altijd met half gas weg, kist vliegt dan keurig level voor me uit. Als hij lekker hangt gaat het gas erop en is hij weg.

Dat trok de regelaar ook niet, die ging steeds uit. Andere regelaar kan ook maar deze had ik nu nog over ;) Daarnaast heb ik liever een zo groot mogelijk prop.

Back