Epsilon flaps servo's

Ik heb een nieuwe Epsilon gekocht vorig jaar op Pro Wing. Dus geen Competition oid.
Ik heb voor alle vleugelservo's HS 125 MG gekozen.
Bij de flaps staan ze hard te werken om de flaps in neutraal te houden.
Hoeveel kwaad kan dat? Ik voelde een flap-servo zelfs warm worden.
Gezien het feit dat de dikte 10 mm is en daardoor zo mooi in de vleugel past, zou een HS5125 digital servo een optie kunnen zijn. Maar die komen bij zoeken niet zo goed uit de testen.
Wie heeft een antwoord?
Dank alvast

Groet

Joris
 
Het lijkt erop dat je deze analoge servo digitaal aanstuurt, daar kunnen ze niet tegen. Controleer de instellingen van je zender/ontvanger even.
 
Dat is het dus niet. Mijn MPX 4000 staat al jaren op PPM9 . Als ik de flapservo's iets uit de neutraal zet, dus iets laat zakken, is het over.
De hoorn is kort/laag, dus het kost wel wat kracht om hem neutraal te houden. De flaps kunnen ook iets naar boven gesteld worden zonder weerstand in de scharnieren. Zou het vervangen van de flaphoorn(groter, waardoor het moment kleiner wordt) de oplossing zijn?
 
Als je vliegt zal het probleem kleiner zijn (de flap wordt dan vanzelf wat omhoog gedrukt) maar helemaal goed is het toch niet. Ik zou het hoorntje inderdaad aanpassen. Je verbruikt nu ook erg veel stroom denk ik. Als je een BEC gebruikt loop je daarmee risico's door overbelasting, als je een ontvangeraccu gebruikt zal die ook niet lang mee gaan.
 
Joris,

Ik heb dezelfde servo's (hitec HS 125mg) in de vleugels van mijn oude electrozwever zitten en het zelfde probleem.
Ze brommen wat in de neutraalstand. Vaak is 1 klikje trim voldoende om het te laten stoppen.
Ik heb destijds wat navraag gedaan en ik heb toen begrepen dat het een bekend fenomeen is bij deze servo's.
Het heeft nooit tot problemen geleid.
Die 125's zijn geloof ik niet de allerbeste servo's

Het is wel raadzaam om de verhouding servo-arm/roerhoorn zo te kiezen dat de servo z'n maximale uitslag (= minste kracht) gebruikt.

Groet
Patrick
 
Dat is het dus niet. Mijn MPX 4000 staat al jaren op PPM9 . Als ik de flapservo's iets uit de neutraal zet, dus iets laat zakken, is het over.
De hoorn is kort/laag, dus het kost wel wat kracht om hem neutraal te houden. De flaps kunnen ook iets naar boven gesteld worden zonder weerstand in de scharnieren. Zou het vervangen van de flaphoorn(groter, waardoor het moment kleiner wordt) de oplossing zijn?
Ik denk dat VanGrafhorst op iets anders doelt. ls jij je zender naar 2.4GHz hebt omgebouwd, kan het zomaar dat de servo-standen 100x per seconde naar je ontvanger en servo's worden overgedragen ipv. 10-20x per sec. (wat voor de 35 MHz gebruikelijk was). M.n. analoge servo's kunnen daar vaak niet goed tegen en gaan staan brommen.
Maar, ik denk niet dat dat hier speelt, gezien de reactie van Peral.

Joris,

Ik heb dezelfde servo's (hitec HS 125mg) in de vleugels van mijn oude electrozwever zitten en het zelfde probleem.
Ze brommen wat in de neutraalstand. Vaak is 1 klikje trim voldoende om het te laten stoppen.
Ik heb destijds wat navraag gedaan en ik heb toen begrepen dat het een bekend fenomeen is bij deze servo's.
Het heeft nooit tot problemen geleid.
Die 125's zijn geloof ik niet de allerbeste servo's

Het is wel raadzaam om de verhouding servo-arm/roerhoorn zo te kiezen dat de servo z'n maximale uitslag (= minste kracht) gebruikt.

Groet
Patrick
Met de MPX 4000 kun je het midden zowel aan de servo-zijde, als aan de gever-zijde regelen (andere zenders waarschijnlijk ook, maar van de 4000 weet ik het zeker). De grap is, dat als je de servo-middenstand verandert, verander je echt alleen de middenstand, en niet de eindstand. De servo-weg wordt dus assymmetrisch. Maar juist omdat het hier om een flap-servo gaat komt dat goed uit. De benodigde uitslag naar boven is immers erg klein, die naar beneden erg groot. Ik zou in dit geval eens proberen wat er gebreurt als je die middenstand 50% (of zoiets) verschuift in de richting van 'flap omhoog'. Ben je dan het gebrom kwijt, dan hoef je alleen nog de stuurstang qua lengte aan te passen, zodat de flap bij deze servo-neutraal-stand ook weer neutraal staat.

just my 2 cents ...

Dirk
 
Joris,

Ik heb dezelfde servo's (hitec HS 125mg) in de vleugels van mijn oude electrozwever zitten en het zelfde probleem.
Ze brommen wat in de neutraalstand. Vaak is 1 klikje trim voldoende om het te laten stoppen.
Ik heb destijds wat navraag gedaan en ik heb toen begrepen dat het een bekend fenomeen is bij deze servo's.
Het heeft nooit tot problemen geleid.
Die 125's zijn geloof ik niet de allerbeste servo's


Ook mijn ervaring met de HS-125 en zelfs met de digitale 5125, ze brommen flink en kunnen daarbij (wat) warm worden.
Maar ook de MKS DS6125 kan heel licht blijven brommen rond bepaalde standen. Warm worden heb ik nooit opgemerkt bij de MKS.

Rick
 
Die van mij worden op de flap-positie echt warm.
Ik ga dus eerst proberen de middenpositie te veranderen. Dat is gemakkelijker dan de hoorn uit te boren en daar een ander in te zetten.
Ja, mijn MPX is op 2,4Ghz omgebouwd.

Dank alvast voor reacties.
Ik houd jullie op de hoogte.

Joris
 
3 maand verder, opnieuw bezig met de flaps van de Epsilon.
Het brommen blijft steeds na het aannemen van een stand en verdwijnt soms wel en soms niet. Ik was bezig met flap 1 in te stellen, doet opeens de servo van flap 2 niets meer. Doorgebrand, althans mijn idee. Beiden waren eigenlijk te warm om aan te pakken terwijl ze niet in een eindstand stonden te trekken.
Vraag: zinvol om ipv de Hitec 135 de Derkum DS-840BB te proberen?
Is net iets sterker, zelfde afmeting, alleen digitaal.

Even ter opfrissing: stuurstang bij servo zo dicht mogelijk op de as, bij roer toch zo ver mogelijk van as. Patrick stelt het in bericht 5 niet helemaal zo.
Ik begin nu te twijfelen. Terwijl ik dacht dat ik het allemaal wel wist.
Analoog en digitaal kan toch toch rustig door elkaar gebruikt worden, mits li en re maar synchroon?

Joris

Joris
 
Zit te kijken naar de MKS Ds6125 servo's.
Maar vraag me af waarom ik dit probleem heb.
De hevel in de flap staat schuin naar voren om zo het scharnierpunt in de hevel gelijk te hebben met het scharnier van de flap. Daardoor ligt de hevel wat laag. En dus kost dat kracht.
1. Hevel verticaal zetten en dus achter scharnier van de flap? En dus een langere hefboom en dus gemakkelijker?
2. Hevel iets achterover zetten om nog meer moment te genereren?

Joris
 
Hierbij 2 foto's.

De 2de laat(slecht) zien dat er bijna 15 mm tussen het oog en het oppervlak zit.
full


full


Wat doe ik fout?
Dank alvast.

Bij de servo de stuurstang wat hoger zetten, was zoals het eerst stond.
Ik heb maar weinig beweging nodig bij de servo.


Joris
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit kan nooit werken....
Het hoorntje op de flap moet zijn oogje onder 45 graden naar achter hebben als de flap omhoog staat. De servohoorn moet dan ongeveer 45 graden richting de flap wijzen.
De kwiklink op de servo moet veel verder naar buiten, anders kun je nooit de slag maken.
Zoiets.
Flap_up_zps3ef69f82.jpg
 
Helder, opmerkelijk dat ik de slag voor wel haal, maar ik snap de redenering. Leuk klusje: uitfrezen van de hoorn in de flap.
En: de handleiding van Staufenbiel klopt dus niet, het orginele hoorntje was nog lager.


Joris
 
Helder, opmerkelijk dat ik de slag voor wel haal,
Dat komt doordat in jouw opstelling het aansluitpunt van de kwiklink aan de flap-roerhoorn naar beneden gaat (richting het scharnier) en de uitslag van de flap dus heel groot wordt bij een hele kleine beweging. Beetje alsof je een hoorntje gebruikt wat maar 2mm hoog is. De benodigde kracht daarvoor is wel immens groot.
In de opstelling die ik getekend heb blijft de afstand van het aansluitpunt tot het scharnier altijd constant. Je moet dan meer uitslag op de servo hebben (=kwiklink verder naar buiten) maar de benodigde kracht is (geschat) 5x zo klein.
 
Back
Top